הדפסה
עולש  מצוי

לא רק חמישים גוונים של אפור – מעכשיו, תמונות גרגרי אבקה גם בצבע

עמרם אשל   03/07/2020

לגרגרי אבקה של הצמחים יש כמה תכונות מעניינות שהופכות אותם לבעלי ערך למחקרים מדעיים לא רק בבוטניקה, אלא גם במדעים אחרים כמו רפואה, גיאולוגיה וארכיאולוגיה מצד אחד וחקר פשעים ותזונה מהצד השני. בנוסף לכל אלה הם יפים ומגוונים ויש להם צורות מעניינות שניתן להבחין בהן רק תוך שימוש במיקרוסקופ אלקטרונים סורק. באתר מוצגות תמונות מיקרוסקופ האלקטרונים סורק שהן תוצר של שיתוף פעולה בין אתר "צמח השדה" לבין מתנדבים של האגודה הישראלית למיקרוסקופיה. עד עכשיו הצגנו תמונות מקוריות בשחור-לבן בלבד. מעכשיו נציג בצידן גם תמונות צבעוניות. הסיבות לכך בכתבה המלאה... 

לכל מין של צמח יש גרגרי אבקה בצורה ובצבע האופייניים לו. את הבדלי הצבע ניתן לראות בהסתכלות בפרחים פתוחים בהם האבקנים עמוסים באבקה, או בצילומים שלהם. אמנם ברבים מאוד מהצמחים גרגרי אבקה צהובים, אבל ישנם מינים שלהם גרגרי אבקה כתומים, כחולים, סגולים ועוד. הצבע של גרגרי האבקה יכול לשמש גם כאחד מסימני הזיהוי של הצמח. לגרגרי האבקה מעטה חיצוני קשה מאוד ועמיד במיוחד המשתמר אפילו בקרקע או במים במשך זמן ארוך מאוד, עד מאות אלפי שנים. ברבים מהמינים, בעיקר אלה המואבקים באמצעות חרקים, פניו של המעטה החיצוני הזה אינם חלקים, אלא יש בהם בליטות ושקעים אופייניים. 
 
היות וגרגרי האבקה קטנים מאוד, בכדי לראות את פרטי המבנה של הם יש להשתמש במיקרוסקופ. לצורך הסתכלות על גרגרי אבקה במיקרוסקופ אור יש לצבוע אותם בצבעים מלאכותיים, כי הם קטנים מכדי שניתן יהיה להבחין בצבע שלהם בשיטה זאת. הזיהוי וההגדרה שלהם בתמונות ממיקרוסקופ כזה נעשים לפי צורתם הכללית ומבנה המעטה החיצוני. 
התמונות היפות יותר, שבהן ניתן לראות בפירוט את המבנה של השכבה החיצונית מתקבלות מצילום במיקרוסקופ אלקטרונים סורק. במיקרוסקופ מסוג זה עוברת קרן דקה ביותר של אלקטרונים בעלי אנרגיה גבוהה על-פני המתקן. זה גורם לשחרור של אלקטרונים משניים מהמתקן, אשר נקלטים בגלאי המוצב בצד. התוצאה היא זרם של אלקטרונים משניים שמשתנה בהתאם לצורה הטופוגרפית של המתקן. כך ניתן להבחין בפרטי פרטים של המבנה העדין בשכבה החיצונית של גרגיר האבקה.
 
תמונות אלו מורכבות מאזורים בהירים או כהים בהתאם לכוון שלהם ביחס לגלאי. התמונות המתקבלות הן, אם כן, תמונות בגוונים שונים של אפור, שנהוג לקרוא להן: "תמונות שחור-לבן". עד לאחרונה כל התמונות המוצגות באתר זה היו התמונות המקוריות בגווני אפור בלבד. אמנם ניתן לראות באינטרנט לא מעט תמונות צבעוניות ממיקרוסקופ אלקטרונים סורק. אלו נוצרו בעיבוד תמונה מאוחר שהוסיף צבע לתמונה ממיקרוסקופ האלקטרונים. לעתים יש העושים זאת לשם קישוט ללא כל קשר לצבעים האמיתיים של המתקן עצמו. 
 
בגלל החשיבות של הצבע בזיהוי האבקה והקשר שלה אל הצמח החלטתי להוסיף לתמונות של גרגרי האבקה שבאתר הזה צבע, הקרוב כלל האפשר לצבע הגרגרים שניתן לראות במבט רגיל אל הפרחים. זה אמנם עיבוד של התמונה המקורית, אך הוא נעשה על-מנת להרחיב את המידע שכוללות התמונות. 
בגלריית התמונות המצורפת מוצגות כמה תמונות גרגרי אבקה צבעוניות שמוצגות באתר.
 
גינון חסכוני במים