נץ-חלב אזמלני

הדפסה
  Ornithogalum lanceolatum שם מדעי
  Star of Bethlehem Common name
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, כרמל, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

נץ-חלב אזמלני
צילום: © אריה טריינין   חורבת מרות שבגליל המזרחי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

נץ-חלב אזמלני הוא גיאופיט עם בצל שטחי בקרקע ועלים סרגליים מעטים ערוכים בשושנת בבסיס הצמח בלבד. העלה רחב (10–30 מ"מ), שרוע, ארוך יותר מאורך גבעול-התפרחת. הבצל מכיל רעל, אך אפשר להרוס את הרעל בצלייה, ואז הבצל נאכל, אף כי טעמו אינו משובח. יש הטוחנים בצלים צלויים ומערבבים בקמח לאפיית לחם.
נץ-חלב אזמלני הוא מהמקדימים בפרחי החורף, פורח בדצמבר–ינואר. מבין העלים עולה גבעול שגובהו 7 ס"מ, והוא נושא פרחים ללא עלים. התפרחת מעוגלת בראשה, צפופה, צמודה לקרקע, ובה 10–30 פרחים. הפרח לבן, עם 6 עלי-עטיף מפורדים ומפושקים ו-6 אבקנים, הקבועים על מצעית הפרח ולא על עלי העטיף. לכל עלה-עטיף יש בצידו החיצוני פס-אורך ירוק במרכזו. הפרחים ערוכים באשכול לאורך גבעול-פריחה זקוף. בבסיס כל פרח יש חפה. הפרי קרומי, משולש.
נץ-חלב אזמלני גדל באדמת טרה רוסה בהרים רמים בגליל העליון, בשומרון, בגולן ובחרמון (שכיח שם בעיקר ברום 1800–1900 מ'). אנדמי לישראל, סוריה וטורקיה.
בסוג 275 מינים, כולם גיאופיטים עם בצל. הם נפוצים בכל היבשות פרט לאוסטרליה. כל העלים ערוכים בשושנת ויוצאים ישר מן הבצל, ללא גבעול. העלים מוארכים, והם מתים מדי קיץ, הבצל רב-שנתי, ומנץ בחורף עלים חדשים בכל שנה. מרכזו הראשוני היה כנראה בדרום-אפריקה, מרכז משני באיזור ים התטיס. בארץ גדלים בר 6 מינים. חלקם מינים צעירים, שההפרדה ביניהם טרם התגבשה, דבר המקשה על הגדרתם. עוד 3 מינים מקובלים בגננות.

כתב: מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

בתלמוד נזכר צמח בשם "נץ-החלב" ו"חלבצין" (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ-חלב אומץ עתה רשמית לסוג Ornitogalum, ודאי מפני שמשמעו של השם המדעי הוא "חלב-ציפורים", המתאים בערך למשמעות המצורפת של נץ ושל חלב. יש המשערים כי צמח זה נזכר אף בתנ"ך בשם חריונים (מלכים ב, ו 25).
הסוג נקרא באנגלית בשם "כוכב בית-לחם", והוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו.



כתב מייק לבנה


 
גינון חסכוני בצמחי בר