לחך סגלגל

הדפסה
  Plantago ovata שם מדעי
  Blond Plantain Common name
ינמה שם ערבי
לחכיים
Plantaginaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
עמק ירדן עליון, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה אלרגני

לחך סגלגל
צילום: © ערגה אלוני  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

הלחך הסגלגל הוא צמח חד שנתי הנפוץ בדרום הארץ באזור המדברי ומכסה לעיתים שטחי קרקע בצפיפות. הפרחים ללא צבע בולט. אך תשומת הלב מופנית לצמח בשל התפרחות בעלות הגוון החום והאבקנים הצהובים הבולטים מהפרח. הצמח חסר גבעול מרכזי גובהו 15-8 ס"מ. עלים צמודים לקרקע , מאורכים, פשוטים, דמויי אזמל. שפת העלה חלקה. כסות שער רך מכסה את שטח העלה מקטינה את דיות המים מפני שטח העלה.
הפרחים דו מיניים, מקובצים בתפרחת דמוית שיבולת עגולה או אליפטית. בצמח אחד פורחות יחד מספר תפרחות, כל אחת נישאת על עוקץ ארוך ללא עלים. הפרחים קטנים ונכונים, גודלם 3-2 מ"מ. לכל פרח חפה בבסיסו. הגביע בן 4 אונות . הכותרת בת 4 עלים קרומיים ומעוגלים המסתיימים בחוד קצר. העלים מאוחים בבסיסם, ומופשלים אחורנית, צבעם חום. האבקנים בעלי זירים ארוכים המאוחים בכותרת. המאבקים בולטים מעל הכותרת בצבעם הלבן ובתנועתם הקלה בכל משב רוח. האבקה נעשית באמצעות רוח.
עמוד העלי דקיק ונימי. השחלה עילית בת 4-1 מגורות. בכל מגורה 2-1 זרעים.
הפרי הלקט. הזרעים מפרישים חומר דביק שסופח מים ונדבק על משטח הקרקע לאחר תפוצתו. תכונה זו מאפשרת לו לנבוט ולא להיסחף למרחק.
נפוץ בארץ במדבריות: בקעת ים המלח, בקעת בית שאן ערבות הירדן, פלשת.
תפוצתו העולמית מערב אירנו-טורנית וסהרו-ערבית. בארה"ב הוא נחשב לצמח גר.

בהודו והארצות השכנות לה מהווים חפי הפרחים מתפרחות יבשות של לחך סגלגל כמקור לסיבים תזונתיים הנקרא באנגלית Psyllium seed husk שמשמש כחומר המסדיר פעולת מעיים, משלשל ובעל ערך לטיפול בבעיות מעיים שונות. התכשיר סופג מים ונחשב גם לתוסף דיאטטי המפחית את התיאבון. מנהל המזון האמריקאי מזהיר שיש לבלוע את התכשיר עם כמות גדולה של נוזלים אחרת הוא עלול לתפוח ולגרום לסתימת הוושט.
כתבה ערגה אלוני

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר