ציבורת ההרים

הדפסה
  Dactylis glomerata שם מדעי
סבורת אלג'בל שם ערבי
  صبورة الجبل أللّغة آلعربيّة
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
אלרגני

ציבורת ההרים
צילום: © שרה גולד   נאות קדומים, מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ציבורת ההרים היא עשב רב-שנתי זקוף. הנהג של אוטובוס המטיילים הושיט לעומתי צמח מן הדגניים, ואמר: "נראה אותך! אומרים שאתה מכיר כמעט כל צמח. מהו הצמח הזה?". ובכן, נכשלתי. מי יודע להבחין בין דגניים? ואז אמר לי: "תראה, אני לא מכיר הרבה צמחים, אבל את זה אני מכיר ואתה לא. זאת ציבורת ההרים, והרופא שלי אמר לי שלאבקתו של הצמח הזה אני אלרגי".
זה דגני רב-שנתי זקוף שגובהו מגיע ל-80 ס"מ, נדן העלה סרגלי, לחוץ מצדדיו – תכונה נדירה בדגניים וסימן נוח לזיהוי הצמח כשאינו פורח. הלשונית קרומית, שקופה, ארוכה (2–6 מ"מ). זהו אחד ממאה המינים השכיחים ביותר בארץ.
ציבורת ההרים פורחת מאפריל עד יוני. התפרחת מגובבת בצורה אופיינית. ביסודה היא מכבד חד-צדדי צפוף ומכונס כשיבולת, שהשיבוליות ערוכות בו צברים-צברים. ענפי המכבד הדוקים אל הגבעול, אך מתפשקים בזמן הפריחה, ומי שמכיר את הופעתו של הצמח כרגיל – עשוי לא להכירו בזמן פריחה ולא להבין כי זה אותו צמח. המאבקים לבנים או צהובים, לעיתים תכולים–סגולים, והם מקנים לצמח בפריחתו את גוניו הבולטים. הצמח ניכר בכך שקבוצת שיבוליות תחתונה נישאת על ציר נפרד ומזכירה בצורתה בוהן. מכאן שמו המדעי של הסוג Dactylis. השם העברי של הסוג, ציבורת, הוא תרגום של שם המין המדעי glomerata.
ציבורת ההרים שכיחה מאוד הן בבתות והן בערבות, בעיקר בהרים, ונפוצה בכל אזורי הארץ, מהר הנגב ועד מרומי החרמון. מהמינים המעטים הגדלים בכל 3 חגורות-הצומח בחרמון. עמידה בפני יובש ומצליחה גם באדמות דלות. נחשבת לצמח-מרעה חשוב. תפוצתה העולמית נרחבת בארצות הים התיכון והלאה צפונה ומזרחה.
בסוג 5 מינים, בארץ 1.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר