בארץ אהבתי השקד פורח

הפריחה העדינה והמלכותית של השקד המצוי (השקדייה), בגוונים של לבן או וורוד עדין, עוטפת בהדרגה את הגזעים החשופים ואפשר לצפות בהם במטעים ובשטחים הפתוחים. 
מה לא נאמר ונכתב על השקד המצוי הלוא היא השקדייה, האמורה לפאר את ארצנו בשבוע ט'ו בשבט, מועד הפריחה לא תמיד מדויק ותלוי במזג האוויר שלפעמים מהתל בה.

מספר עובדות שאולי לא הכרתם


שקדייה שוקדת לפרוח ראשונה

מבין מעצי הבר והפרי, ללא עלים, הפרחים גדולים ומרהיבים מכסים את העץ בלבן, ורדרד או ורוד, הם ריחניים וכך היא בולטת בנוף, לכן הפכה לסמל של טו' בשבט, השקד נקרא שקד כיוון שהוא "שוקד" לפרוח ראשון לפני כל שאר עצי הבר והפרי בארץ.


ממשפחה מכובדת
עץ השקד המצוי משתייך למשפחת הורדיים, משפחה זו גדולה ונכללים בה כ-120 סוגים ו- 3200 מינים, היא נפוצה ברוב האזורים בעולם, בפרט באזור הממוזג. משפחה מכובדת שאליה שייכים גם עצי הפרי : שזיף, דובדבן אפרסק וגם שיחי הוורדים שאנו כה אוהבים.


היא לא היחידה שבשטח
בארץ גדלים בבר ארבעה מיני עצי שקד:
שקד ערבי, שקד הרמוןשקד קטן-עלים ושקד מצוי, קשה להבדיל ביניהם.


אחד מ"חמשת המינים"
השקד אמנם לא נכלל בין שבעת המינים, אך יש לו מקום מכובד במקורותינו. הוא מוזכר פעמים רבות בתנ"ך ובתלמוד, כאחד מחמשת המינים מ"זמרת הארץ".
כשהביאו בני יעקב מנחה ליוסף מזמרת הארץ (הפירות המשובחים), נכלל גם פרי השקד בתוכם: "קחו מזמרת הארץ בכליכם והורידו לאיש מנחה: מעט צרי ומעט דבש נכאת ולט בטנים ושקדים"... (בראשית מג יא')


מה שאנו אוכלים
הפרי בית גלעין עטוף קליפה ירוקה ולבידה המשנה עם הזמן את צבעה לחום. כאשר הפרי מבשיל מתבקעת הקליפה לשניים ולרוב נושרת. על העץ נותר זרע השקד העטוף בקליפה נוספת חומה וקשה המתבקעת רק בלחץ. קליפה נוספת עוטפת את פסיגי הזרע. קליפה זו דקה וצבעה חום. החלק הנאכל הוא הזרע. פירות השקד נאכלים גם בשלמותם טרם הבשלתם כשקליפת הזרע עדיין ירוקה.


ממה יש להיזהר
זהירות! בשטחים ובבוסתנים נטושים צומחים לרוב עצים של שקד מר המשמש ככנה לשקד התרבותי (לוקחים ענף שגדל מזרע של שקד מר ועליו מרכיבים מינים של שקדים טובים למאכל). זרעי השקד המר מסוכנים למאכל. הם מכילים חומר הנקרא אמיגדלין ממנו משתחרר בזמן אכילת הזרע החומר הרעל ציאניד.
עצי השקד הופכים למרים כיוון שהכנה "משתלטת" על ההרכבה והעץ הופך להיות שקד מר.


השקד בשירות הרפואה
השקד נחשב כבר מימי קדם לפרי משובח למאכל ולמרפא, והרמב"ם הפליג בשבחו: "השקדים הם המשובחים שבפירות". שקדים עשירים בשומנים בלתי רווים, ויטמין E ומגנזיום וכי שלושת המרכיבים הללו מסייעים בהפחתת כולסטרול ובשמירה על כלי הדם והלב. שמן שקדים משמש בתעשיית הקוסמטיקה, לעיסוי תינוקות ולריכוך העור. מחקרים מוכיחים שלשקדים ערך מזוני רב והם מכילים, בין היתר, שומן, חלבון וסידן. השקד נחשב למזון הבריא ביותר מבין 100 מזונות נבדקים, בהם אבוקדו ושמן זית, ( לפי ה (FDA).
מומלץ לאכול 7-12 שקדים ביום 

שקד
מי גדל כאן במטע או בכרם
נטיעה של עצי שקד נקראת גם "כרם". בדרך כלל מתייחס המושג "כרם" לגידולי גפן, זיתים ושקדים.

שקד
ענף השקד בארץ
ענף השקד הישראלי נמצא בפיתוח. בארץ מגדלים מעל ל 62,000 דונם של מטעי שקדים, המתפרסים מהדרום עד לרמת הגולן. חלק מהזנים החדשים פותחו במכון וולקני. גידול השקדים בישראל מתחשב באיכות הסביבה בזכות ההדברה המשולבת, צריכת מים נמוכה ומיכון משוכלל וממוקד.
בישראל צורכים כ-10,000 טונות (10 מיליון ק"ג) מדי שנה. מרבית הצריכה מגידול מקומי והשאר יבוא מארה"ב


מי זריז ומי איטי?
הבשלת השקד היא איטית מאוד, בניגוד לפריחתו הזריזה והנמרצת, היא נמשכת כשישה חודשים.
לעומת כמות הפריחה הרבה, אחוז חנטת פירות השקד נמוכה מאוד. רק 5-10% מכלל פרחי השקד מניבים פירות.

טו בשבט שמח מצוות צמח השדה
www.wildflowers.co.il 



גינון חסכוני במים