בן-חילף שעיר

הדפסה
  Eragrostis pilosa שם מדעי
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
אחר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, עמק ירדן עליון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

בן-חילף שעיר
צילום: © דרור מלמד   באי תנועה בכביש גהה, 6-2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

בן-חילף שעיר הוא דגני חד-שנתי זקוף, גובהו 100-20 ס"מ, שגבעוליו עולים באגודות של 5-3 גבעולים דקים, המסתעפים מבסיס הצמח והם כורעים ונוטים מכובד התפרחת. תפרחתו של בן-חילף שעיר מוארכת וצרה בצעירותה ומתפשקת בהבשלתה למכבד רפה ודליל, שצורתו הכללית סגלגלה. המכבד עשוי עשרות שיבוליות מלבניות-צרות ופחוסות מצידיהן, מורכבות מ-14-4 פרחים, רעופים מסורגים על ציר השיבולית. קצה השיבולית מסתיים בפרח מנוון. השיבוליות חומות-צהבהבות, נישאות על עוקצים דקים, המסתעפים מענפי המכבד וארוכים מן השיבוליות.
סימן ההגדרה החשוב ביותר, המייחד את המין משאר מיני בן-חילף, הוא שבהסתעפויות ענפי המכבד מהגבעול הראשי, מצוי דור של שערות שארכן כחצי ס"מ, אשר הקנו למין את שמו. הגלומות קצרות מהשיבולית ובלתי שוות, התחתונה קצרה מהעליונה. המוצים דמויי ביצה, קהים, בעלי קרין.
כברוב בני הסוג, גם בבן-חילף שעיר פי נדני העלים עטור זקן של זיפים עדינים, אך אין לטעות בין זקן שערות זה לשערות שבהסתעפויות ענפי המכבד. למרות שעונת הפריחה המצוינת במגדירי הצמחים היא בחודשים ספטמבר ואוקטובר, ניתן למצוא צמחים בפריחה מלאה כבר בחודש יוני.
בן-חילף שעיר מבכר קרקעות מושקות מופרעות, אך הוא גדל גם במעזבות, צידי דרכים ואיי תנועה יובשניים. הוא מצוי במזרח הארץ ובמערבה, מהגולן ועד מערב הנגב ומתפשט לאחרונה בגבול השרון-פלשת. תפוצתו העולמית נרחבת והיא משתרעת על פני כל היבשות.
שם הסוג בן-חילף, Eragrostis, מורכב מהמילים Eros – "אהבה" ו- Agrostis – "עשב" ובאנגלית הוא קרוי Love Grass – "עשב אהבה". לבן-חילף שעיר מספר שמות וכינויים באנגלית: Hairy Love Grass ("עשב-אהבה שעיר"), Soft Love Grass ("עשב-אהבה רך") ו-Indian Love Grass ("עשב-אהבה הודי").
הסוג בן-חילף מונה 410 מינים, מהם 278 רב-שנתיים והשאר חד-שנתיים, בכולם התפרחת מכבד או אשכול, כמחצית המינים (212) גדלים באפריקה. בישראל נאספו 11 מינים, רובם נדירים ורק ארבעה מצויים או נפוצים.


כתב דרור מלמד

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר