הדפסה
שיח-אברהם מצוי

איורים בוטניים - מלווים בשירים

ספר חדש של שחר כ"ץ יצא לאור   22/06/2020

מעולם לא חשתי צורך לפרסם את שיריי עד לאותה עת, שבה ראיתים למול עיני מלווים את הרישומים הבוטניים והרגשתי שביחד הם יוצרים עבורי שלם. תהליך העבודה על הספר היה מורכב וממושך עד לידתו ועבר תהפוכות רבים. לבסוף הוצאתי אותו בעמל רב בהוצאה עצמית, תוך שאינני מתפשרת על רמת המקצועיות והאיכות אליה שאפתי להגיע. קיבלתי עזרה רבה בדרך מכל בחינה, אישית ומקצועית ואני מאושרת ושמחה מאוד בתוצאה.

מכרה הרבליסטית קלינית במקצועה, ביקשה ממני  לעצב עבורה כרטיס ביקור מאויר. היססתי, כיוון שכבר שנים רבות לא עסקתי בתחום ורק המשכתי לצייר להנאתי מדי פעם בצבעי שמן , בעיקר פורטרטים וקצת נוף.
מראשית חיי ציירתי ולא הפסקתי גם אחרי הגן ובית הספר, אולם נטשתי את התחום בהמשך.  בשלב כלשהו הגעתי לחוג קרמיקה ומאותו הרגע הפך החמר למרכיב מהותי ודומיננטי ביצירה ובהוראה. הקמתי את הסטודיו שלי "מקום ליצור" בכפר סירקין מקום מגוריי, בו אני יוצרת ומלמדת קרמיקה מאז ועד עצם היום הזה.
החיבור האחרון הממשי שהיה לי עם עולם הצומח היה בתיכון, במגמה הביולוגית בה הגדרת צמחים הייתה חלק מהלמידה. מאוד אהבתי אז את היציאה לשדות עם המגדיר ואת הפאזל הבלשי לפענח ולמצוא מי ומה הוא. מילדותי ועד היום תמיד אהבתי להיות בטבע וגם יצא לי להסתובב לא מעט, אבל לא העמקתי חקור את עולם הצומח ובוודאי לא מהבחינה האמנותית.

בעקבות הבקשה לעיצוב כרטיס הביקור לחברתי, אמרתי שאני מוכנה לנסות. היא השאירה לי כמה צמחים שליקטה ואני שלפתי ממצבור חומרי האמנות שברשותי ציפורן ודיו שחור וצבעוני ונגשתי למלאכה.   
 
הרישומים שיצאו לי הממו אותי ובעיקר החוויה שחשתי תוך כדי ציורם. הרגשתי שנוצר חיבור עמוק וכמיהה לחפש משהו, שאפילו לא ידעתי שחסר לי. התחלתי לאסוף צמחים בשיטוטי בשדות ובמטעים אשר סביב ביתי, בגינות ובצידי הדרכים ולרשום אותם בשלל טכניקות, אופנים וצורות. חיפשתי בפייסבוק קבוצות של אוהבי הצומח. הכרתי צלמיי פרחים וציירים בוטניים עכשוויים ומפעם, חוקרי טבע חובבי רישום ואמנים רושמי טבע. השתמשתי בכל מה שכבר ידעתי בחיפוש דרכי ביטוי חדשות. עולם חדש ומופלא נפתח בפני.

חיפשתי דרך לבטא את העדינויות שראיתי, בשלל צורותיהן ודי מהר נמשכתי לנסות לצייר בצבעי המים. מפליא שמעולם לא ציירתי קודם לכן בצבעי מים, כיוון שמלבדם התנסיתי בשלב כזה או אחר בדרכי כמעט בכל טכניקה אפשרית. קניתי לי סט בסיסי אך טוב, מכחולים ובלוק נייר לאקוורל ויאללה, למים קפצתי.  

מהרגע הראשון התמוגגתי מהחופש והזרימה הייחודיים למים. נפעמתי מהשקיפויות, מהתפשטות המהפנטת של טיפת צבע במים, מהרבדים היוצרים עומק, מעדינות החומר, מהרטוב המתייבש אט אט ויוצר כתמים וגבולות כמו בדרך פלא, מהשותפות בין הנייר למים ולצבע. בד בבד התפתחה יכולת ההתבוננות שלי במה שלפני וככל שהעמיקה, גברה התפעלותי מהרב-גוניות, מהיופי שכל מופע מגלה, מהעלומים, מהבשלות ומהקמילה, לכל שלב ייחודיותו החד פעמית. נפעמתי מהסדר המופתי שבעולם הטבע, מחוקיות כל מערכת, רביה, הזנה, אנטומיה ועם זאת, כיצד כל זה בתאום מושלם נע ומשתנה כל רגע, בדקיקויות ותעוזה בלתי נתפסת של כוחות החיים. ככל שנזקקתי ליותר עדינות של ביטוי, השתכללה אומנותי ויכולותיי הטכניות. ככל שהשתכללה היכולת, חפצתי לשחרר יותר את השליטה ולתת למה שלפני להוביל.
העושר שהגיע הרחיב והוליד עוד צמתים של בחירה בכל רגע ורגע. האם לצייר עכשיו לתוך המים ולשחרר שליטה, או דווקא קודם לרשום ורק אחר כך להקשיב לצבע. איך לצייר התפוררות, התכלות, בלתי ניראות. איך להעביר התפרצות של פריחה וגווני קמילה, מרקם, עובי, תנועה, סבך, נימים, עוז של גוון, עציות, התקפלות וזו רק רשימה חלקית ביותר, הממשיכה לצמוח. ריתקו אותי הצללים שיוצר כל גוף חומר על המשטח שמתחתיו, השתקפות הצבע של הצמח באור היוצר היטל שמתוך העדרו.
ככל שהתרחבה היריעה התפשטו והתרחבו מעגלי העשייה והקשרים. הכרתי אנשים ואמנים מרתקים וקיבלתי המון תגובות מרגשות ומחזקות מהסביבה הקרובה והרחוקה. תלמידים נאספו והתחלתי ללמד ציור בוטני בנוסף לשיעורי הקרמיקה, ואני מלמדת כפי שלומדת אני, מתוך התבוננות החוצה והקשבה פנימה והעמקת הידע והמיומנויות הנרכשים תוך כדי עשיה וחיפוש.
לכל הדבר המופלא הזה שצמח יש מאין קראתי רְשָׁמִים – במילה אחת, התרשמות ורישום.

אֵיךְ אוּכַל לְתָאֵר עֲדִינוּתוֹ שֶׁל פֶּרַח אֶחָד?
בְּכָל הָאֶמְצָעִים הָעוֹמְדִים לִרְשׁוּתִי
וַעֲדַיִן כֹּה מְעַטִּים הֵם
וְכָל אֶחָד 
עוֹלָם וּמְלוֹאוֹ

בשלב מסויים הבשילה וגמלה בליבי הכרה פנימית של רצון להוציא ספר.
שנים רבות אני רושמת לעצמי מילים המתהוות לשירה. שירה לא כצורך ספרותי, אלא מתוך צורך עמוק של רישום הלכי הרוח ורוחות הנפש המלווים את דרכי. המילים מגיעות כמו מעצמן, בדרך כלל בטיולים סביב ביתי, תוך כדי שהרגליים פוסעות, העין רווה יופי, הלב נפעם והרוח משוטטת.
מעולם לא חשתי צורך לפרסם את שיריי עד לאותה עת, שבה ראיתים למול עיני מלווים את הרישומים הבוטניים והרגשתי שביחד הם יוצרים עבורי שלם. תהליך העבודה על הספר היה מורכב וממושך עד לידתו ועבר תהפוכות רבים. לבסוף הוצאתי אותו בעמל רב בהוצאה עצמית, תוך שאינני מתפשרת על רמת המקצועיות והאיכות אליה שאפתי להגיע. קיבלתי עזרה רבה בדרך מכל בחינה, אישית ומקצועית ואני מאושרת ושמחה מאוד בתוצאה.

את הספר ניתן לרכוש ישירות באתר
www.reshamim.online

כל הזכויות שמורות לשחר כ"ץ 2020
מייל: shahar.katz@gmail.com
טלפון: 054-4221802
דף פייסבוק: רשמים / שחר כ"ץ

גינון חסכוני במים