הדפסה
דם-המכבים  האדום

גן תום ותומר (גן צמחי בר) והנצחות נוספות

נזכור את כולם   28/04/2009

פרק זמן קצר זה מאחר חג הפסח ועד ליום העצמאות שזור בעצב וצער אינסופי: פרטי ולאומי. חובה עלינו לבקר באתרי הקרבות, לשחזר, ללמוד , להתייחד, להרכין ראש לזכר הנופלים וללמוד מן "ההולכים", לכל אחד סיפור יחודי שחשוב לשמר גם אם לא הכרנוהו בחייו.

אנדרטאות רבות מידי פזורות ברחבי ארצינו, המנסות להנציח , יחידים, מלחמות ואסונות כמו גם תאונות צבאיות ופעולות איבה.
הורים שגידלו באהבה והשקעה ילד או ילדה שהפכו לחיילים או אזרחים בוגרים ואז נקטפו במחי יד, מנסים להנציח בדרך יצירתית שתתרום לקהילה ותנציח את את יקיריהם, לבל ישכחו , באמצעות מצפה, שביל, גן ארצישראלי, מצבה, גינת משחקים וכו.
יש שנהרגו במלחמת השחרור, כשעלו כשארית הפליטה ניצולים מהשואה, ומצאו כאן את מותם.
לרבים מהם אין משפחה קרוב או מודע שיספדו ויזכרו אותם.

בישוב בו אני גרה, מושב גמזו, נפלו 4 חיילים מבני הישוב. ישראל מעטוף בלבנון, אריק פרנקנטל שנחטף ע"י מחבלים ונהרג במאבק, יהונתן אינהורן שנהרג במלחמת לבנון השנה, וספי מגורי כהן שנהרג בתאונת דרכים בעת שרותו בצבא, כל אחד מהם היה מוכר לכל בני הקהילה , אהוב ומונצח בישוב. כל ילד מכיר את גן ישראל, גן אריק ומעלות יהונתן המובילות לתל גמזו.
במרכז הישוב במקום בסמוך לרחבה בה מתקיימים הטקסים, נמצא משוריין מימי תש"ח שנצבע ונכתוב עליו "עושה שלום במרומיו"...

אם נעלה לתל ממנו ניתן להשקיף על מישור החוף והשפלה, נבין את המשמעות האסטרטגית שהיתה לתל במבצע "דני". בתל עצמו היה ממוקם הישוב ג'מזו הערבי וגמזו המקראית. יש לשים לב, בתל ישנם הרבה בורות ושוחות לוחמים, יש לגלות ערנות. אפשר לרדת בכיוון צפון מזרח .
על התל בית קברות מוסלמי ישן וכן בונקר המשקיף צפונה ששימש את הלוחמים במבצע "דני". ההולכים בשביל העפר הפונה מזרחה יפגעו במצבת זיכרון, אנדרטה לזכרם של שלושה ממפקדי ההגנה ישראל שחורי, שורה אושרוביץ ויחזקאל בן דוד, שנהרגו במקום זה במלחמת העצמאות, ב-20 ביולי 1948 בעלות רכבם על מוקש במקום זה. על שמם רחוב השלושה בתל אביב.

אנדרטאת חללי הפלוגה הדתית במלחמת תש"ח נמצאת גם היא ביער בן שמן, הבאים מכביש 443 לכוון כפר דניאל ומושב גמזו, יפנו מיד לאחר הצומת ימינה בדרך עפר שתוביל אותם לאנדרטה הצופה על כביש מספר 1 וכביש 6

גם בדרום יש די אנדרטאות. קיבוץ נגבה משופעת בהן .
סיפורו של הקיבוץ שזור בקרבות המרים שהתקיימו באזור במלחמת השחרור , מעטים מול רבים כנגד המצרים שישבו בבנין משטרת עירק-סואידן, בניין המשטרה הבריטית שהועבר לערבים עם נטישת הבריטים את הארץ, ניסו לפלוש לצפון וקיבוץ נגבה מגובה בחיות הנגב, חטיבת 53 ו 50 ניהלו במקום קרבות
שבלמו את פלישת המצרים צפונה.
בקיבוץ ובסביבתו נמצא "מוזיאון פתוח ", הכולל מוצגים ועדויות כמו הטנק שהותירו המצרים בשטח, בית קברות שיוחד לחללי הקרבות בתש"ח הכולל אנדרטה של האמן רפפורט ותחנת אודיו שמספרת את סיפור המקום בלחיצת כפתור (מול האנדרטה).
בני הקיבוץ הותירו את מגדל המים המנוקב כעדות חיה לקרבות שהתחוללו במקום.
ניתן לסייר לאופן עצמאי או לקבל הדרכה בתיאום מראש בטלפון נייד: 050-5560554

בשדות הישוב באזור נמצא גלעד לגדוד 50 שלחם במקום, וגבעה לציון פעילותו של גדוד 53, שאליה נכנסים מהכביש הראשי . וגם אנדרטה לזכר חללי המצרים בכניסה לחמי יואב ...

גן תום ותומר  לצמחי בר
בכניסה לקיבוץ נגבה תבחינו בשלט שיוביל אתכם לשולי מחצבה ישנה לגן תום ותומר, הוא גן הנצחה לחללי אסון המסוקים בו התנגשו שני מסוקים מעל הישוב שאר ישוב בפברואר 97 ונהרגו 73 חיילים בני כל העדות והזרמים.
את הגן הקימו הורי צמד החברים תומר קידר ותום כיתאין.
מרחוק נבחין בעמוד זרם גבוה צבוע בצבע תכלת בוהק ועליו נבחין ב 22 ציורי יונים לזכר 22 הנספים.
המקום מהווה גן צמחי ארץ ישראל בהתהוות.
בכניסה ישנו שולחן ו"קופה" ובו תתבקשו לתרום 10 שקלים בכניסתכם.
שביל יוביל אתכם בנבכי הגן, המשנה את פריחתו וצבעיו לפי עונות השנה.
המקום תוכנן כגן טבעי, בסגנון הגינות של פעם, נטועים בו עצים משבעת המינים, ברושים, צמחי תבלין, כמו מרווה משולשת זוטה לבנה, אזוב (זעתר) ועוד מלווים בשלטים והסברים על טיבם .

במקום פורחים בעונה זו : עמודי חוטמית זיפנית בר ותרבותית, לוטם שעיר ולוטם מרווני, שיחי אחירותם החורש ומרווה , דרדר כחול , משפכים ורודים רבים מאוד של הצמח המטפס חבלבל כפני ועוד.
מספר פינות ישובה בנויות מאבני המקום פזורות בצילם של עצים, וביניהם גזרי עיתונים, סטנדים עם אגרטלים וכמובן סיפורם של תום ותומר.
לקטע השביל המרגש ביותר שלא יותיר עין יבשה , מגיעים במפתיע , השביל נמוך וצר ומצידיו אבני מצבה בהן חקוקים שמות כל הנספים. הכניסה לשביל מפעילה באופן אוטומטי פסקול ושירה חרישית של "ונזכור את כולם" בוקעת ומלווה את ההולכים בשביל.
ביום העצמאות  מתקיימת בכל שנה במקום שירה בציבור החל משעה 11.00 בבוקר.

אנדרטה על שם מיקי
באופן לגמרי לא מתוכנן הזדמנתי יומיים אח"כ לקיבוץ עין החורש. אלישע פורת ז"ל הסב את תשומת ליבי לפרדס מיכאל כ"ץ.
באמצע הדרך בין קיבוץ עין החורש להמעפיל, על כביש 581 מצד צפון לכביש מתנוססת אנדרטא לזכרו של מיקי  הקרוי על שם דוד אימו שנספה בשואה, מנופלי אסון המסוקים.
להב הרוטור של המסוק המרוסק מתנוסס מעל לאנדרטא שהושקעו בה אהבה רבה ועבודה רבה. פרדס מיכאל שמה, על שמו של החייל הצעיר, שהקימו קרוביו מהסביבה. בעומק המתחם יש שלטי הסברה וסיפור האסון וספסלי ישיבה ושולחנות, ואפשר אפילו לסעוד כאן את הלב.

מול האנדרטא אין חניה אבל כמאה מאתיים מטרים מזרחה ממנה יש מגרש שקילה ובו חניה בשפע. ניחוח ההדרים שולט באוויר והטבע האביבי מתחבר לזכר הנופלים. 

מצפור על שם דובי וערן שמיר אב ובנו בדרך נוף הגלבוע
מצפה נוף וגן מרגש במיוחד נמצא בדרך נוף הגלבוע על הכביש בין מעלה גלבוע למרב. המצפה משקיף על שדות העמק, כולל לוחות הדרכה והסברים על הנוף הנשקף מהתצפית. ערן ודובי ז"ל , אב ובנו שנהרגו בהפרש של כ 20 שנה.
הכרתי את ערן שהתנדב לשנת שרות בבית ספר שדה יונתן בגולן כמדריך. כל מי שזכה להדרכה שלו לא יכול לשכוח את הבחור המדהים הזה .

מסלול של קק"ל לאזור גשר עד הלום

גינון חסכוני במים