הדפסה
כליל  החורש

מאת עודד פורת-מנהל חינוכי מדרשת הגולן

אל כליל החורש בכרמל.   24/03/2008
בין כל פריחות הפרחים המשגעות במרבדים, בולטת במיוחד פריחתו של כליל החורש הפורח כעת בגווני ורוד- עז (ובאופן נדיר גם בלבן ). בחורשים הטבעיים הוא נראה בכתמים ורודים ובנוף המתורבת הוא נראה כגוש או שדרה ורודים במיוחד אותו השכילו ליצור גננים חכמים שיודעים שליופי הפריחה של העץ אין כמעט מתחרים.
בניגוד לנהוג לחשוב בגני הילדים תחפושות אינן המצאה רק של בני האדם, השימוש בטבע בתחפושת מתרחש ב"טבעיות" כל הזמן.

בעלי חיים משתמשים בתחפושת למטרות שונות כמו :הגנה מפני טורפים ומגד הטורפים משתמשים בתחפושת על מנת להשיג מזון.

בצומח השימוש הנפוץ בתחפושות הינו למטרות התרבות. כל תכליתה של הפריחה המשגעת המשתוללת בימים אלו בשדות ארצנו (ואשר גל החום החום ידאג לסיימה בטרם עת) הינה אחת ויחידה התרבות.

בין כל פריחות הפרחים המשגעות במרבדים, בולטת במיוחד פריחתו של כליל החורש הפורח כעת בגווני ורוד- עז ובאופן נדיר גם בלבן .
בחורשים הטבעיים הוא נראה בכתמים ורודים ובנוף המתורבת הוא נראה כגוש או שדרה ורודים במיוחד אותו השכילו ליצור גננים חכמים שיודעים שליופי הפריחה של העץ אין כמעט מתחרים.
כליל החורש הינו עץ טבעי במקומותינו והוא מהווה חלק מהמרכיבים של החורש הים התיכוני.
במקרא אין הוא מוזכר ודווקא הנוצרים אימצו את העץ וקרו לו בשם "עץ יהודה " על שמו של יהודה איש קריות שעל פי מסורתם תלה עצמו על עץ זה.
שמו של העץ נלקח משום מה מערבית המכנה את גוון הפריחה בשם "כלילי".

שורש המילה "כליל" במילון אבן שושן הוא: "שלם, גמור שאין חסר בו כלום" כפי שמופיע בתיאור בגדי הכהן "ועשית את מעיל האפוד כליל תכלת" או כפי שמופיע תיאור ירושלים במגילת איכה: "כלילת יופי משוש כל הארץ". ההגדרה השנייה הינה :"כתר" כפי שמופיע ברמב"ם בהלכות שבת: "יוצאה אישה בכליל של זהב בראשה".

בכל מקרה שתי הגדרות אלו יפות למי שמתבונן ביופיו של העץ ובהחלט אפשר לקשר את שניהם לשמו של העץ "כליל החורש". אנו נאפשר לרוצים בכך ללכת ולראות את פריחתו של העץ בחורש הים תיכוני הטבעי.

לשם כך ניסע אל הכרמל ואל אחד מהמסלולים היפים של ההר הירוק כל ימות השנה . פנינו אל נחל מעפילים שרבים מכירים אותו בשם נחל נחש הנחל המקביל לנחל יגור המפורסם הנמצא דווקא במפנה המזרחי של הכרמל, המפנה התלול יותר .
כדי להגיע אל תחילת המסלול אותו אנו ממליצים לבצע "בירידה" ניסע אל כביש 7212 הצר והיפה היורד מעוספיה לכיוון נשר.
בין סימני ק"מ 3-4 נפנה מזרחה אל דרך נופית המכונה בשם דרך היערנים. ניסע כשניים וחצי קילומטרים עד לחניון נופש פעיל, פה נחנה את רכבינו או לסירוגין נשלח אותו לחכות לנו בקצה המסלול בקיבוץ יגור.
אנו עוקבים אחרי סימון שביל ישראל שיוליך אותנו מזרחה ולאחר מכן דרומה אנו כל הזמן בעקבותיו או בעקבות סימון שבילים כחול.
שמו של הנחל שונה על מנת להנציח מעשה ציוני של הבאת המעפילים ממחנה המעצר הבריטי בעתלית אל קיבוץ יגור דרך הנחל הזה. לאחר כ20 דקות מתחילת הירידה נבחין בקרחת סלעית מצד ימין לנו. נתקדם לעברה בזהירות שכן קיימת פה "הוטה", כלומר בולען קרסטי ממש בדומה להוטות המצויות בהרי מירון.
אנו נמשיך בירידה התלולה והצרה האופיינית לנחלים המזרחיים של הכרמל בדרך נראה חלונות נוף מהן נגלה נופו היפה של מפרץ חיפה.

אנו כמובן בעניין יופיו של החורש ואכן בכל הדרך נראה כאת כליל החורש במלוא תפארתו מעטר ככתר מושלם את החורש שעוטף אותנו. ניתן כבוד גם לעץ הקטלב אדום הגזע ולפריחה האביבית היפה המשבצת את הכרמלית הנאה ביחד עם שרידי רקפות אחרונות וכמובן נוריות אסיה, שהחליפו משמרות עם הכלניות. השביל שלנו מתחבר, לפני קיבוץ יגור, עם השביל היורד בנחל יגור, ומביא אותנו לרחבת החנייה בפתח הקיבוץ.

טיפ
אם עשיתם "הפסקת אוכל", מותר לכם להוסיף לסלט פרחי כליל החורש - גם יפה גם טעים.
גינון חסכוני במים