הדפסה
צבר מצוי

ליער צרעה בקיץ

אל פינות רומנטיות וספסלי אוהבים   24/08/2020

נסענו יעקב שקולניק ואני ליער צרעה ביום חול בשלהי אוגוסט 2020, כדי להתחקות אחר ספסלים או מקומות אינטימיים ורומנטיים ולהמליץ לאוהבים לקראת ט"ו באב. "תעינו" בשבילי היער בג'יפון, חלפנו על פני הפסלים המפורסמים, וגילינו מקומות חמד חבויות, "טיפוסים" מיוחדים, תצפיות נוף מהממות וספסלים רומנטיים... 

יער צרעה הקרוי גם יער הנשיא (על שם הנשיא הראשון חיים ויצמן) משתרע בין צומת שמשון לצומת נחשון.
היער הינו בין היערות הוותיקים אותם נטע קק"ל בשנות ה 50 כחלק מה"עבודה היזומה" של אנשי המושבים באיזור. בהמשך העסיקו בשנת  1993 עולים חדשים בפיתוח חניונים , מצפים ועוד.

ביער צמחייה טבעית, אתרים ארכיאולוגיים, פסלים, נקודות תצפית וחניונים רבים. דרך הפסלים העוברת ביער לכל אורכו, המתאימה לכל רכב, ומביאה את המטיילים לפינות רבות ביער. כל אלה הופכים את היער למעניין לטיול בכל חודשי השנה.
את היער ממשיכים לפתח ומתחזקים כל העת, בפניות חמד, חניונים, חלקם מונגשים, ספסלי ושולחנות ישיבה מותאמים לפיקניקים שלצידם פחי אשפה גדולים (שדואגים לרוקן אותם).
 
"יער צרעה משתרע על פני כ-11 אלף דונם בגבעות שפלת יהודה שמצפון לבית שמש.
פסגות היער, מתנשאות לגובה של כ-400 מטר מעל פני הים, והן צונחות בתלילות מערבה אל העמק הרחב של נחל שורק. בצלע הדרומית של הרכס, הנושקת לעמק הנחל, שוכן קיבוץ צרעה.
שפלת יהודה היא אזור ביניים המפריד בין הרי יהודה ומישור החוף. הסלע הבונה את האזור הוא קירטון – סלע גירני בהיר ורך, המתבלה במהירות יחסית. לפיכך, מי הגשם וכוחות הבליה מפסלים באזו נוף "רך" של גבעות עגולות וחסרות מצוקים"
(אי ירוק של קק"ל )

יער צרעה זו הטריטוריה  של  שמשון הגיבור, כפי שמספרים לנו בספר שופטים יג':  "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה-דָן בֵּין צָרְעָה וּבֵין אשתאול, לכן מתייחסים שמותיהם של רבים משבילי היער  לדמותו של שמשון , כולל התל הגבוה שהינו "תל צרעה" בו קיימים שני ציונים (קברים?)המתייחסים לשמשון ואביו מנוח.
בעבר היו אלו שני ציונים עם כיפה כחולה שהוחלפו בזמן האחרון למבנים חדשים... (ראו צילום) .
מתברר שישנה קבוצת אנשים (עמותה?) המתחזקת את המקום בהתנדבות. בעליה ל"קברים" ישנה קופה נעוצה לגזע עץ להתרמה, לרגלי התל בחניון תקבלו בזולה, קבלת פנים חמה עם תה חם, סברס קרירים וסיפורים מפי לוי יצחק,  ירושלמי נחמד שעסקיו נפגעו מהקורונה, מאז הוא מבלה כאן את ימיו.

עוד פגשנו ביער: משפחות עם ילדים, חברים בגיל הזהב, סטודנטית שלמדה בשקט, למדן שפתח צילונית כחולה ולמד מול הקברים, לשוויץ הרי אי אפשר לנסוע בימי הקורונה...   

היער הנמצא  בנחלת שבט דן נמצא גם ציון ( קבר?) לדן שבו נפתח בית כנסת או כולל והמקום שוקק לומדים ומתפללים בכל שעות היום (אולי גם בלילה)

העצים והשיחים ביער
עצי חורש ושיחים מקומיים רבים גדלים כאן: אלון מצויאשחר א"י שנותן בקיץ פרי אדום מתוק, שיחי צבר שפריים עסיסי בעונה זו, ליבנה רפואי (זהירות הפרי רעיל) ,
עצי תאנה נוטפי פרי, עצי זית ואיקליפטוס, עצי חרוב, שקד וכליל החורש.
העצים הראשונים שנטעו היו עצי אורן ירושלים וברוש מצוי. גם היום רוב העצים ביער הינם עצי אורן ירושלים וברושים.

מותר לקטוף פירות בשלים לתצרוכת עצמית ביערות קק"ל אך זהירות לא להשחית... ולא להגזים

פינות מיוחדות ורומנטיות ביער:
השביל המרכזי אליו נכנסים ליער כשמגיעים מצומת נחשון לכיוון בית שמש, הינו דרך הפסלים. מומלץ לנסוע לאט, להביט וליהנות מהפסלים, שכולם פוסלו במיוחד לשם הצבה ביער זה. ראו צילומים בגלריה.

שבר בסלע
בתל צרעה נפנה שמאלה מיד בפניה הראשונה האפשרית בכניסה ליער ונחפש לפי נ.צ  לעיל  את מיקום :
שבר בסלע - 19963.63264
אזור זה מוקדש לשישה בנים שנפלו  בצבא בשנת אלפיים: אבי, אלעד, גלעד, ליאור, צחי ושי.  שמם המלא ותפקידם מצוין על שלטים נמוכים לצד השביל המוליך אל "שבר" גדול בין הסלעים ובו שלט שחרוט בו  שירה של דליה רביקוביץ' על שבר בסלע... 
נעלה  למעלה מספר מטרים ונראה שולחנות פיקניק מוצלים בצל עצי חרוב מניבים פרי, וספסל רומנטי משקיף לנוף, מולו שלט ומפה, שנותנים הסבר על הנמצא בנוף מולנו .
המקום נקי ומאובזר בפחי אשפה גדולים שיש מי שמרוקנים אותם  – נא שימרו על הניקיון .

נחזור לדרך הפסלים ונעלה עם הדרך המובילה למעלה, נעבור ליד מצפור מוגבה עשוי מגזעי עצים, נעצור בתל צרעה ליד הציונים החדשים של שמשון ומנוח, עליהם סיפרנו קודם.

חניון אחרית דבר
בתל צרעה נפנה שמאלה לדרך מקבילה ונמשיך בה מערבה מספר קילומטרים עד לחניון "אחרית דבר" (נ.צ: 19654.63107).
ליד החניון פזורים שולחנות פיקניק ומתקני שעשועים לילדים.

בהמשך למתקני המשחקים, פזורים שלטים ובהם פסוקים מהתנ"ך המתארים את סופו העצוב אך ההירואי של שמשון, שחלקם הפכו למטבעות לשון  כמו: "תמות נפשי עם פלישתים". מקצה הצוק ישנו נוף מדהים לכיוון מנזר דיר רפאת ליקב  מוני (שהפך להיות כשר...) ולערוץ נחל שורק .
מקום זה הינו בגובה 400 מטר מעל פני הים, הרוחות הנעימות המנשבות במקום מהוות מיזוג אוויר טבעי.
פגשנו שם שני זוגות שישבו בנחת מול הנוף, ולגמו יין שרכשו קודם ביקב מוני.
לחילופין אתם מוזמנים לחלוט משקה חם מעלי גלונית מצויה, המצויים ביער בכל פינה כמעט.
מצידו השני של החניון תראו שלושה ספסלים מקורים בגגון מול הנוף. עלו אליהם ותהנו מהנוף הנשקף מהם, לעומק השפלה . לבאים בעת השקיעה מזומן נוף מהמם

כאן אספנו מספר שקיות של אשפה ובקבוקים ריקים שהותירו מטיילים
למה מטיילים יקרים ???? בחניון ישנם פחי אשפה גדולים ובולטים.

 
פריחות
בתחילת החורף פורחים כאן אלפי נרקיסים ריחניים, אחריהם יפרחו כאן שפע פרחים סגולים של דודא רפואי, רקפות, כלניות, סחלבים ופרחי חורף אחרים .

בסתיו מתרחשת פריחה מרשימה של אלפי חצבים במורדות רכס צרעה, (מחניון סוף דבר, בראש תל צרעה לכיוון מערב, בוואדי)
דיווחו לנו כי כבר החלהו הפריחה! (סוף אוגוסט) אבל השיא יתקיים בשבוע של השני של ספטמבר

מהאביב עד לאוקטובר פורחים כאן שפע של צמחי גלונית מצויה : מתאימה לחליטת תה, וכן זוטה לבנה שהינה גם צמח חליטה מומלץ .

איך מגיעים?
ישנן שלוש דרכים להגיע ליער צרעה, אנו בחרנו להגיע דרך כביש המחבר את צומת נחשון לצומת שמשון, ולהיכנס דרך הכניסה ימינה.

יצאנו בדרך נוף יורדת מחניון " אחרית דבר"  הדרך מובילה לכיוון צרעה  ובית שמש.

אנו מציעים לכם לשוטט ולמצוא את צפונתיו הרבות של היער, ישנן רבות כאלה.   

תיהנו


אם תרצו לחזור ולטייל כאן בחורף בעת הפריחות הנה הצעתינו 

 

גינון חסכוני במים