הדפסה

דרור מלמד, "מלמד" אותנו משהו אודותיה...

הבטטה: טעימה ויפה   27/01/2008

מי לא מכיר את הבטטה? כולנו יודעים ששורשי הצמח יוצרים פקעות מוארכות עשירות בעמילן וסוכר המשמשות למספוא ולמאכל בעל ערכים תזונתיים גבוהים. כולנו מכירים את המתכונים הרבים - פשוטים ואנינים - להכנת בטטות, הכוללים אפיה, בישול, טיגון, מרקים ופשטידות. אולם למרות היכרותנו הרבה עם השורש המתקתק, רק מעטים יודעים כי

הבטטה- טעימה ויפה

הבטטה היא צמח בעל פרחים ורודים-סגולים יפהפיים.

הבטטה מכונה גם תפוח אדמה מתוק (sweet potato) אולם לאמיתו של דבר אין היא ותפוח האדמה בני אותה משפחה.

בעוד הראשון ממשפחת הסולניים Solanum tuberosum)) הבטטה, או נכון יותר - לפופית הבטטה (Ipomoea batatas) - משתייכת למשפחת החבלבליים -
Convolvulaceae.

לבני המשפחה פרחים אופייניים דמויי פעמון ואכן, שדה בטטות פורח בורוד-סגול הינו מחזה מרהיב. מקור הצמח ושמו בדרום אמריקה של טרום-קולומבוס.

בישראל מגדלים כ-6,000 דונם בטטות, רובם בדרום הארץ, אולם ישנם שדות בודדים גם במרכז הארץ. הבטטות נשתלות מייחורים בעיצומו של הקיץ ובתחילת החורף הן נאספות.
ניתן למצוא לעתים את לפופית הבטטה בבר כפליטת תרבות.

הבטטה היא אחד מהירקות הבריאים ביותר ואינה מכילה שומן. היא בעלת ערך תזונתי גבוה, עשירה בויטמינים A,C,B6 ומהווה מקור מצוין לברזל, מגנזיום ואשלגן. יש בה כדי לחזק את המערכת החיסונית ועל פי הרפואה העממית נחשבת כמסייעת לשיפור הראייה ולבריאות העור. הבטטה יכולה להיאכל כשהיא מבושלת, אפויה או מטוגנת ומשמשת כמרכיב באפייה להכנת עוגות, לחם ומאפים אחרים.

אמור מעתה: בטטה – לא רק פשטידה לאורח אלא גם זר פורח!

לצפיה בצילום פרחוני מוגדל

גינון חסכוני במים