גרגרנית חד פרחית

הדפסה
  Medicago monantha שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
משונן שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חרמון, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

גרגרנית  חד פרחית
צילום: © ערגה אלוני  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

גרגרנית חד-פרחית היא קטנית חד-שנתית נדירה. הצמח מסתעף, גבעוליו זקופים, גובהו 7–20 ס"מ. שערותיו הדוקות. העלה תלתני, העלעל דמוי ביצה הפוכה, שפתו משוננת בחלקה העליון.
גרגרנית חד-פרחית פורחת בין אפריל ליוני. הפרחים פרפרניים, גונם צהוב חיוור, והם יושבים בודדים או בזוגות בחיקי עלים. הפירות שעירים, דקים וארוכים (4 ס"מ ויותר), בסיסם ישר והקצה מקושת עד מאונקל, דק ומחודד.
גרגרנית חד-פרחית גדלה רק ממזרח לבקע הירדן – בחרמון, במואב ובעמון. המין קרוב מאוד או זהה עם גרגרנית נוֹאֶה, הגדלה בהר הנגב. תפוצתה העולמית משתרעת במזרח התיכון.

הסוג גרגרנית כולל קטניות שעליהן תלתניים ושפות עלעליהן משוננות. פטוטרת העלה קצרה מהעלעלים. העלעל האמצעי נישא על פטוטרית. עלי הלואי משוננים או גזורים, שונים מהעלעלים, מעורים בפטוטרת העלה. אין קנוקנות. בפרח 9 אבקנים מאוחים לצינור, העשירי חופשי. ההאבקה מתבצעת במנגנון של "משחת השיניים", כמו בתורמוס. הפרי הוא תרמיל מוארך לרוב, לפעמים קשתי. הוא בולט מן הגביע (להבדיל ממיני הסוג הקרוב תלתן), ואינו סלילוני (להבדיל ממיני הסוג הקרוב אספסת, אף שהבדלה זו היא גמישה). בפרי יותר מ-2 זרעים. בסוג 150 מינים, רובם חד-שנתיים. בארץ 21 מינים, כולם חד-שנתיים. השם מקורו בתלמוד הירושלמי, אך יתכן שהכוונה שם היא לסוג אחר (תלתן), או שלא הבדילו בין סוגים אלה.

מייק לבנה

במיון העולמי הוחלט להעביר מין זה של גרגרנית לסוג אספסת, אך וועדת השמות העברית החליטה לא לשנות את שם הסוג.

מקורות מידע

 



 
גינון חסכוני בצמחי בר