שושנת-יריחו אמיתית

הדפסה
  Anastatica hierochuntica שם מדעי
  Rose of Jericho, Mary's flower, Mary's hand Common name
מצליבים
Brassicaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה צופני

שושנת-יריחו אמיתית
צילום: © אלי ליבנה   עין גדי, דצמבר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

שושנת יריחו אמיתית היא צמח חד-שנתי, המפורסם ב"חיים שלאחר המוות": במותו נעשים ענפיו נוקשים כעץ ומתכווצים כאגרוף קמוץ ושומרים על הזרעים. אגב, זהו אחד הצמחים החד-שנתיים היחידים בעולם המתעצים (הופכים נוקשים כעץ)! משנרטב הצמח המת היטב בגשם חזק מתפשקים ענפיו ומשחררים את הזרעים לגורלם. קח צמח יבש והרטב אותו, ותוך דקות ספורות תוכל לראות את התמורות החלות בו. אין בכך עדות לחזרתו לחיים אלא לתגובת הסיבים שבו לספיגה של המים, בהתייבשם מתכווצים ובהירטבם, נמתחים חזרה. נוסף לכך עשוי הצמח המת לתפקד במידה מסויימת גם כ"צמח-גלגל" (ראה עכובית הגלגל).
בחייו זה מצליב מדברי חד-שנתי נמוך וצנוע, מסתעף. העלים ביציים, אפורים, נישאים על עוקץ, מכוסים שערות כוכביות, משוננים קלות.
פורח בחורף, מדצמבר עד אפריל. הפרח לבן, קטן, קוטרו 3 מ"מ. הפרי ביצי. הזרע מפריש ריר דביק בהירטבו. הזרעים מותזים מתוך הצמח על-ידי טיפות הגשם באורח מדורג: תחילה החיצוניים, אחר הפנימיים, בתהליך הנמשך שנים רבות, וכך נשמר מלאי זרעים לשנים טובות, גם אם תחילה נבטו במשך שנים אחדות זרעים שנקלעו בהמשך ליובש ולא התפתחו.
שושנת יריחו גדלה במדבריות חמים בערוצי נחלים ואף במישורי חצץ. שכיח, שולט בכתמים. נפוץ בארץ בבקעת ים המלח ובערבה, וכן במקומות חמים במיוחד בנגב. אחד מאמצעי הסתגלותו לתנאי מדבר בלתי-יציבים הוא כושרו של הפרט "להחליט" על סמך תנאי הלחות בקרקע אם לקטוע את גדילתו ולעשות פרי ולסיים בזאת את חייו, או להמשיך ולגדול. לכן נמצא פרטים שקוטרם נע בין 1 ל-50 ס"מ.
המין יחיד בסוגו.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

הצמח הפך באמונה העממית הנוצרית סמל לישו, שקם לתחייה אחר מותו. יש גם צמחים אחרים המציגים תנועה אחרי מותם, וגם אותם נהגו למכור לנוצרים בתור סמל לתחייה אחרי המוות, אך מין זה נחשב לסמל ה"נכון", לכן שמו "האמיתית".


 
גינון חסכוני בצמחי בר