עירית גדולה- צמח מרפא

תיאור הצמח: צמח רב-שנתי ממשפחת השושניים, המגיע לגובה של 1 מ'.
הצמח מאכלס בארץ שטחים פתוחים בחבל הים-תיכוני, עם חדירה עמוקה גם
לאזורים המדבריים של הארץ. שורשיו דמויי אצבעות או גזרים, צבעם חום
והם מלאים במוהל עסיסי. עליו ארוכים, ומזכירים במידת-מה את עלי הבצל. בעונת האביב מתפתח מבין העלים גבעול, המסתעף בחלקו העליון; על הסעיפים נישאים הפרחים באשכולות או במכבדים. הפריחה בחודשים פברואר-מאי. צבע הפרחים לבן-ורוד, ובמרכזו של כל עלה עטיף פס כתום-חום. הפרי הוא הלקט דמוי ביצה הפוכה. מועד האיסוף: כל ימות השנה

מקורות ופולקלור: העירית נזכרת בתלמוד כצמח שאוכלת בהמת השדה: "עירית שלקטה למאכל בהמה" (תוספתא, שביעית ה', י"ז). זיהוי זה מוטל בספק, משום שבהמת השדה אינה ששה כל-כך לאכול מצמח זה. א' הראובני מציע לקרוא לצמח זה בשם יבלית, הנזכרת במקורותינו כצמח שהכינו ממנו דבק בו אטמו פיטסים (כדי יין). ואכן, בתרבויות אחדות בעולם מקובל עד היום להכין דבק משורשי העירית.

"חנתא (אנדרוגינוס), אומרים גם ג'נתא. הוא "אל ברואק" וזה שהברברים קוראים "תיכלאש". שמו היווני הוא "אספודילוס". >שורש צמח זה דומה לגזר קטן. אלה הם השרשים המשומשים, וכשהם מיובשים וטחונים, יוצא מהם מעין קמח דובק, הוא "אל אשראש". "ראוי לרופא, שיהיה זוכר לרפואות אשר ספר גאלינוס בהם, שהם מנגבות מדקדקות, ויזכור מדרגתם בחום ויובש. והחמים והיבשים בשניה הם שמונה סמנים, והם:... אפרודיליש" (עירית). "הסמים הקרים היבשים בשלישית, תשעה, והם אלה:... אשפודי" (עירית).

רפואה עממית: חיזוק נוסף לדעתו מוצא הראובני בשימוש הרפואי העממי לצמח, כפי שהוא מתבטא עד היום אצל ערביי הארץ - לטיפול ביבלות קשות הגדלות בין פרקי האצבעות בידיים וברגליים. ואכן, אין לך היום תרופה בדוקה ויעילה להורדת יבלות יותר משורשי העירית הגדולה. שימושים רפואיים נוספים הם לטיפול בצהבת, באקזמה, בנפיחות ברגליים, בסדקים בעור ולהפגת גזים מהבטן.

אופן השימוש: מוציאים מתוך הקרקע כמה "אצבעות" שורש, רוחצים היטב במים, מקלפים את הקליפה החומה וכותשים לדייסה. את הדייסה מורחים על היבלת וחובשים בתחבושת בד. יש לחזור על הטיפול 3 פעמים ביום במשך חודש. לרגליים נפוחות: סוחטים את מוהל השורשים ומורחים על הרגל. מוהל זה כוחו יפה גם בטיפול באקזמה, בעור סדוק ובפטריות עור.

תה שורשים: מבשלים 0ו אצבעות שורש בליטר מים, ממתיקים בדבש או בסוכר ושותים כתה. תה זה יעיל להפגת גזים מהבטן.

מתוך ילקוט הצמחים של נסים קריספיל



גינון חסכוני במים