אדר קטן-עלים

הדפסה
  Acer monspessulanum שם מדעי
  Montpellier maple Common name
  قيقب مونبلييه أللّغة آلعربيّة
סבונניים
Sapindaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן

אדר קטן-עלים
צילום: © אבנר כהן   חרמון
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אדר קטן עלים (אֶדֶר קְטַן-עָלִים) הוא עץ נמוך, נשיר-חורף, הגדל בארץ רק בחרמון, נקרא לכן גם בשם "אדר חרמוני", וזה אף שמו המדעי הקודם, Acer hermoneum. העץ מגיע בחרמון בתנאים טובים לגובה 8 מ', אך לרוב הוא גדל בתנאים גבוליים, חשוף לרוחות עזות, דומה לשיח, וגובהו אינו עולה על 2 מ'.
אדר קטן-עלים, כפי שמעיד שמו, הוא מין חריג בסוגו בעליו הקטנים – קוטרם 3 ס"מ, לעומת 20 ס"מ ויותר במינים אחרים, ומי שרגיל למינים צפוניים מתקשה להאמין שאכן גם זה אדר – עד שהוא רואה את הפירות, שהם דו-כנפית טיפוסית לסוג. עליו נגדיים, מפורצים כעין כף-יד ל-3 אונות, מאדימים בשלכת. גם כנפי הפרי מאדימות, וכן מאדימים עפצים בקצות העלים. העץ פורח מאפריל עד יוני.
אדר קטן-עלים שכיח במרומי החרמון, מרום של 1,250 מ' עד 2,100 מ', והוא מגיע לרום גבוה יותר מכל עץ אחר בחרמון (פרט לאשחר הלבנון). מרום של 1,900 מ' ומעלה הוא מתבלט בנוף כעץ כמעט יחיד. הוא גדל בתחום מוכה רוחות מערביות עזות, וחוקר צמחיית החרמון אבישי שמידע מציין תופעה מיוחדת הבולטת באדר קטן-העלים בחרמון – צמיחה מוטה בהשפעת הרוח, כמו עצים לחוף הים: ענפיו יוצאים מהגזע כשהם נגדיים (כי הם יוצאים מחיקי עלים, שהם נגדיים). ענפים היוצאים צפונה ודרומה צומחים באורח שווה. אך ענפים נגדיים, שאחד מהם פונה מזרחה ואחד מערבה – הענף היוצא מערבה, אל מול הרוח השכיחה, מתנוון, וכך צומח העץ כולו מזרחה, מעין דגל המתנפנף ברוח.
שמו המדעי של המין נקרא על שם אוניברסיטת מונפליה בצרפת, שמדעניה חוקרים את הצמחיה הימתיכונית והגן הבוטני שלה עתיק וחשוב. המין גדל בארצות שמצפון לים התיכון וגם מזרחה יותר.


השם אדר מקורו בתלמוד, אך נראה שאין מדובר שם בסוג שאנחנו קוראים היום בשם זה.
אדר הוא סוג גדול ומכובד של עצים, כולל 115 מינים, רובם גדלים באזורים ממוזגים של חצי הכדור הצפוני, משני צידי האוקיאנוס האטלנטי. בארץ שני מינים.
בכל מיני האדר הפרי הוא דו-כנפית והעלים נגדיים, עגולים, שסועים–מאוצבעים לאונות ככף-יד. לרוב המינים עלים גדולים, מזכירים עלי תאנה או דולב, קוטרם כ-20 ס"מ. אחדים מהן ידועים בגוני אדום מזהירים בעונת השלכת. עצים כאלה נפוצים בצפיפות רבה באזורים הרריים מסויימים של צפון-מזרח ארצות הברית ודרום-מזרח קנדה, ולעתים הם אף שולטים בכיסוי של הרים שלמים. מאות-אלפי תיירים נוהרים שמה באוקטובר, במיוחד כדי ליהנות מזיו שלכת האדר. לא פלא כי עָלֶה של אדר (בצבע אדום!) נבחר לשמש סמל על דגלה של קנדה.
מיני אדר מפורסמים גם במוהל הסוכרי הזורם בצינורות הגזע, מוהל שמפיקים ממנו ממתקים ומיץ מרוכז (מייפל סירופ; מייפל הוא שמו של האדר באנגלית). אדר ידוע בקרב הנגרים בעצה המשובחת והצפופה, והוא משמש לייצור ריהוט, רצפות, ספינות, חלקי מכוניות ומטוסים, כלי-נגינה מגיטרה ועד תוף, מקלות בייסבול, אדני מסילות.
מרבים לנטוע אדר לצל ולשדרות. פרחיו אינם בולטים, הם קטנים וירוקים, אך למרות זאת פריחה של שדרה שלמה מרשימה. פריחתו היא גם מקור חשוב של צוף ואבקה לדבורי-דבש.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

מידע גנני
צריכת מים לאחר התבססותו נדרשת לו תוספת השקיה של 200 ליטר למ"ר או 200 קוב לדונם בשנה באזורים שבהם יש לפחות 250 מ"מ גשם בשנה.
אזורים                                הר
צורת חיים                           עץ
קצב צמיחה                        איטי מאד
גובה (מ')                           4.00
קוטר (מ')                          3.00
איברים דקורטיביים           עלים, פירות
שימוש מומלץ                   עץ קטן, עץ רחוב, צמח משוכה
עמידות לתנאי קרקע קשים בינונית
תנאי הארה                      שמש עד הצללה למחצה
מידע גנני נוסף                צומח בחרמון מגובה 1000 מ'
כתבו יואב גרטמן ואביגיל הלר, מתוך חוברת בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות


 
גינון חסכוני בצמחי בר