הדפסה
דודא  רפואי

בטריטוריה של שמשון הגיבור-טיול חורפי בין צרעה ואשתעול

הדודאים נתנו ריח...   07/01/2008

יער צרעה צופן בחובו הפתעות, זהו אחד היערות שיש בו שילוב מנצח של נקודות עניין: תצפיות נוף מהממות, תל ארכיאולוגי, פסלים סביבתיים מאתגרים מוצבים במידה ובאיזון אנינים, פינות הפעלה ומנוחה, צמחי בר רבים, שבילים נוחים ומשולטים, בהם שני שבילי אורך מצפון לדרום ושבילים מקשרים בינהם.

טיול בטריטוריה של "שמשון הגיבור" יוציא אותנו מהשיגרה, כמו קפיצה קטנה לחו"ל.
שמשון שהיה נזיר ... לא שתה יין. אנו, כן נטעם את יין גוורצטרמינר המיוחד מענבים שקפאו, ביקב שבקיבוץ צרעה, נעפיל גבוה ליער ותל-צרעה הנמצא בתוך היער, נצפה בפסלים בדרך הפסלים, ונסטה להתבודד בספסלים שהכינו קק"ל בהר תנופה, נצפה בנוף השפלה והרי יהודה, נהנה מפריחת הדודאים (יש הסולדים מריחם), זלזלת הקנוקנות ומריחם המבשם של אחרוני הנרקיסים במקום.

המקום מתאים למשפחות, לחובבי אמנות, לכל סוגי הרכב ולרכיבה על אופניים. לטיול רגלי, לפיקניק משפחתי, לטיול רומנטי וליחידים המבקשים לנקות את הראש.

יער צרעה צופן בחובו הפתעות, זהו אחד היערות שיש בו שילוב מנצח של נקודות עניין: תצפיות נוף מהממות, תל ארכיאולוגי, פסלים סביבתיים מאתגרים מוצבים במידה ובאיזון אנינים, פינות הפעלה ומנוחה, צמחי בר רבים, שבילים נוחים ומשולטים, בהם שני שבילי אורך מצפון לדרום ושבילים מקשרים בינהם.
למרות שמימדי היער עצומים 1100 דונם , הוא אנו מאיים. יש בו פינות אינטמיות רבות ונקודות עניין שונות ומגוונות.
ניתן להתחיל את המסלול מצפון, בכניסה מצומת שמשון לכוןן אשתעול ואז שמאלה לכוון יער הנשיא ודרך הפסלים.

יעקב גרזון ואני, התחלנו את המסלול מקיבוץ צרעה. לבאים מכוון כביש מספר 1- הכניסה לקיבוץ נמצאת מימין לאחר שחולפים על אזור התעשיה של בית שמש.

תחנתינו הראשונה : יקב צרעה שקיבל בשנת 2007 פרס יוקרתי על יין מיוחד שבד"כ מיוצר על גדות נהר הריין מענבים קפואים (גוורצטרמינר).

לאחר הצטיידות בייון טוב לפיקניק, נמשיך ונחלוף על פני הדרך הראשית לכוון ההר, ולפי השילוט נעלה לכוון המצפה הנמצא בראש ההר, בגובה של כ 400 מטר מעל פני הים.
הנוף מדהים, האוויר נקי ומבושם קלות בריח עליה של "גלונית מצויה"
האופיינית למקום.
ששמה היה עד לפני מספר חודשים "בלוטה גלונית". עליו של הצמח מתחדשים עתה וריחם עדין ומבושם. (מותר לקטוף עלה או שניים, למולל ולפנק את יושבי המכונית בבושם טבעי)

אל "קבר שמשון" התל והמצפה
נמשיך בשביל העפר, בדרך נוף מדהימה לכוון תל-צרעה. עלפי המקובל, זה המקום בו שכנה צרעה המקראית.
קיבוץ צרעה החדש התיישב למרגלות התל במקום שהיה עד 48 הכפר העברי "סרעה".
באזור התל ובפיסגתו נמצאות מערות, קברים, בורות מים וגתות עתיקות המעידות שייצור יין היה ענף חקלאי חשוב גם בצרעה הקדומה.

אל התל עולים ברגל, או במכונית בעלת הנעה קידמית .

שימו לב , בראש התל ישנם שרידי, מערות ואלמנטים חקלאיים מרוצפים באבני פסיפס, וגם זוג קברים, שיש המזהים אותם עם קבר שיח ויש המזהים אותם כקברי שמשון ומנוח אביו.
המקום עובר שידרוגים מעת לעת, ומשמש כמקום התבודדות ותחינה לחסידי ברסלב.
"על התל מצויים שני מבנים, המזוהים לפי מסורת הקדושים המתפתחת עם קברי שמשון ומנוח אביו. אם לא השתטחתם עם האופניים עד כה, אתם יכולים לעשות זאת כאן - רק בלי האופניים".

הנופים המרהיבים המבצבצים בין עצי האורן הותיקים הינם של מישור החוף, שפלת יהודה והרי יהודה, מכאן קיבל שמשון את ההשראה ויצא לפעילותו היצירתית כנגד הפלישתים.
מצפון לתל נמצאת נקודת תצפית שאסור לוותר עליה. המצפה , הינו מרפסת שנבנתה מעל מבנה האבן שהיה כנראה ביתו של מוכתר הכפר סרעא.(שיבוש של צרעה)
במלחמת העצמאות שימש המבנה כמפקדה זמנית לחטיבת "הראל".

ממשיכים לדרך הפסלים

דרך הפסלים עוברת לאורכו של היער באורך של 10 ק"מ, הדרכים משולטות, מתאימות לכל רכב, ומבטיחות שלא נלך לאיבוד. היה זה פרוייקט של קק"ל .
גושי סלע גדולים הפכו בידי אמנים שגילפו אותם לפסלים סביבתיים, מספרים שיש כאן מעל 35 מהם, חלקם מתייחסים לעברו של המקום, לשמשון ולמסרק (של דלילה?) וחלקם לנושאים אחרים: כולם מעוררי מחשבה ועניין.

סעו לאט בדרך הפסלים ותהנו מאוסף יצירות האמנים הפזורות במקום.

יעקב בן קיבוץ צרעה שלווה אותי בטיול, ואתגר אותי לא פעם בנסיעה בג'יפון, סיפר כי בדצמבר וינואר פורחים כאן מאות נרקיסים ובסתיו מאות סיתווניות.
גם אנו פגשנו לא מעט מהם שעדיין פרחו – מה מוזר , ביער...

ולא כפי שסיפרו לנו בגן שהנרקיסים פורחים בביצה.

ועוד סיפר יעקב כי אנשי המקום, יודעים את סוד קיומה של הפטריה הטעימה אוזנית הכלך הלבנה המתפתחת ליד צמחי הכלך המצוי ,
.בעוד האחרים מסתפקים בטעמה של הארניה שסימן ההיכר שלה הוא צבע צהבהב ורקמה ספוגית מצידו התחתון של הכובע, היכן שלרובן ישנם דפדפים.
(אזהרה חמורה, לעולם אל תלקטו פטריות אם יש לכם ספק קל באשר לזיהויין)

פיקניק בחניון
במפגש הדרכים נמצא אזור החניון המתאים לפיקניקים וכולל אזור מנגל, פחי אשפה מתקני מים ושירותים, מגרש מיני למשחקי כדור, ומתקני נופש טבעיים לילדים.
פרסו מפה אכלו מפיתכם ושמחו את ליבכם ביין.

הדודאים נתנו ריח בהר תנופה
אנו פנינו לפי השילוט לכוון תרום, ולהר תנופה, שם, הפריחה משום מה, מקדימה.
נסיעה קצרה, הובילה אותנו לרכס שהיה בו בעבר ישוב ביזנטי, במקום שרידי קירות , בורות מים ועצי אורן ותיקים מאוד.
שביל קטן ורומנטי ובו שלושה ספסלים, מובילים לעבר תצפית נוף לכוון מערב וצפון, מכאן רואים ביום בהיר את הים, העיר מודיעין ואת האובך הרובץ על ערי גוש דן...
כל הנוף הזה נשקף מבעד לשיחים העטופים בשפע של פעמונים לבנבנים , בפריחת זלזלת הקנוקנות.

בסיור במקום נמצאו פריחה שופעת של פרחי דודא רפואי(דודאים), ים של סירפדים ,
(השתדלו לא לעבור בינהם ללא כיסוי לרגליים ),
מעט רקפות, וארניות שנותרו מהגשם שלפני האחרון.

לא לשכוח לקחת עימכם את האשפה
בהנאה !

גינון חסכוני במים