ריקציה ברודה

הדפסה
  Riccia frostii שם מדעי
  Frost's Crystalwort Common name
טחבי כבד (מערכת)
Marchantiophyta
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
מדבר בית גידול
חסר גבעול צורת הגבעול
טחבים צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ריקציה  ברודה
צילום: © בר שמש   נחל עין גדי , 3-2023
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

ריקציה ברודה (בְּרֻדָּה) היא טחב כבד ממשפחת ה-Ricciaceae, יוצר מושבות ספוגיות דמויות-שושנת, לעתים גדל במקבצים דמויי ערימות צפופות וחסרות סדר, ניכר במרקם יצע נקבובי-ספוגי, מנומר בנקודות ורודות-סגולות (מכאן שמו העברי, שאינו רשמי). היצע ירוק-מכחיל בהיר, מחולק עמוקות לאונות, שקצותיהן קטומים או מעוגלים ומפורצים קמעא, בחתך רוחב רוחבן עולה על גובהן. כפי שניתן לראות בחתך רוחב במיקרוסקופ, רקמת היצע עשויה שכבה אחת, או שתיים, של חללים ספוגיים, בערך בשני-השלישים העליונים ושכבה נוספת של תאים גדולים-דחוסים, בתחתיתה. שכבת התאים העליונה, האפידרמיס, אינה רציפה. פתח נקבוביות היצע מתרחב עם התבגרות הצמח. התלם התיכון (median groove, חריץ העובר לאורך מרכז האונה בטחבי כבד) קצרצר, או שאינו קיים. קשקשי גחון חסרים. אברי המין, האנתרידים הזכריים - צבעם סגלגל - והארכגוניה הנקביות - צבען לבנבן - מצויים על פרטים נפרדים, באופן מעין "דו-ביתי" (dioicous), פזורים-בולטים על-פני היצע, גם מצידו התחתון. קופסיות המנבגים מרובות, כדוריות, ניכרות בעיקר בצידן התחתון של האונות, קורסות באופן בלתי-סדיר ואז משתחררים הנבגים. לעתים קרובות מוצאים את הפרטים הזכריים בסמיכות לפרטים הנקביים, היצע הזכרי קטן יותר, ורדרד, מחולק 4-2 פעמים לאונות, לעתים-קרובות צורתו כמעין צלב.
ריקציה ברודה נדירה מאוד בישראל, ועד עתה נמצאה רק פעם אחת בנחל ערוגות שבמדבר יהודה. לאחרונה (מרץ 2023), מצא בר שמש מושבה נאה ומפותחת בערוצון היורד ממעין עין-גדי ובכך אישש את היות המין יציב בישראל. ריקציה ברודה גדלה בקרקעות בוציות, חשופות, או בצל סלעים. תפוצתה העולמית משתרעת באזורים החמים והיבשים שבחצי הכדור הצפוני. היא נפוצה בצפון אמריקה, צפון אפריקה ודרום-מערב אסיה. היא נדירה באזורים הסוב-טרופיים של דרום-מזרח אירופה. בחצי-הכדור הדרומי היא מוכרת רק מארגנטינה ואורוגוואי.
ריקציה ברודה תוארה בשנת 1875, על-ידי המחנך והבוטנאי האמריקני אוסטין (Coe Finch Austin, 1831-1880). שם הסוג, Riccia, ניתן בשנת 1753 על-ידי לינאוס, לכבודו של Pietro Francesco Ricci, שככל הידוע היה סנטור ובוטנאי איטלקי, שנמנה עם סגל החברה הבוטנית של פירנצה בשנת 1729. שמו המדעי של המין, frostii, לכבודו של מי שאסף את המין לראשונה, המיקולוג (חוקר פטריות) האמריקני פרוסט (Charles Christopher Frost, 1805-1880).
הסוג ריקציה הוא אחד הגדולים מבין סוגי טחבי הכבד וכולל יותר מ-170 מינים. בישראל נאספו 12 מינים, חלקם נדירים.

כתב: דרור מלמד

* תודה לבר שמש על עזרה בהכנת ערך זה ולדר בן-נתן על מתן שם המין העברי


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר