הדפסה

Grass tree - שהוא לא עץ ולא עשב

מאידך גיסא 1 - מאת עמרם אשל   10/10/2011
פרופסור עמרם אשל השוהה בשנת שבתון באוסטרליה, שולח לנו רשימה  ראשונה על צמחים מקומיים. 
Xanthorrhea אחד הצמחים המיוחדים ליבשת הזאת, שלא גדלים בשום מקום אחר, הוא סוג יחיד במשפחה שנקראת כמובן , על שמו. זה חד-פסיגי שמקורב לשושניים אבל לא דומה לשום דבר המוכר לנו. בסוג כ 30- מינים ותת-מינים שגדלים בכל חלקיה של היבשת ובטסמניה.

Xanthorrhea drummondii הוא המין הנפוץ במדינת מערב אוסטרליה אותו ראיתי באזור גבעות החול בחלקה המערבי של המדינה. זה אחד מעשרות המינים של צמחים שנקראו על שמו של ג'יימס דרמונד, מראשוני הבוטנאים באזור.
הצמח הצעיר נראה כציצת עלים מחטניים באורך של מטר לערך עם חתך מרובע שהצלע שלו 1-2 מילימטרים. העלים גמישים וצבעם כחול ירקרק. בשלב הזה הוא אכן נראה כמו עשב (תמונה 1).
יש מינים שנשארים בצורה זאת ואין להם גבעול על-קרקעי אלא פקעת בלבד. אבל המין הזה ועוד רבים מהמינים שבסוג גדלים מפתחים גזע בקוטר 20-40 ס"מ.
קצב הגדילה של הגזע אטי מאוד בדרך כלל רק כמה סנטימטרים לשנה לכל היותר. העלים המתים נשמטים כלפי מטה ומכסים את הגזע בדומה לכפות דקלים ויוצרים צורה של חצאית מתחת לציצת העלים הטריים (תמונות 2,3).
להערכת הבוטנאים הצמחים האלה עשויים להגיע לגיל של מאות שנים (תמונה 4). בגלל צורתם המיוחדת הם נחשבים כמוסיפים יופי לגינות ורבים רוצים לגדל אותם בחצר ביתם, אבל משום מה אינם מוכנים לחכות  500  שנה כדי שיהיה להם צמח יפה ובעל נוכחות. לכן בעלי המשתלות עוקרים צמחים בוגרים בשטחי הבור ומוכרים אותם. לעת-עתה לא נמצא המין בסכנה כתוצאה מכך, אבל חובבי הטבע כבר מודאגים.
הצמח מפריש שרף שמתייבש ומתקשה. הילידים האבוריג'ינים השתמשו בו כדבק. הוא משמ ש ג ם כלַכָּה לציפוי ובתקופת מלחמת העולם השנייה, כששלחו לחיילים בחזית שימורים, ציפו את הקופסאות בשרף הזה כדי להגן עליהן.
אחת התכונות המאפיינות את הצמח היא עמידות בשריפות. השריפה מסירה את העלים היבשים וחושפת את הגזע שמשחיר אבל הצמח מלבלב במהירות וממשיך לצמוח. 
לעתים נפגע הקדקוד הראשי ואז מופיע ענף צדדי ומתקבל צמח מסועף (תמונה 5).
הצמחים הננסיים בולטים בשטחים שנשרפים כאן לעתים מזומנות בגלל סופות ברקים או כיום, בגלל הצתות בידי אדם. הגזע השחור נתן לצמח את שמו הקודם BLACK BOY "הנער שחום העור" אבל שם  זה נחשב כיום כבלתי ראוי.

השריפה מעודדת גם את הפריחה, אך יש הפורחים גם ללא  שריפה, כפי שניתן לראות בתמונה 6. הפרחים ערוכים על שזרה דקה וגבוהה  המגיעה עד 2-3 מטרים. הפרחים נפתחים בהדרגה כך שבתחילה ניתן להבחין בפרחים הבודדים שלכל אחד מהם 6 עלי כותרת, כמו במשפחות קרובות. בהמשך נפתחים עוד פרחים והתפרחת מתכסה בצפיפות רבה בפרחים הלבנים. לצוף הפרחים נמשכים חרקים, ציפורים וחיות כיס. ניתן לטבול את התפרחת במים ולמצות את הסוכר מהצוף לייצור משקה מתקתק. עמוד התפרחת היבש שימש את הילידים לייצור חכות.
ישנם כאן שטחי בתה נרחבים שבהם שולט הצמח הזה בנוף. חדי העין יבחינו בצידה השמאלי של התמונה המוגדלת בראש הכתבה ובגלריה בזוג קנגורו רועים בעשב (תמונה 7).

מאוסטרליה אני שולח לכל הגולשים איחולי מועדים לשמחה בחג הסוכות

עמרם אשל

גינון חסכוני במים