הדפסה
כלנית מצויה

ספר חדש "עולם הצמחים"

פרופ' ניר אוהד, ביה"ס למדעי הצמח ואבטחת מזון, אונ' ת"א   11/04/2022

ספר חדש שנועד לבוטנאים וחובבי בוטניקה בישראל, בשם "עולם הצמחים", יצא לאור לאחרונה בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה 2022. הוא מתאים למי שלומד, למי שיודע ולמי שרוצה להיזכר. כל הפרטים בכתבה המלאה...

הספר "עולם הצמחים" נכתב לקורא הישראלי ע"י ד"ר יותם ציפר-ברגר בשיתוף פעולה ותרומתם המדעית של פרופ' עמרם אשל וד"ר עוז ברזני. הספר כתוב במקורו בעברית אך כולל גם מילון מונחים בעברית ולועזית וכל הרוצה להעמיק יוכל לקשר את הכתוב בו לספרות המדעית העולמית. אחד היתרונות של ספר זה, שלא כמו ספרים דומים שיוצאים לאור בחו"ל, שיש בו הרבה דוגמאות מצמחי הארץ והוא מלווה בתמונות רבות של צמחים המוכרים לרבים.
זהו ספר מרענן ומעודכן המציג לקורא את עולם הצמחים, בהתאם לחידושי הסיסטמטיקה. בפרקיו יש פירוט של קבוצות הצמחים העיקריות החל מאצות, עבור לחזזיות, טחבים, שרכנים, חשופי הזרע ובעלי פרחים. הספר ממלא חסר של כ 50, שנה מאז פרסם פרופסור זוהרי המנוח את ספרו באותו שם. מטרתו של הספר לשמש בהוראת והנגשת עולם הצמחים בעברית לתלמידים ולציבור הרחב. הוא כתוב בצורה ברורה וקולחת מלווה באיורים ותמונות מרהיבות המזמינות את הקורא לקרוא עוד ועוד.
לספר פרק מבוא המציג נושאים כלליים של מיון הצמחים, הפיזור הגיאוגרפי שלהם הייחוד של הצמחים בעולם החי ועוד. רוב פרקי הספר מוקדשים לקבוצות הצמחים העיקריות. לכל קבוצה מתוארים פרטים מייצגים המבנה שלהם, מחזורי החיים, צורות הרבייה, ייחודם והתאמתם לסביבות המחייה שלהם. דגש מיוחד ניתן בפרק הסיום לווים האבולוציוניים העיקריים בעולם הצמחים. זהו נדבך חשוב ומבורך המציג מבט על, המאפשר לקורא ליצור תמונת בהירה של השתלשלות התהליכים במעבר ההדרגתי של צמחים מהסביבה הימית לסביבה היבשתית העוינת. חלק זה מסביר את ההתאמות שהתפתחו במהלך האבולוציה במבנה הצמח ובמחזור החיים, אשר אפשרו לקבוצות הצמחים השונות להשתכלל ולשרוד ולהעמיד צאצאים בסביבות שונות ומאתגרות.
הספר יוכל לשמש מורים ותלמידים באוניברסיטאות ומכללות כמו גם בבתי-הספר התיכוניים ובנוסף לכך גם את הציבור הרחב המתעניין בבוטניקה. יש לקוות שספר זה יחזיר את ההתעניינות בצמחים לבתי-הספר ולאוניברסיטאות בישראל, לאחר שקרנו של תחום מדעי זה ירדה בשנים האחרונות.
את הספר ניתן לרכוש באתר חנות הספרים "למדא" של האוניברסיטה הפתוחה
 
גינון חסכוני במים