הדפסה
צפורנית ענפה

מה עושות הצפורניות בלילות?

עמרם אשל   04/04/2019

אחד מגולשינו הנאמנים, שמואל סילינסקי, הפנה את תשומת ליבי לכך שעלי הכותרת של פרחי הצפורנית המגוונת נפרשׂים בערב אבל בשעות לפנה"צ מתגלגל כלפי פנים החלק הפרוש של עלי הכותרת. בהמשך הוא היפנה אותי למאמר מעניין שעוסק בתופעה הזאת.

מוכרת לרבים התופעה, שנזכרה כבר בספרו של דארווין על "תנועות בצמחים" שפרחים נפתחים בשעה מסוימת משעות היממה, לרוב בבוקר, ונסגרים אחר-כך. ככל הנראה, תופעה זאת מבטאת התאמה למועדי הפעילות של המאביקים של אותם פרחים. בדרך כלל התנועה היא מבסיס עלי הכותרת ובעת הסגירה כל אברי הפרח מוסתרים ומוגנים. אבל עלי הכותרת של הצפורנית מאוחים בחלקם הגדול לצינור שאיננו מאפשר תנועה. רק החלק הפרושׂ של עלי הכותרת, שנקרא "ציפורן" יכול לנוע.

בתמונות ששלח לי אותו גולש אכן נראים עלי הכותרת של צפורנית מגוונת, שהוא צילם אחרי השעה 10 לפנה"צ כשהם גלולים. לפי התצפיות שהוא ערך, הם מתגלגלים לפנה"צ ונפרשים שוב לאחר השקיעה. בדקתי באוסף התמונות באתר ואכן בלא מעט מתמונות של דפי הצפורניות ניתן לראות עלי-כותרת בשלבי התגלגלות שונים, למרות שהצלמים מעדיפים לצלם את הפרח פתוח בכל תפארתו.

לפי המאמר שהתפרסם בשנת 2016 באחד מהעיתונים החשובים שעוסקים במחקרים בוטניים, (Annals of Botany 118:907-918) ע"י קבוצת חוקרים מספרד בשיתוף חוקר מאוסטריה, יש בסוג צפורנית שני סוגי פרחים, מואבקי יום ומואבקי לילה. מואבקי היום הם אלה שלהם פרחים אדומים או וורודים ולמואבקי הלילה פרחים לבנים או חיוורים. המין צפורנית מגוונת, שאותו אותו הם חקרו, נחשב למואבק לילה ע"י רפרפים מהסוג Hadena ממשפחת התינשמיתיים Noctuidae. רפרפים אלה, לא רק מאביקים את הפרחים אלא לעתים הזחלים שלהם מתפתחים בתוך הפירות, כך שמערכת היחסים בין מין זה של צפורנית לבין הרפרף היא מורכבת מיחסי סיוע הדדי מצד אחד וטפילות המצד השני.
אכן התצפיות שלהם הראו שעלי הכותרת של הצפורנית המגוונת נפרשים בערב ומחילים להיסגר לקראת הבוקר. צמחים שגדלו בתנאי יובש קיפלו את עלי הכותרת שלהם מוקדם יותר. נמצא שעלי הכותרת הם המפיצים את תרכובות הריח של הפרחים, בעיקר בשעות הלילה ויש הבדל בין תרכובות הריח המופרשות בשעות הלילה לאלו המופרשות בשעות היום, אולי בהתאם לקבוצות השונות של המאביקים בין חלקי היממה.
בשעות הלילה ביקרו את הפרחים רפרפים ובשעות היום דבורים קטנות ומעט זבובי רחף. הצוף הופרש בלילה וכמות הצוף בפרחים שהייתה גדולה בשעות הבוקר, הלכה ופחתה במשך היום.
לסיכום קבעו בעלי המאמר שהמינים מואבקי הלילה יכולים גם להיות מואבקים ע"י חרקים הפעילים ביום, אך ביעילות נמוכה יותר. לגבי הרפרף Hadena המאביק את הצפורנית בלילה וזחליו מתפתחים בתוך הפירות של הצפורנית כנראה סה"כ הנזק שהוא מסב לצמחים גדול על התועלת שבהאבקה.

גינון חסכוני במים