לימוסלת המים

הדפסה
  Limosella aquatica שם מדעי
  water mudwort Common name
לועניתיים
Scrophulariaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

לימוסלת  המים
צילום: © סיקו   בשלולית ביער אחיהוד , 4-2020
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

לימוסלת המים לא הייתה מוכרת בארץ, נמצאה על ידי סיקו בכור בגב מים במערב יער אחיהוד והוגדר על ידי אורי פרגמן-ספיר. התיאור להלן מבוסס על הכתבה שפירסמו השניים בכלנית (ראו קישור בצד שמאל).
 
לימוסלת המים היא צמח חד-שנתי הגדל בקרקעית בוצית של מקווי עונתיים כלוליו וגבים בהם עומדים מים בחורף אך הם מתייבשים בקיץ.  הגבעול זוחל ומשתרש בבוץ וכך יוצר שלוחות שלכל אחת קבוצת עלים בעלי פטוטרות ארוכות. טרף העלה מרצעני בעלים צעירים ואליפטי בעלים הבוגרים. 

הפרחים יחידים נישאים על עוקצים ארוכים היוצאים מחיקי העלים. הגביע פעמוני בן 4 (5) אונות, אורכו 3 מ"מ. הכותרת צינורית-פעמונית, אוגן הכותרת בעל 5 (4) אונות ביצניות מפושקות, צבעה לבן-ורדרד, אורכה 3 מ"מ. אבקנים 4, שווים, בולטים מהכותרת. עמוד העלי קצר ואינו נושר בשלב הפרי. עוקצי הפרי מתכופפים מטה עם ההבשלה וכך הזרעים מופצים בסמוך לצמח האם. הפרי הוא הלקט ביצני באורך 3-2.5 מ"מ, בעל שתי קשוות, נפתח לאורכו ומכיל זרעים קטנטנים רבים אליפטיים-צרים.
עיקר תפוצתה של לימוסלת המים באזורים הממוזגים (קרים) שמצפון לקו המשווה. באזורנו נמצא הצמח בצפון טורקיה, אולי בסוריה-לבנון ובקפריסין וגם לאורך הנילוס במצרים. צמחים של בתי גידול לחים הנפוצים באזור האירו-סיבירי מגיעים לארץ מידי פעם על ידי ציפורים ואף מצליחים לנבוט, לפרוח ולייצר זרעים.  ימים יגידו אם לימוסלת המים הופיעה בארץ באקראי והיא אצלנו צמח אפיזודי או שהיא מקיימת כאן אוכלוסיות בנות קיימא.
עמרם אשל
 

מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר