קדד דוקרני

הדפסה
  Astragalus echinatus שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קדד דוקרני
צילום: © איתן שפירא   דרום הגולן -מצד חרוב, 19-4-2023
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קדד דוקרני הוא מקבוצת הקדדים הנמוכים שהעלים שלהם מרוכזים לאורכו של גבעול קצר. העלים מנוצים פעם אחת ולהם עלעל בודד בקצה ציר העלה. הגבעול וצירי העלים מכוסים בשערות קשות.
עוקצי התפרחות ארוכים והפרחים מרוכזים בקצותיהם. הפרחים פרפרניים בצבעים מוורוד עד סגול. התרמילים קצרים מרוכזים גם הם בצפיפות והם מכוסים זיפים קוצניים.
קדד דוקרני נתגלה ברמת הגולן בשנים האחרונות. תפוצתו היא ים-תיכונית ורוב הדיווחים אודותיו הם מספרד ופורטוגל (ראו קישור משמאל למפת התפוצה).
קדד דוקרני שייך לסוג קדד שהוא סוג ענק של קטניות עם פרחים פרפרניים ועלה מנוצה למספר גדול של זוגות-עלעלים. לקדדים אין קנוקנת בקצה העלה, ובכך קל להבדיל בין קדד לבין בקיה. מאפיין את הסוג פרי קדוד, היינו שקליפתו כפופה מתפר-הגב פנימה ויוצרת מחיצה המחלקת את הפרי לאורכו לשתי מגורות. קל להכיר את הפרי לפי השקע שלאורך תפר-הגב.
הסוג קדד מתחרה על התואר "הסוג עם מספר המינים הגדול ביותר". מונים 2000 מיני קדד בעולם, רבים מהם במערב אסיה ומרכזה. גם בארץ הוא ראשון במספר מיניו, 55 מינים שונים של קדד גדלים בחלקי הארץ השונים, רבים מהם בתנאים קיצוניים, כמו מדבר מצד אחד ומרומי הרים מצד שני.
כחצי מן המינים בארץ הם עשבים חד-שנתיים, אך חלק מן המינים הם בני-שיח קוצניים. ממינים אחדים מפיקים שרף רב-ערך, המשמש ממס (אמולזטור) בתעשיית צבעים, ממתקים, תרופות ומשקאות.
כתב עמרם אשל

הצמח התגלה לפני שנתיים בדרום הגולן ע"י חיים אסף 


מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר