הדפסה
יקינתון מזרחי

טיול חורף מקרני חיטין לבית כנסת העתיק בארבל

טיול לטו בשבט והלאה...- עירית צוק קובצ'י   20/01/2011

כמו בכל שנה  אנו מחליטים שהשנה "משוגעת". עירית צוק קובצ'י מחוג המטיילים של מייק ליבנה ז"ל מכירה את המסלול המוצע, התבשמה ממראהו וריחו  של היקינתון המזרחי- ראתה משהו ממעללי הצלבנים ופריחה מיוחדת .... גם אתם מוזמנים 

מתחילים את המסלול בקרני חיטין. הכניסה מכביש 77- המוביל מטבריה עילית לצומת גולני.
מטרים ספורים לפני פארק תעשיות הגליל התחתון פונים ימינה (צפונה) לדרך עפר עם סמ"ש כחול. נוסעים בה עד למרגלות ההר.
יש שילוט עם סיפור הקרב בין הצלבנים לצלאח א-דין ביולי 1187. קרב בו נחלו הצלבנים תבוסה קשה.

עולים בהר עלייה קצרה לתצפית נוף נפלאה. שם בין שרידי חומות מתבשמים ממראהו וריחו של היקינתון המזרחי. יש אפשרות להמשיך בשביל המסומן כחול עד נבי שועיב. האתר הקדוש ביותר לדרוזים בו על פי המסורת קבור יתרו.
אפשר גם לחזור לשביל המסומן שחור ולגלוש בו בין גבעות ירוקות.
בשני המקרים כוון השביל הוא צפון מערב ולאחר מכן צפון.

ממשיכים עם סמ"ש כחול צפונה בערוץ נחל נמרים. מדרונות מתונים מכוסים שיחי קידה שעירה ופה ושם רקפות.
אנחנו פגשנו לפחות שני מקרים של ביקורי דבורת הדבש אצלן. ידוע שבדרך כלל דבורי הדבש לא מגיעות לרקפות אבל במצב השוק היום הן כנראה מתפשרות...

נחל נמרים מתחבר לנחל ארבל ומכאן פונים ימינה- מזרחה. פחות מקילומטר בנחל ארבל והגענו לעין ניתאי. מעין חמוד עם צמחיית נחלים- כרפס הביצות, גרגר הנחלים, ורוניקת המים, עדשת מים זעירה. מסביב עצי שיזף גדולים וערבות יפות גזע.

מעין ניתאי ממשיכים בנחל ארבל מעט יותר מקילומטר עד מפגש עם סמ"ש ירוק. כאן מתחילים לעלות בין סלעים נישאים עטורים צומח סלעים אופייני- טבורית, שושנתית, דנדנה, שרכרך ריחני, רקפות, כדן סגול, נרקיסים ושכרון זהוב.
שפני סלע שורקים ומידי פעם דורסים דואים מעל.

כשהעלייה מתמתנת מעל, מגיעים לחציבות מפתיעות בסלע- מערת קבורה, אגני קבורה ומתקנים חקלאיים. אחדים מאגני הקבורה מלאים מי גשמים ובהם צומחת חוטית הביצות בשפע.

עוד מטרים ספורים של עלייה וחוצים את הכביש לבית הכנסת העתיק של ארבל שנבנה במאות שלישית-רביעית. אתר מעניין. התגלה ע"י החוקר אדוארד רובינסון ב 1852 ונחפר ע"י קוהל וואצינגר ב 1905. משקוף הכניסה נחצב כולו מאבן אחת. אפשר לראות שורות עמודים וכותרות מעוטרות.
ליד בית הכנסת חנייה נוחה בה אפשר להשאיר רכב אחד לפני תחילת הטיול.

אורך הטיול כשבעה קילומטרים. למגיעים ברכב אחד אפשר להתחיל כאן. לרדת רק עד נחל ארבל ולחזור באותה דרך ואז להמשיך למצוק הארבל ובו לעשות טיול טבעתי. גם שם צפויים יקינתונים! הטיול מגוון, חולף על פני מסלע בזלת וגיר, מזמן צומח סלעים, בתה וגריגה וצמחיית מים ופותח חלון לתקופות קדומות.

גינון חסכוני במים