בת-לובליה זעירה (שם זמני)

הדפסה
  Solenopsis laurentia שם מדעי
פעמוניתיים
Campanulaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
שרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

בת-לובליה זעירה (שם זמני)
צילום: © ערגה אלוני   חורשת הסרג'נטים, 25-4-2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

צמח גר שנמצא בשרון. עדיין אין עדויות כיצד הגיע ומה עתידו במקום בו נמצא
צמח חד שנתי זעיר שנתגלה בארץ לאחרונה הוא בעצם מין נפוץ של אירופה. מצוי בספרד פורטוגל צרפת יוון איטליה צפון טורקיה וגם בקפריסין הקרובה. לא ברור מהי הדרך בה הגיע. האם עשה עלייה, או שהייה כאן ולא נתגלה בגלל זעירותו , מפני שהצמח גובהו בטבע כ10-3 ס"מ וגם פחות מזה, והפרח עצמו, קטן יפה ובקושי נראה.
שמו הקודם היה Lobelia laurentia בשם זה הוא נכלל בעבר במשפחת הלובליה (Lubeliaceae ) . לאחר בדיקת הצמח ומאפיניו, הוחלט להעבירו למשפחת הפעמוניתיים, ושמו שונה לSolenopsis laurentia
עלי הצמח גודלם כ4-3 ס"מ. העלה פשוט ושפתו משוננת קלות. העלים יושבים מסורגים על הגבעול.
הפרח גודלו כ4-2 מ"מ צבעו תכול בהיר. בכל עמוד דק יושב פרח אחד המתנשא מעל העלים. מפתח הפרח פונה הצידה או כלפי מעלה. על עוקץ הפרח יושבים לעיתים עלים זעירים מחודדים.
צורתו כפעמון. עלי הגביע ירוקים, מספרם 5. הם מאוחים בבסיסם והמשכם צר וארוך. במבנה פעמוני זה יושבת הכותרת. הכותרת בעלת 5 עלי כותרת , גם הם מאוחים בבסיסם למבנה של פעמון . קצות עלי הכותרת מחודדים וחופשיים. שלושה עלים תכולים פונים כלפי מטה ושני עלים פונים כלפי מעלה. בין מבנה שני העלים נראים האבקנים והעלי. מפתח הפרח ושטח הפנים של הכותרת אינו חלק. בליטות זעירות כחלחלות וזקופות מצויות על שלושת העלים התחתונים. האבקת הפרח תעשה  ע"י חרקים זעירים המבקרים אותו.
האבקנים לרוב 5, נמצאים בין שני עלי הכותרת הפונים מעלה. הזירים צמודים זה לזה, בהירים, קשתיים ומסתיימים במאבקים היושבים צמוד לצלקת העלי. מרכז לבן הנראה בין שני העלים הוא למעשה המאבקים הנמצאים סביב צלקת העלי שבבסיסה שחלה תחתית.
לאחר האבקה, עמוד הפרח מתארך ומתכופף כלולאה כלפי מטה. עלי הכותרת צבעם מחוויר עד למצב שקוף והם נצמדים זה לה ונשארים תלויים על ההלקט עד נשירתם. ההלקט נראה כמו קופסה ירוקה זעירה המחולקת לשתי מגורות. עם הבשלת ההלקט הוא תופח ומתעגל כשהוא נשאר מוגן ע"י הגביע.
עם הבשלתו, הפרי ישנה את צבעו לחום וההלקט יפתח ויפזר זרעים זעירים לסביבה.

כתבה: ד"ר ערגה אלוני

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר