גדותן הביצות

הדפסה
  Eupatorium cannabinum שם מדעי
מורכבים
Asteraceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
משונן שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה

גדותן הביצות
צילום: © מייק לבנה  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

גדותן הביצות (לשעבר אבפטוריון הביצות) הוא שיח ירוק-עד של גדות נחלים ומקווי-מים. גובהו השכיח 1 עד 1.5 מ'. הענפים ארוכים וגמישים, מאדימים מעט. העלים נגדיים, שעירים, רכים, רב-צורתיים, עלה טיפוסי מחולק ל-3 אונות בלתי-שוות (האמצעית גדולה בהרבה מהצדדיות), שפתן משוננת באורח בלתי סדיר לשיניים גדולות.
גדותן הביצות פורח מאוחר בקיץ ובסתיו, מיולי עד נובמבר. קרקפת-הפרחים קטנה, כוללת רק 5–7 פרחים, כולם צינוריים, והיא עטופה ב-10 חפים רעופים. קרקפות רבות ערוכות יחד בתפרחת משותפת דלילה, שאינה מזכירה תפרחות של סוגים אחרים במשפחת המורכבים, ואינה עטופה במעטפת משותפת. הפרח צינורי, דומה למשפך, דו-מיני, צבעו לבן עד ורדרד חיוור. 2 צלקות חוטיות בולטות הרבה מתוך הפרח, והן המקנות לתפרחת את המראה המברשתי שלה. לזרע 5 מקצועות וציצית בלתי-נשירה של שערות מחוספסות לבנות רבות.
גדותן הביצות גדל בגדות נחלים ומקוי-מים, בעיקר בבקעת ים המלח וכן בעמקים שבצפון הארץ ובמרכזה. תפוצתו העולמית רחבה בארצות שסביב הים התיכון וגם הרחק צפונה ומזרחה.
הסוג גדותן הוא סוג ענק, ובו 1,000 מינים, רובם באמריקה. מהם המטופחים כצמחי-נוי. הסוג חריג במשפחתו, שייך לשבט הגדותנים (אחד מ-10 שבטים במשפחת המורכבים). לצמח שימושים רבים ברפואה העממית. שמו המדעי נקרא על שם אבפטור מיתרדת, מלך הלניסטי קדום בפונט שבצפון אסיה הקטנה. האגדה מספרת כי הוא שגילה לראשונה את סגולתו של הצמח נגד הרעלות. מפיקים ממנו גם חומרי-צבע.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר