הדפסה
איריס  הנגב

המלצה לסעודת פורים כשרה למהדרין - בחיק הטבע

אל האיריסים בדרום   20/03/2008
שוברים את השיגרה ומזמינים את החותנת לטיול פריחה ופיקניק. יוצאים עם סל חגיגי המכיל כל טוב: מפה, יין טוב (מצוות החג), חלה טריה , מים לנטילת ידיים (כלים מהבית או את כלי הפורצלן - בשום אופן לא כלים חד פעמיים), ומאכל שיוכן בקדרה אחת... את הואזה משאירים בבית כי את הפרחים מספק הטבע. מסלול סיור לשלושת האיריסים שבדרום-כל המסלולים קלים ומתאימים לכל המשפחה, לעגלות ילדים.
האביב השנה מתאפיין בפריחות בזק, העתידה לקמול בטרם עת. 
היובש, הקרה, והאביב המוקדם עושים את שלהם, הצמחים ממהרים לפרוח, מקווים להניב פרי וזרעים פוריים, בטרם התייבשותת וקמילה.
אפשר לצאת קל"ב , כל הארץ פורחת, לא צפויה צפיפות ביערות.... ובכל יער ניתן "לפתוח שולחן " וליהנות מהנוף מרחיב הדעת.

אנו נכוון אתכם לדרום בעקבות האיריסים היפהפיים אשר מועד פריחתם קצר .הדווחים האחרונים אודות הפריחה באתרים אלה,  התקבלו ביום רביעי 19 למרץ- מובטחת חוויה.
משך הסיור בכל תחנה כ- חצי עד שלושת רבעי השעה, תלוי במידת ההתעניינות.

בימים אלה פורחים שלושה מיני איריסים  מפוארים, מהסוג "איריס ההיכל":

איריס שחום - בגבעות גורל וביער דודאים- צפוי לפרוח עד סופשבוע הבא(בבקעת באר שבע ובבקעת ערד וגם בגבעות הטרשיות של אזור יתיר. ריכוז משמעותי נמצא באנדרטת חטיבת הנגב בבאר שבע.

איריס ירוחם – בשמורת ירוחם, החל זה עתה לפרוח

ואיריס הנגב - נמצא בשיא הפריחה – מומלץ!!!!!!!!!!!

איריסי ההיכל הינם גיאופיטים בעלי קנה שורש, נחשבים מהיפים בצמחי העולם. הסוג  איריס שימש כהשראה לסמלי מלוכה, כמו השושלת ההאשמית בירדן ושושלות מלכי צרפת, וכן כחיקוי ודגם לעיצובים שונים.

המילה "איריס" פירושה קשת בענן, אשר לה גוונים רבים- כך גם לאיריסים. האירוס נזכר במקורותינו בהקשר לטומאה וטהרה, לפי נושא הסוגיה ישנו ספק אם הכוונה לפרחי האיריס הידועים לנו.
השם היכל (אונקוציקלוס) ניתן לסוג כיוון שבתוך המבנה המיוחד של הפרח הגדול, נוצר "היכל" המשמש גם כמלון לילה לחרקים מסויימים.

אתם מתלבטים: איריס או אירוס?
האקדמיה לעברית אישרה שימוש במילים: איריס ואירוס.

בעקבות האיריס השחום.
ביער דודאים וגבעות גורל, גדל האיריס השחום- כשמו כן הוא כהה מאוד כמעט שחור עם גווני ביניים בצבעי בורדו כהים, הדעות חלוקות לגבי שיוכו הגנטי...
יער דודאים ניטע ע"י הקק"ל בשנות ה 80 בשיטת "קציר נגר""- תפיסת מי נגר עילי באמצעות וסוללות עפר נמוכות הנבנות לפי קווי גובה, להשקיית העצים.
באיגרת E- ירוק של הקק"ל מדווחים כי בעת נטיעת היער נמצאו במקום קני שורש רבים שהם הצילו...
כיצד מגיעים?
אל יער דודאים נכנסים מזרחה מכביש מס´ 40 (צומת להבים- באר שבע) בין ק"מ 195 – 196 צפונית לצומת גורל.
נוסעים בעקבות הסימון הירוק ב"דרך אירוס שחום", חולפים במקביל לסוללת הרכבת , אחרי כ 1.3 ק"מ פוגשים ריכוז גדול של פריחת אירוס שחום בתוך היער – הוא יער דודאים.
המסלול טבעתי , מסומן בירוק ואורכו כ 2 ק"מ.
במקום פורחים עתה גם דמומית משוננת, טופח אדום, עירית גדולה ועוד.

אירוס ירוחם בשמורת האיריסים בירוחם:
השמורה נמצאת בדרך בין ירוחם לדימונה, ישנו שילוט בעברית ובאנגלית
מדווחים לנו מהשטח על כמות עצומה של אירוס ירוחם בצבעים הרגילים וכן קבוצות שעברו מוטציות בצבעי צהוב (ג'ינג'י) וורוד. אני לא הצלחתי להבין במה שונה הפרח של האיריס הזה מאחיו שבאזור, גם הוא כהה , יפהפה ומצוי כאן בכמויות שיפרחו כנראה עוד כ 10 ימים.
בשמורה פורחים עכשיו עשרות מינים של פרחים נוספים בגוונים מרהיבים האופייניים לאזור: צבעונים, מנתור, זהביות, חלמית גדולה, קדד האצבעות, קדד באר שבע, חרטומית ערבית ( צמח נמוך משפחת המצליבים), זמזומיות ועוד. ההליכה קלה בשבילים מסומנים, (קצת סינטטי) ובכל זאת מדהים.

איריס הנגב
כדאי לנסוע רחוק עד לקילומטר ה 133 מצומת טללים לניצנה, ולעצור לפני חורשת האקליפטוס, כדי להנות מהאיריס היפהפה הזה, במקומו הטבעי וללא יתדות ושבילים מסומנים המפחיתים מההנאה שבטבע...
יורדים מהרכב, פונים ימינה  עמה עשרות מטרים, ומשוטטים מעט לתוך השטח החולי המדברי, המקום עדיין לא המוני לכן מתפתחים בו האיריסים ושאר מיני הצמחים בשלווה וללא הפרעה.
מאות קבוצות של איריסים צומחים שם בכיף, מלווים בקדדים: קהירי יפהפה מצילות שנהב ואחרים.
בסיור שנערך במקום בהדרכת ד"ר יובל ספיר נשבעו רבים מהמשתתפים כי זהו האיריס היפה ביותר והאהוב עליהם.
גווניו די יציבים רובו ורוד- בורדו  - סגלגל, מתובל בבורדו קטיפתי. למרות שהוא קטן מידות מהאיריס השחום ,יש בו אלגנטיות עדינה. גם אני התאהבתי בו.
התרוצצו בשטח בזהירות, שלא לרמוס,
האירוסים נתונים לסכנת הכחדה, שמרו עליהם!!
הגענו הלום בפורים?
אפשר לפרוס שמיכה ומפה בפאתי החורשה ולקיים את הסעודה כהילכתה, בתנאי שנזכור:
אם שותים לא נוהגים.
אספו את האשפה שיצרתם וקחו אותה עימכם
חג שמח
גינון חסכוני במים