יחנוק המדבר

הדפסה
  Cistanche tubulosa שם מדעי
  Desert Broomrape Common name
דוּנוּן, הָלוּק, טַרט'וּת שם ערבי
עלקתיים
Orobanchaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
אין עלים צורת העלה
אין עלים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
טפיל צורת חיים
מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

יחנוק  המדבר
צילום: © שרה גולד   ים המלח, מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

יחנוק המדבר הוא טפיל על שורשי צמחים במדבר, לרוב על מלוח קיפח, אשל, זוגן או רכפתן. חלקו העל-אדמתי אינו אלא עמוד-פריחה יחיד, בלתי מסועף, ועליו קשקשים שהם גלגול או התנוונות של עלים, וכן שיבולת צפופה של פרחים גדולים ומרהיבים. זהו צמח רב-שנתי, שחלקיו שמעל לקרקע יבשים רוב השנה, פרט לאביב.
יחנוק המדבר פורח בין פברואר לאפריל. התפרחת מגיעה לגובה של חצי מ', עתים אף יותר. הגבעול בשרני עבה, קוטרו 4 ס"מ. נישאים עליו עלים קשקשיים, אזמליים, כמעט בלתי ניכרים. בחלקו העליון ערוכה שיבולת גדולה וצפופה של פרחים גדולים ויפים, זוהרים למרחוק, הנפתחים לפי הסדר מלמטה למעלה. הכותרת שופרית עד דו-שפתנית, לא נכונה. לכל פרח חפה ושתי חפיות. הגביע עשוי 5 אונות שוות, מעוגלות בראשן. אורך הכותרת 4 ס"מ והיא צהובה, לפעמים שוליה ארגמניים. צינורה ארוך, שופרי. האוגן קצר, דו-שפתני: 2 אונות בשפה העליונה ו-3 בשפה התחתונה. 4 אבקנים ערוכים שניים-שניים, זיריהם כפופים. צוּפָן טבעתי מקיף את בסיס השחלה ומפריש צוף רב, המזומן לחרקים ארוכי חדק בלבד.
יחנוק המדבר גדל בואדיות, מליחות ושדות, נפוץ בכל מדבריות דרום הארץ. הוא שכיח במיוחד לאורך ים המלח, ומרבים לראותו ליד כביש 90 בקטע זה.
תפוצתו העולמית נרחבת באזורים מדבריים בצפון אפריקה ומזרחה ובמערב אסיה.
ברפואה העממית משתמשים בו נגד צהבת ואבנים בכליות. השורש נאכל קלוי.
בסוג 16 מינים, כולם טפילים מוחלטים: אלה צמחים ללא עלים ירוקים כלל, הנצמדים אל שורשיהם של צמחים אחרים ונזונים מהם. בארץ 2 מינים.



כתב מייק לבנה


מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר