טבק השיח

הדפסה
  Nicotiana glauca שם מדעי
  Tobacco Tree Common name
שַגַ'ראת תוּמבַּאכּ שם ערבי
  رة تمباك ، دخان شجري أللّغة آلعربيّة
סולניים
Solanaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גולן, גליל, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל משמש לרפואה צמח פולש

טבק  השיח
צילום: © שרה גולד   מושב גימזו
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

טבק השיח הוא צמח פולש, גֵר בארץ, מוצאו מדרום אמריקה. הוא בן-סוגם של מיני הטבק שמגדלים לייצור סיגריות. זהו שיח זקוף, גבוה וצר, עם גזעים מעוצים דקים וענפים ירוקים מכחילים, העשוי להגיע לגובה של 4 מ'. מדיף ריח לא נעים. העלים מסורגים, פשוטים, תמימים, גדולים, ביציים, נישאים על פטוטרת ארוכה. הם מכוסים בשכבה של אבקה לבנה מעין דונג, וגונם ירוק מכחיל.
טבק השיח פורח במשך עונה ארוכה, ממרס עד אוקטובר-נובמבר . הפרחים ערוכים בתפרחת ארוכת-עוקצים. הפרח צהוב נוטה מעט לירוק, מסמרי, צינורו ארוך (3 ס"מ), האוגן פרוש, שעיר מלמטה. הגביע צינורי ובו 5 עלים. 5 אונות הכותרת לא לגמרי סימטריות. לוע הכותרת משונץ. 5 האבקנים ארוכים, אחד מהם קצר מן האחרים. 2 עלי שחלה. ההאבקה בארץ היא כנראה האבקה עצמית. במולדתו הוא מואבק על-ידי קוליברי ביום ורפרפים בלילה. בארץ נראו צופיות שודדות צוף באמצעות ניקוב צידו של צינור הכותרת, בלי להביא לידי האבקה. הזרעים קטנים ורבים, נפוצים היטב.
טבק השיח גדל במגרשים ריקים בעיר ובאתרי-בניה, במחצבות, באשפתות ובתעלות-ביוב פתוחות, בישובים נטושים ובקירות עתיקים. נפוץ כמעט בכל אזורי הארץ. תועד לראשונה בארץ ליד יפו ב-1898.
רעיל לאדם ולמקנה. משמש ברפואה העממית לטיפול חיצוני בלבד, בטפילי עור (כינים ופשפשים) ובפגעי עור.
בסוג 100 מינים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

זהירות! כל חלקי הצמח רעילים.
אכילת עלים או מציצת צוף עלולה לגרום להרעלה חמורה ואף למוות.

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר