הדפסה
ורד הכלב

היכרות עם הברוש הגדול ביותר בארץ וצמחיית גדות עשירה

נחל דליה בסוף הקיץ – רובי שי   20/07/2007

נחל דליה הוא אחד ממספר נחלים המנקזים את רמת מנשה –אותו חבל ארץ עם הגבעות המתונות , שטחי המזרע הגדולים, השטחים הפתוחים ,יערות הקק"ל ,שרידי יער הפארק הקדום (חברת אלון התבור) ,אפיקי הנחלים הזורמים ממזרח למערב עם צמחית הגדות הירוקה כל השנה המעידה על ריבוי מעיינות ( ברובם לא נראה מים זורמים בשפע...)

מהלכו של נחל דליה מתחיל באגני הניקוז שממערב לקו פרשת המים: עין השופט , בית הספר האזורי " מגידו " , רמת השופט ,עין העמק ואפילו המורדות הדרומיים של הכרמל – נחל תות שנשפך לנחל דליה מתחת לישוב בת-שלמה.
מיקומה של רמת מנשה כ"שקע" בין שני רכסי "הרים " (כרמל ,אמיר/שומרון) על המבנה הגיאולוגי השונה שלה, הפכו אותה לחבל ארץ "מבוקש" כבר בימים קדומים.
ריבוי המעיינות ,נוחיות המעבר נתנו לה את השם "בלד א-רוחה" שמשמעותו - "הארץ המרווחת " ובכל ההיסטוריה המוכרת והכתובה היווה חבל ארץ זה את המעבר הצפוני של "דרך הים " ההיסטורית.


הטיול שלנו יתמקד בקטע המרכזי של נחל דליה שבין בת שלמה לקיבוץ רמות מנשה.

מסלול הליכה מעגלי של כ 5 ק'מ יפגיש אותנו עם כל מאפייני הנוף והטבע של נחל דליה :

מעיינות וצמחיית גדות ומים, מטעים , שדות מזרע רחבים ,יער נטוע , יער טבעי , צמחיית בתה ושטחים פתוחים .
מעיינות : "עין משרה" , "עין זיוונית" ,"עין חג".
מעיינות אלה , הם שלושה מעיינות מאפיינים מתוך שפע המעיינות שברמת מנשה (מעל 100 מעיינות !) מקורם של המעיינות הוא משכבה הקרובה יחסית לפני הקרקע –שכבת חלוקים הנאצרת / נעצרת באקויקלוד(שכבה אטימה) של סלע גירי/ קירטוני .
התופעה של היקוות מים בשכבות העליונות משפיעה על כמויות המים השופעים ממעיינות אלה בהתאם לעונות השנה , במהלך החורף כל רמת מנשה "זורמת" ובהתאם מעינותיה ,בקיץ הסיפור שונה בתכלית ולפעמים רק הצמחיה הירוקה מעידה לנו על לחות גבוה של הקרקע.

ב"עין חג" שבנחל מנשה נמצא עדות למים רבים כל השנה.
שרידי בוסתן של כפריים שעיבדו את המקום עד 1948 – עצי תות , תאנים , גפן , חושחשים , ואפילו חבוש שמתחבא לו בפטל...
באפיק הנחל נראה את עץ הערבה המחודדת שכל כך אופייני במקומות עתירי מים ואת הרדוף הנחלים שפורח בקיץ.
במפגש הדרך שבמקום עם אפיק הנחל, נוכל לשכשך את רגלינו ולצנן את גופנו..
ב"עין משרה" נהיה קצת יותר מאותגרים למצוא את מקורות המים (אם נואיל ונחדור אל תוך האפיק).
בסבך הפטל שמכסה על הכל , אבל הירוק העז , עצי התאנה אדירי הנוף והערבות גבוהות הצמרות אינם משקרים.. הם חיים על מים!

משם נביט מזרחה, במרחק של כ 300 מטר, נגיע לאחת האטרקציות של המסלול, - הברוש הענק, רחב המימדים, אחד מצמד הברושים, היותר מרשימים בישראל. מנוחה בצילו מתבקשת ... אנא שמרו עליו!
וכשנשב בצילו ונביט מסביב נוכל לראות את אחיו הצנוע (50 מ' דרומית מזרחית לו) וקצת להרהר על " צריך לדעת איפה להיוולד.." או... "כל אחד והמזל שלו"... ועוד בהתאם לדמיונכם , כי בעוד האחד שולח שורשיו אל אפיק נחל דליה וניזון ממימיו כל השנה , אחיו (שנמצא 50 מטר ממנו...) יכול רק "לחלום" על כך...
ואם תביטו אל בין ענפיו, תראו את גזעו המדהים והמשונה משהו של הברוש הענק אולי תיפול עליכם ההשראה ותמציאו גם איזה אגדה בנוסח "היה היה פעם..."
אחרי שנחנו בצל הברוש נחשב את צעדינו הבאים ...אפשרויות רבות עומדות בפנינו !
ממזרח לנו מתנשאת לה גבעה מיוערת באלוני התבור , שרידים של יער קסום שכיסה פעם את ישראל ורק שאריותיו המרנינות מגרות את דמיוננו לחשוב " מה היה אילו..." מה אם היער לא היה היה מושמד בידי אדם (ערב מלחמת העולם הראשונה )

למאותגרים שבינינו
מומלץ לעלות ולטפס על הגבעה (נ.ג/טריג 186- או בז'רגון הג'יפאים - גבעת הגברים )
ולצפות על כל רחבי רמת מנשה !
מי שיבחר ביער נטוע של הקק"ל יחצה צפונה את נחל דליה במעבר הצמוד ל"ברוש הגדול" וימשיך ללכת מזרחה בצמוד לפטל המכסה את האפיק –יעלה על "שביל אש" ויעבור בשולי חלקת יער נטועה 200 מ' מזרחית לפינת יער זו חוצה דרך בתוך ערוץ "נחל שלף" –גם בעונה זו נמצא שם מים לצינון הרגליים...

צמחיית המים והגדות במקום עשירה ומגוונת במיוחד, הפריחה ממש חגיגה של קיץ:
שיח אברהם מצוי הפורח בפריחה סגולה
שנית מתפתלת בשפע של פרחים ורודים
ורד הכלב

ערברבה שעירה, ורבנה רפואית, מליסה רפואית, ןעןד ןעד.
אם תרחיקו לעין סוקר שהפכה לפנינה מטופחת , נמצא "מרבדים" של גרגיר הנחלים

בכמות שתספיק להכנת סלט לגדוד רעב) – אנא קטפו אך ורק לתצרוכת עצמית

בנקודה זו נבצע פניית פרסה לאחור ונטפס על הגבע המיוערת שהלכנו לרגליה, בפסגתה (נקודת טריג 162) נמצא מבנה אבן בודד הבנוי לתלפיות מעשה ידיו של חבר קיבוץ רמות מנשה לשעבר שאסף את אבני השדה והניחן אחת לאחת ויצר בית יש מאין !
בקתה חמודה זו הינה גם מקום תצפית נפלא על גבולה הצפוני של רמת מנשה ורכס הכרמל המתנשא מעליה.
מנקודה זו גם נביט בפצע שנוצר עם העבודות על תוואי כביש 6 שחותך את האזור לכל אורכו מדרום לצפון ולהיפך ,אין ספק שמחירה של " הקידמה " כואב ופוגע....
זהו ! צריך להתחיל לחשוב על הדרך חזרה – מומלץ להיכנס בין הגבעות על השבילים שמצפון מערב לבקתה בה סיימנו יש סיכוי שלפגוש בשטחים הפתוחים את עדר הצבאים הקטן (5 – 6 פרטים) שזו נחלתו.
בואו ונראה מה ראינו :
מעיינות עם מים , אפיקים יבשים , צמחית נחלים ויערות משני סוגים , כוחו של הטבע בעיצובו של הנוף ובהתאם החי והצומח.
מה עשינו כבר מותנה בעונות השנה ... בקיץ , נחפש את מקורות המים והצל תה צמחים שנאסוף מגדות הנחלים או בין חגווי הסלע ינעים את מנוחתנו
ובחורף ?
זה כבר סיפור אחר של השתוללות בבוץ , מרבדי פריחה ורחשם של המים שזורמים בכל פינה.
הטיול באזור יספק לנו מגוון רחב של ערכי טבע: חי, צומח ודומם , אם רק נתבונן ונקשיב ,נגלה בכל רגע נתון דברים חדשים.


איך מגיעים:
בכל מקרה כדאי להצטייד במפת סימון שבילים 1:50,000 גיליון כרמל (הציר המרכזי של המסלול שלנו הוא סימון כחול 4355 לאורך נחל דליה)
נציג מספר אפשרויות להגעה וכל אחד יבחר את דרכו ...

אפשרות ראשונה:
להגיע דרך כביש שבעים למושבה " בת שלמה " להשאיר את הרכב בחניה שבכניסה לחלק הדרומי של המושבה , להתאפס ולרדת לכיוון אפיק נחל דליה נחל דליה לכל אורכו דרך נוחה המאפשרת הליכה עם גיחות למקומות שצוינו, וכך להתקדם לנו בזממנו החופשי אל הנקודות המוזכרות –חלקן או כולן.

אפשרות שניה:
להשאיר את הרכב בתחנת הדלק שממזרח לבת שלמה (על כביש 70 )ולצאת למסלול מעגלי דרך הגבעה המיוערת שמדרום לתחנה (ביער זה פינות מוסדרות לפיקניקים) מהגבעה ודרומה נוכל לראות את אפיק נחל דליה בגבולם של חלקות מטע (בבקשה ללכת בשבילים ולא לפגוע ברכוש החקלאים) ואת פיתולו הגדול של הנחל שסביבו מתרחש הטיול.

מומלץ להולכים שכבר התנסו בהליכה משפחתית נחמדה והמפה "מדברת אליהם"...

אפשרות שלישית :
נגיע על כביש 70 עד צומת אליקים שם נפנה לכיוון ישובי הרמה ונעלה על כביש 672 (מזרחה !) נמשיך בנסיעה של כ – 3.5 ק'מ עד צומת רמות מנשה , שם ניסע עם השילוט לכיוון קיבוץ רמות מנשה .
לפני שער הכניסה לקיבוץ נפנה ימינה על "דרך המוביל" –חלק מדרך "פארק רמת מנשה" עליה ניסע שלושה קילומטר עד המעבר בנחל דליה ("גשר אירי" מבוטן ) זהירות ! עבודות על כביש 6 ! שם נשאיר רכבנו ונצא למסלול הרגלי מערבה לכיוון הברוש שהוזכר בכתבה ,
לא להחמיץ !
על דרך זו נפגש עם היובל הראשון של נחל דליה "נחל שלף" ומומלץ לעצור ב"עין מחוללים" מעיין הנובע כל השנה וכל תיאורי הצמחייה והיופי סביב המעיינות והמים מתגמדים לעומת המציאות שהוא מקיים ...
חשוב לדעת ! המים במעיינות ובנחלים אינם לשתיה צריך לקחת מים לדרך !
אפשרויות נוספות בסביבה :
"חוות דובי " – רכיבה על סוסים טלפון 04-9895743
, "זהר בדשא" –אירוח כפרי –קיבוץ דליה (ארוחות בוקר מפנקות ובסיס יציאה לטיולים ברמת מנשה) טלפון 04-9897777 .
מסביב לאיזור המתואר אפשרויות בילוי וטיול רבות ונוספות שהפרסומים אודותיהם מופיעים באתרי האינטרט תחת הערך "רמת מנשה".
שיהיה בכיף!באדיבות רובי שי מורה דרך מוסמך

גינון חסכוני במים