ירבוז לבן

הדפסה
  Amaranthus albus שם מדעי
  White Amaranth, Tumble Pigweed Common name
  أمارانثس أبيض أللّغة آلعربيّة
ירבוזיים
Amaranthaceae
משפחה
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
אלרגני

ירבוז לבן
צילום: © ליאורה קרת  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ירבוז לבן הוא צמח-בר חד-שנתי, פולש מאמריקה שהשתרש בארץ. הוא מסועף וסבוך, שרוע או מתרומם עד גובה של חצי מ'. צבעו ירוק בהיר. העלים מסורגים, ביציים, מתרחבים סמוך לקצה.
ירבוז לבן פורח במשך כל הקיץ, ממאי עד ספטמבר. הפרח קטן, חד-מיני, ירוק, מואבק-רוח. קבוצות של פרחים יוצאות מחיקי עלים. לפרח חפיות נוקשות ודוקרות, אורכן גדול מאורך הפרח. הזרע שחור מבריק. כשהצמח מסיים את פריחתו הוא ניתק משורשיו והופך לצמח גלגל, וכך הוא מפיץ את זרעיו.
ירבוז לבן גדל בגינות, שדות ומעזבות. הוא נחשב כעשב-רע מזיק מאוד. יש פרטים הצוברים חומצות של מלח חנקני, ואז הם רעילים לצאן. הוא נפוץ כיום ברוב אזורי הארץ, בעיקר בעמק החוף המרכזי ובעמק יזרעאל. מוצאו באמריקה הטרופית, אך הוא נרשם בארץ כבר על-ידי בואסיה ב-1879.
בסוג ירבוז כ-100 מינים, בישראל נאספו 12 מינים - כולם צמחים גרים בישראל, ו-2 צמחי-נוי. השם המדעי של הסוג משמעו "אינו נובל", כי למינים אחדים יש "פרחי אלמוות".



 




כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

הירבוז נזכר  במקורות, במסכת שביעית  "הפגם והירבוזין השוטים... פטורין מן המעשרות" (שביעית פ"ט, מ"א) ובמסכת כלאיים "אין  מרכיבין... ולא תרד על גבי ירבוז מפני שירק בירק" (כלאים א', י"א).

ברפואה העממית  משמש הירבוז להורדת חום , תרופה נגד בצקת, שלשולים, דיזנטריה, הכשות נחשים ארסיים, פצעים חיצוניים, דלקת הסימפונות (ברונכיט) וכמסייע לזירוז המחזור החודשי.


 
גינון חסכוני בצמחי בר