הדפסה
לוביה מצרית

טיול נחמד וקריר - אלישע פורת ז"ל

נחל חדרה, בר-המזל   27/06/2007

שפר גורלו של נחל חדרה מגורלם של נחלי הרוחב האחרים. והוא זכה במה שלא זכו רובם: בפארק יפהפה, בטיילת מקסימה, בחווה חקלאית משוקמת, בחורשות עבותות ובמים מטוהרים ונקיים. הוא ממש מוקד משיכה למטיילים ומבלים, רוחצים וקייטנים, מחנאים וספורטאים, בלב הקיץ ובכל ימות השנה.

שלושת הקילומטרים האחרונים, בסוף המירוץ שלו, ועד לשיפכו אל הים, הם דוגמא מופלאה להחיאת נחלי האכזב שלנו, שהפכו במשך השנים למוליכי הביוב והשפכים.

נחל חדרה, שבערבית היה שמו אל-מפג'ר, והליצנים דרשו אותו כ:המפגר, כלומר הנחל ההולך לאיטו והופך לביצות ומדמנה, מנקז את מימיו מהרי שומרון, מגבעות מנשה וממישור החוף. ובדומה לנחלי האכזב האחרים של מישור החוף, בשל המרחק מההר אל הים, ובשל השיפוע האפסי, הפך חלקו התחתון לאיזור ביצות חסום, ומוכה קדחת.
גדותיו נטועות בחורשות מצלות של אקליפטוסי המקור בני המאה, ששנים רבות האמינו נוטעיהם ביכולות המופלאות שלהם לייבש את הביצות. אקליפטוס המקור הוא עץ ענק ומרשים, וכבר החלוצים הראשונים של העלייה השניה המשילו אותו לקבוצות שהקימו: כולם ביחד יוצרים חורש צפוף וחזק, אך כל עץ פורח בנפרד! אפשר להבחין בפריחה האישית הזו כעת, וכן בעצי אשל בודדים שהסתננו אל בין האקליפטוסים.

בדרך אל הנחל עובר הנוסע בתוך דיונות כלואות, ובתוך צמחי חברת החרוב ואלת המסטיק. אין ניחוח מרענן ומעורר יותר מריחה של אלת המסטיק הנמללת ביד. ומדי פעם, כמו בפארק השרון הסמוך, נראה טלאים ירוקים של אלון התבור. הקייץ כבר נותן אותותיו מסביב, העשבייה קמלה ורק אחרוני פרחים, שרידים ממש של פריחת האביב הגדולה, עדיין מסתתרים פה ושם.

את הטיול כדאי להתחיל דווקא בחוות חפציבה המשוחזרת. חברת החשמל, שהקימה במקום את מרכז ההדרכה הארצי שלה, השקיעה במתחם משאבים רבים מאד, תכנון מעולה וביצוע נהדר.
בנייני החווה שוחזרו ושוקמו, הדרכים רוצפו, בית המשאבות שליד הנחל למשל, הוא דוגמה מצויינת ליכולת השחזור והשימור של החברה.

סרטון ההסברה, המקבל את פני הבאים, במרכז המבקרים היפה לכשעצמו, מביא את סיפורה המרתק של חוות חפציבה, מנקודת מבטם של הקורמורנים.
כן, זה קצת משונה, אבל דווקא הציפור הזאת, הקורמורן, הפכה לסמל ההתחדשות של החיים, גם בחווה ההיסטורית, וגם בנחל המטוהר. ויש בכך משום יתרון לצופה, שיכול לראות בסרט, לכל פרט ופרט, איך נראה מרכז החריפה הענק של הקורמורנים, בחורשות של חפציבה.

טיילנו במסלול ההליכה הנחמד המתחיל מחוות חפציבה במורד הנחל אל השפך, ועד לים, אורך המסלול כ 2 ק"מ מוצלים לכל כוון, (נראה סימון של שביל ישראל העובר שם)

אפשר לראות עופות נוספים:
אנפות סוף למשל, ואנפות גמדיות, הנחבאות בצל הקנים. שיקשקים צרחניים, במריבותיהם הנצחיות עם העורבים האפורים, ולהקות קטנות של השלדג העקוד, הלא הוא הפרפור. לבד מפרפורו המרהיב מעל למים, שבשלו זכה בכינויו, הוא גם השלדג היחיד בארץ הנוהג להתלהק. ברי המזל שבין המטיילים יזכו לראות שלישיות וחמישיות של פרפורים ואפילו...עשירייה שלימה! (בחורף נוכל לראות כאן קורמורנים לרוב - מעל ל 9,000 קורמורנים לנים כאן בחורף)  

כשעולים אל התצפית המרהיבה, הצופה אל תחנת החשמל אורות רבין, אל מסוע הפחם הענק והמזח שתחתיו, ואל כל מירוצו התחתון של הנחל, עד לים, אפשר לתפוס איזו פעולת החיאה והצלה ענקית נעשתה כאן. הזוהמה והמדמנה שהיו מנת חלקו של הנחל עשרות שנים , כולם נעלמו. המיים חזרו כמעט לחיוניותם ולתכליתם הקודמות.

הגדות הירוקות, חומות תחנת החשמל הנטועות, ואפיק הנחל מעובה הצל, כל אלה הושבו, בעזרת חברת החשמל, הקרן הקיימת, המועצה לשימור, וגופים נוספים, לא רק אל הנוף עצמו, אלא בעיקר אל ציבור המטיילים המגיע לכאן, גם בעיצומו של קייץ.

לאורך המסלול צמחיה עשירה ומגוונת – מעט אקלקטית ( צמחי הכרמל שגלשו לכאן וגם צמחים פולשים רבים) מצאנו שם את עצבונית החורש לצד קיפודנים, עצי הדר שניטעו כאן ועדיין שורדים לצד צמחי ירוקת החמור.

הבולטים שבצמחי הגדה :
לוביה מצרית, צמח מטפס ממשפחת הפרפרניים (כמו כל הקטניות) , פורח עתה בשפע בצהוב  חנק מחודד , מטפס גם הוא על העצים והשיחים האחרים בשטח, או סתם משתרע על החול- פורח בפרחים לבנבנים ורדרדים מיוחדים. 
דבשה לבנה- צמח בגובה של מטר ויותר בעל עלים תלתניים ותפרחות לבנות עדינות
לחובבי הצמחים בונוס:  אי שם נחבאים צמחי עפרית אירופית, הפורחת עכשיו בפרחים ורדרדים – תכלכלים.
מחוות כבוד עשתה כאן חברת החשמל לאנשי צבא דרום לבנון, אלה שנקלטו בחברה, שלקחו חלק חשוב בשחזור החווה.

 הביקור בחוות חפציבה ללא תשלום, הכניסה חופשית 7 ימים בשבוע,
סיורים מודרכים לקבוצות יש לתאם בטלפון: 076-8644333 
מיוחד לחופש הגדול בין התאריכים 17-7 עד סוף אוגוסט תהינה הדרכות גם לבודדים, בתיאום מראש:

יצוינו גם אנשי עין שמר, ובראשם רן חדוותי מהמועצה לשימור אתרים, על מסירותם לתיקון והחזרה לכשירות של מנועי הענק בבית המשאבות.
פגשנו במקום מטיילים גם בימי החול הללו! והרבה! קבוצות של פנסיונרים נינוחים וסקרנים, בני נוער רעשניים, בני ישיבות העוצרים במקום בדרכם צפונה.
וגם מטיילים בודדים, בזוגות או במשפחות. ויש אפילו הנהנים לעשות רומנטיקה במתחם היפה הזה, של החווה והנחל.
יורדים בשביל המשיק לגדת המים, מגדירים את הפרחים הצהובים הפורחים בין הסבכים, מציצים במגדירים שהביאו איתם.

הסיור כולו, כשעה עד שעתיים נעימות בחוות חפציבה, וכשעה עד שעתיים במורד הנחל, עד לשפך, הוא קל ואינו דורש לא כישורים מיוחדים ולא מאמצים מיוחדים. (המסלול מתאים לכל המשפחה לא לעגלות ילדים)

איך מגיעים
 נוסעים מכוון צומת הילל יפה לכוון צפון, כ 200 מטר מהצומת פונים שמאלה לפי השילוט

אתרים באזור:
סיור בתחנת הכח ובמרכז מהמבקרים אורות רבין, לתיאום סיור: 076-8644333
החאן בחדרה(האתר) נמצא בקרבת השוק הישן
קיסריה : אמת המים, עתיקות קיסריה, מוזיאון ראלי לאמנות- ללא תשלום



גינון חסכוני במים