הדפסה
תורמוס  צר-עלים

עלו לגולן ותיהנו מפריחות וממים בששון...

מפלים ופריחות בגולן   04/02/2010

כמו כולם, הממהרים מיד לאחר רדת הגשמים למפל סער, זה העיתוי הנכון לעלות לגולן, כדי לצפות במפלים השוצפים. בימות החול אפשר להנות מפרטיות, מהשקט האינסופי שרק הגולן יכול להציע, המאפשר לשמוע את ציוץ הציפורים ומשק כנפי הפרפרים. הרי ידוע שבגולן אין ממהרים לעולם....

בעצת מנהל המדרשה בחיספין, עודד פורת, התמקדנו בציר המפלים, בכביש 808. צפינו במפלים (שימו לב, כשיורד גשם, ובוודאי כשיורד שלג, לא רצוי לטייל בוואדיות מחשש החלקה או היסחפות בזרם) ובפריחה המתעוררת וסיימנו את הציר בביקור בשמורת אחו נוב.

נסענו דרך ואדי ערה, כביש הסרגל (שם קפצנו לביקור קצרצר לבדוק מה מצב פריחת הכלניות במנחת מגידו- למרות האספלט שנשפך כאן הקיץ - יש פריחה !!!! (מעודכן ל  11-2-2011,
המשכנו דרך בית שאן וכביש 90, עברנו לכביש 82 ועלינו לרמה מצומת יהודיה (כביש 87).
מי שמגיע מוקדם, יתחיל כאן את החגיגה.

וכאן אזהרה: שימו לב שלא להיכנס בטעות לשדה מוקשים!!!

צומת המפלים ומפל האיריסים

המשכנו עד לצומת המפלים (המפגש בין כביש 87 וכביש 808)
פנינו בזהירות שמאלה לכיוון צפון, וחנינו בשולי הדרך.
שימו לב, אין שילוט, אין דמי כניסה וגם אין המונים...
רכבי4X4 מצוידים בנהג מיומן יצליחו להגיע עד למפל.
צעדנו בדרך זרועת שלוליות וזרמי מים עליזים כארבעים וחמש דקות עד לתצפית למפל, ואותו הזמן בחזרה לרכב.

ההליכה בדרך עפר זו לכיוון צפון, מענגת ומתגמלת את הבאים משאון העיר הגדולה. הדרך נקייה!!! ללא זבל ושיירי מזון – אנא, שמרו גם אתם על הניקיון!!!

ברגע שמתרחקים מהכביש, שומעים רק שקט של טבע, ציוץ ציפורים, פרפרים מתעופפים, גבעות עגלגלות,
פלומה ירוקה מנוקדת בפריחה עדינה ומים מפכים.
פה ושם יש ללכת בשולי הדרך כדי לא לשקוע בבוץ או להירטב בשלוליות.
בשולי הדרך נפגוש פריחה דלילה של עירית גדולה, פריחה ורודה של צנון פגיוני הפורח בוורוד, צמח אופייני לסלעי הבזלת של הגולן, (מומלץ לטעום את העלים שטעמם - טעם מעודן של צנונית), כתמה צהובה וכלניות אדומות מעטות. בדרך זו יפרח בעוד כחודש איריס הגולן ההדור והמפואר.

ללא הכנה מוקדמת, מגיעים לרחבה הנמצאת על שפת הקניון העמוק של נחל הזוויתן. לימינכם המפל השוצף המזרים מים רבים לברֵכה הגדולה שבתחתיתו, שקירותיה מִנסרות בעלי זוויות חדות.

הנחלים המבתרים את רמת הבזלת בגולן 
הם תוצאה של התפרצות געשית שהתרחשה לפני כשלושה מיליון שנה. המים הרבים הזורמים על רמת הבזלת מתנקזים למספר נחלים המובילים אותם מערבה לכינרת ולבקעת הירדן. המים הנופלים מגובה רב יצרו בליה בסלע הקשה. התוצאה: קניונים צרים ותלולים, יפהפיים.

זה המקום לשבת בזהירות על שפת המצוּק, על אחת מאבני המקום, ליהנות משאון המים ומחגיגת הצבעים והפריחות שהמקום מציע.
על קירות הקניון ושפתו העליונות תבחינו בעשרות שיחים כדוריים בצבע צהבהב ירקרק – אלו צמחי חלבלוב מגובשש. שמו ניתן לו משום הגבשושיות שעל פריו המבשיל. (היזהרו שלא למולל את העלים או הגבעולים ולהעביר את מוהל הצמח לעיניים.)
צפו בזהירות:
כאן פורחות רקפות רבות בוורוד, תורמוס צר עלים בכחול־סגול עדין – עליו הדקיקים הם סימן הזיהוי שלו , חלבלוב מגובשש, שקדייה החלה לפרוח מול המפל לכבוד טו בשבט (או אולי לכבודנו), חספסנית הלבנון בלבן, מיני מצליבים צהובים ומשקפים מצויים (על שם הפרי הפחוס, שבסוף העונה נשארת רק המחיצה השקופה ומסגרת הנראים כמו עדשת משקפיים).
טיילו בזהירות על שפת המצוק לעבר המפל, והציצו מהצד לעבר הברֵכה והמשך הנחל.
בקיץ מקיפים את המפל, יורדים לברכה ומשתכשכים במימיה הקרירים.
שאפו אוויר לרוויה וחזרו על עקבותיכם למכונית.
מובטח שלא תיתקלו כאן בהמון הסוער.  הליכה זו תספק לכם אנרגיה לשבוע ימים.

למפל עיט
מתניעים ונוסעים בכביש 808. לאחר מספר דקות תראו מימין מגרש חניה גדוש מכוניות, וגזלן.
נוסעים כמה מאות מטרים ואתם במפל עיט . המקום מסודר ומגודר, ולא תהיו לבדכם.
המפל יושב ממש בקרבת הכביש. מימיו מגיעים מגשרון העובר מתחת לכביש ונופלים בקול שאון אדיר המעניק חווית מפל שופע.הוסיפו לזה את פריחת הרקפות הנועזות והחלבלוב שעל המצוק התלול, וכבר אתם בטוחים שמפלס הכינרת עלה מעל למצופה.
במקום הותקן מסלול מתאים לנכים. שביל מעגלי מוביל לתצפית על מפל נוסף ועל נוף נחל היהודיה המתחתר בקניון צר.
לצִדי השביל ועל שפת המתלול החלו לפרוח כל מיני הפרחים שראינו במסלול הקודם וגם כרמלית נאה. (מסדר הכרמליתים אימצו את הפרח כסמל המסדר מכיוון שהפרח נראה כצלב ורוד והוא פורח גם בכרמל.)

דברי רקע על מעיינות הגולן (באדיבות מדרשת הגולן חיספין)
בגולן קיימים כ-160 מעינות שהנם נביעות של מי תהום האגורים בין סלעי הבזלת העצומים של הגולן.
בדומה למעיינות השכבה הטיפוסיים, המים מחלחלים בין סדקי הבזלת הנוטה לאפשר זאת עקב היווצרותה בהתמצקות מהירה. כתוצאה מכך מים רבים מחלחלים אל בטן האדמה עד שנתקלים בשכבה אטומה. השכבה האטומה היא גירנית או חרסיתית, שכן חרסית נוצרת מבליה של בזלת. שכבות חרסית רבות מצויות בעומק הקרקע הבזלתית של הגולן עקב התפרצויות רבות שאירעו בגולן בהפרשי שנים ניכרות. ועכשיו המים עושים את "מה שטבוע שבאופיים": לזרום במורד בכוח הגרביטציה ולאתר נקודת התפרצות.

את רוב מעינות הגולן מזהים בעיקר בשני מקומות:
הראשון - מפגש הבזלת עם הגיר בנקודת השבר הסורי אפריקאי (ועל כן רבים מהמעיינות המצויים על מצוקי הנחלים שהנם שברי משנה) או לאורך קו השבר הראשי במערב הגולן מעל לעמקים הנמוכים (חולה והכנרת). נביעות אלו נגרמות כתוצאה מאיתור הנקודה החלשה בשבר.

השני נקרא בשם "מעין קצה קילוח" כלומר מעין הנובע בקצה קילוח הבזלת. להווי ידוע שהבזלת יצאה כחומר נוזלי ממעבה האדמה. מרגע יציאת הנוזל הוא החל להתמצק בעת שהתקרר בטמפרטורת האוויר שמחוץ למאגמה. אשר על כן הנוזל נעצר בנקודה מסוימת והתמצק. נקודה זו הִנָה קצה הקילוח. בדומה לקו שבר, גם קצה הקילוח הנו נקודה חלשה משום שבנקודה זו הבזלת הנָה הדלילה ביותר. לפיכך נסיעת המים התת קרקעיים על פני המשטח האטום פורצת את הקרקע הבזלתית דווקא בנקודה זו.

יש לציין שהמעיינות הנמצאים על פני קו קילוח מרושתים ביניהם כך ששאיבה של המעין העליון תוריד את מפלס המים במעין התחתון. עובדה זו התגלתה באיחור לתושבי הגולן שבאו לאחר מלחמת ששת הימים והצריכה לחשב מחדש את גודל שטחי החקלאות וכמות עדרי הבקר הניתנים לגידול ברמת הגולן.

מפלי דליות
בהמשך הדרך אפשר לבחור ללכת במסלול מפלי דליות, המתחיל מצומת דליות,
המסלול מתאים למשפחות. פרטים על המסלול בכלל ועל על מצב הדרך לאחר הגשמים רצוי לברר במדרשת הגולן. http://www.mhg.co.il/contact.asp
טלפון 046678888 (לא בשבת)

המפל הלבן בנחל אל על
עוברים את חיספין ובצומת רמת מגשימים פונים ימינה (מערבה) בכביש 98 למושב אליעד.
חונים בחניון בכניסה למושב אליעד (יש שילוט ברור). אם הדרך אינה בוצית וזמנכם בידכם, רדו במסלול שעל שפת הנחל לעבר המפל שגובהו כ- 15 מטר וחזרו באותו נתיב. (או ממשיכים למפל השחור ועולים למושב אבני איתן – מה שמצריך שתי מכוניות.) ההליכה למפל הלבן – המסלול ייארך כשעתיים מהנות - מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה.
"המפל הלבן" על שם הסלע הלבן שממנו נופל המפל, בניגוד לרוב סלעי הגולן הבזלתיים־כהים.
את המפל רואים מרחוק. את המסלול הזה מומלץ ללכת בעוד כחודש חודשיים כשהפריחה תהיה בשיאה. בחודש מארס יפרחו כאן עשרות מיני פרחי בר, לוענית גדולה ואחרות, מיני צפורנית, חטמית זיפנית, מיני תלתן, כלך מצוי, ועוד ועוד.

אחו נוב
אחו נוב ממוקם בכניסה לישוב נוב (יש שילוט במקום).
שטח מישורי - ביצה שמים בלתי מנוקזים עומדים בה. כתוצאה מכך צומחים שם צמחי ביצה יחודיים שכמעט נכחדו משאר אזורי הארץ.
בעונה זו מוצף המקום ושביליו במים רבים. פורחים בו בצהוב מאות פרחי איריס הביצה. פרח זה פורח רק במקום נוסף אחד בארץ בבר.
הפרחים לא זכו הפעם לצילומים הולמים מכיוון שכדי לצלם היה עליי להשתטח במי הביצה ....
מומלץ לסיים את היום בחמת גדר בטבילה במים החמים. המקום פתוח בימים מסוימים עד שעות מאוחרות. בשעות מאוחרות התעריף מוזל.

היכן לאכול
באניעם ישנן שתי מסעדות : סוזנה - בשרית כשרה, ומסעדה נוספת חלבית.

על מנת להעצים את חווית המפלים והמים, לונו בגולן והמשיכו לשאר המפלים.
מפל גילבון המרשים (40 מטרים), מפל דבורה (12 מטרים) ובתחתיתו ברכה עטופה בצמחיית נחל.

גינון חסכוני במים