הדפסה
זלזלת  הקנוקנות

הכרמל מתאושש

טיולי טרום עונה בשולי הכרמל   27/12/2009

לא להאמין: בדיוק בדצמבר שנה לפני השרפה הגדולה נכתב מסלול טיול זה לאחר שטיילנו בו.  אלו שבילים ביער חוף הכרמל הנמצא במורדות המערביים של הכרמל - בין מושב עופר לכרם מהר"ל. מצבם היום אולי שונה - אך המסלול הוא נוסטלגי בעליל, ואופטימי.

רבים יסרבו להאמין שחודש דצמבר הוא הדל במיני הצמחים. הגאופיטים סיימו לפרוח, והצמחים החד־שנתיים עדיין לא הגיעו למצב של פריחה. נותרו רק צמחים עילאיים מעטים, רובם רב־שנתיים המזדרזים לפרוח: את אלה נפגוש בשבילי יער פחות מתויירים בכרמל: נחקור שבילים ביער חוף הכרמל הנמצא במורדות המערביים של הכרמל - בין מושב עופר לכרם מהר"ל.

בתכנית: יער חוף הכרמל ויער עופר, שלושה שבילים בקבלנות....
איך מגיעים?
מכביש 4 לכיוון צפון פונים בצומת מהר"ל לכיוון חניון הזיתים.

רקע כללי
יער חוף הכרמל הוא אחד המקומות הקסומים בארץ. הוא גדול, רחב ממדים ויש בו נקודות רבות של חן ויופי שניתן לבקר בהן. ביער פינות מסתור מן הרעש וההמולה של העיר הגדולה, נוף הררי וירוק כל השנה – כל אלה יוצרים אווירה קסומה, כמו מעולם האגדות. כיף לטייל בחגורת היער הירוקה העוטפת את היישובים כרם מהר"ל ועופר ולבקר בשבילי יערות קסומים: בשביל "היער הקסום", ב"שבילי נועם" וב"שבילי רון". ניתן לטייל ברגל במסלולי הליכה קצרים המתאימים לכל המשפחה וגם לרכוב על אופניים. (מתוך ניוזלטר קק"ל)

מסלול ראשון:
חונים בחניון והולכים במסלול היער הקסום, כק"מ וחצי של מסלול מעגלי .
הדרך נעימה ונוחה ומתאימה לכל המשפחה. חלקה שביל רכבי 4x4, וחלקה מיני־אתגרית בין עצי האורן, מעט אלונים, אקליפטוס ומיני צמחי תבלין שאינם פורחים בעונה זו:
קורנית  מקורקפת, מרווה משולשת, ואזוב מצוי .
פריחה - כפי שאמרנו - אין עדיין חוץ משיחים רבים של זלזלת קנוקנות,  המטפסים על כל מה שניתן ופורחים בפעמונים לבנבנים יפהפיים, כאילו מתקשטים לקראת השנה האזרחית החדשה...
ממרום השביל נשקף נוף נפלא אל הים והחוף.
המתבונן יבחין בניצנים רבים של מיני צמחים, רגע לפני הפריחה: כלניות, רקפות, עירית גדולה, כתמה בפריחה ובפלומה ירקרקה של עשבים רכים שאך זה נבטו.
פה ושם גבי מים שאגרו מי גשמים וגם... גולגלות בקר או חיות אחרות שנטרפו ביער. אולי היה זה הזאב של כיפה אדומה שביקר במקום?!
כאן אפשר ורצוי לשפות מים לתה ולהוסיף 3-2 עלי מרוה משולשת.
השביל מעגלי, נוח ומתאים לכול.

מסלול שני
שלוחת איילה / מעיין איילה / חורבת שימרי

המסלול
המסלול ארוך, מעניין, מוצל ופורח בכל עונות השנה. בקיץ ניתן להשתכשך בבריכה הקטנה (עתה היא ריקה). אנחנו חיפפנו,
בשלב הראשון עלינו בדרך העפר למעלה, הצפו לקבר השייך, צילמנו את שפעת הפעמוניות של זלזלת הקנוקנות, והשקפנו על הנוף המרהיב.
אח"כ החנינו את רכבנו בחניון כרמלים, ערכנו פיקניק כדת וכדין ליד אחד השולחנות וירדנו בשביל אל בריכת המעיין שמימיו אמורים לנבוע בכל ימות השנה (חוץ מאשר ביום שביקרנו במקום...)
הבריכה מנקזת אליה את מי עין ע'זאל, שפירושו בערבית – עין צבי-איילה. בני הנוער מתנועת המושבים, שהכשירו את השביל למטיילים, ניקו ודיפנו את קירות הבריכה, ששרדה כפי הנראה מהתקופה הנבטית. בקיץ אפשר ורצוי לשכשך רגליים, לשבת על הספסל הנחמד לנוח בצל עץ החרוב הגדול. אסור לשתות מהמים.

ממשיכים ומטפסים בשביל נוח העולה במעלה ההר אל תצפיות נוף לחוף הים ולשטחים החקלאיים שלמורדות ההר.
את הדרך מלווה צמחייה עבותה, עצי תות צבר, חרוב ,תאנים, זיתים, שקדים, רימונים, עצי סרק כברושים, אלה א"י, אלת המסטיק, אורנים, זלזלת הקנוקנות ואחרים.
השביל גם חולף בין שרידי מבנים, קשתות וטרסות.

(חזרנו על עקבותינו כי מיהרנו למסלול הבא אגב הבטחה לעצמנו להגיע לכאן במארס-אפריל, בשיא הפריחה)

לאחר כ- 800 מטר הליכה, נפתחים בינות העצים חלונות נוף הפתוחים אל מרחבי הים הכחול.
השביל מתפתל בין טרסות אבן וחלקות זיתים, ובהמשך חוצה שביל של חלקת יער בוגרת.

נרד אל חורבת שמרי.
בַּמקום מבנה אבן עתיק עם קמרונות וקשתות תמיכה. על פי ממצא החרסים היה המקום מיושב בתקופה הרומית־ביזנטית. על האתר הקדום הוקם הכפר א־סומיר, שנזכר ברשימות המס העותמאניות מסוף המאה ה- 16, ככפר המונה כ- 20 תושבים. במפקד שנערך בשנת 1931 נזכר הכפר יחד עם הכפר הסמוך לו, עין ע'זאל, שהיה כנראה יישוב האם שלו. בחורבת שימרי נותרו חורבות הכפר ובהן מבנה גדול בעל תקרה קמרונית ומשוכות צבר. מדרום למבנה הגדול פזורים שרידים קדומים ובהם גתות, בורות חצובים, מערות קבורה, מערות חצובות גדולות ושרידי בתי בד.
וגם מערת עטלפים יש כאן...
מחורבת שמרי נשוב בדרך העפר דרך מטעי הבננות ודרך חורשת עצים צעירים כ- 1.5 ק"מ אל הכביש שבאנו ממנו עד לרכב שבחניון כרמלים. כאמור, מי שהקפיץ רכב לחורבת שמרי ייסע ברכב בדרך העפר אל החניון שממנו התחלנו את המסלול.

מסלול שלישי:
שביל נועם (על שם נועם בהגון ז"ל)
שביל מסומן המתחיל מאחורי משרדי קק"ל (ראו במפה). השביל מתפתל ומצטלב עם שביל ישראל. בסופו קניון צר וקצר של סלעים, הנמצא בתוך יער עבות ובו מיני עצים רבים המקיפים את השביל: בעיקר אורנים וכמובן זלזלת הקנוקנות הפורחת עתה .
למרות שהזהרנו שאין עתה פריחה, הפתיעו אותנו  עצבונית החורש  בפריה האדום היוצא מתוך העלה, ומעט צמחי דודא רפואי שפרחו בשולי השביל.

השביל מטפס בהר ומתחבר עם שביל ישראל. נלך בצורה מעגלית עד שנגיע לקניון צר. מעט לפניו - פינת מנוחה “בקעת שיר” לזכרו של סמל נועם בהגון (באגי), שנפל בחודש פברואר 2003 בעת פתיחת ציר בחבל עזה. פינת ההנצחה הוקמה לזכרו ע”י חבריו ובני משפחתו. אפשר לשבת על בולי העץ שהוצבו במעגל וליהנות מצלם של עצי האורן העבותים. לאחר מנוחה קצרה, יורדים בקניון צר ומסולע אל דרך העפר שבאנו ממנה.
השביל בדרגת קושי בינונית

הערה: אפשר לשלב את שני המסלולים האחרונים בשביל ישראל, אבל אז צריך להקפיץ רכב.