אלמוות הכסף

תיאור הצמח: צמח עשבוני ממשפחת הציפורניים, חד-שנתי או רב-שנתי נמוך, המשתרע על פני הקרקע. מאכלס בעיקר בתי-גידול סלעיים, ומצוי גם בבתות, בשדות בור ובין חלקות מעובדות. ענפיו ארוכים ומסועפים ויוצרים לפעמים מרבדים כסופים של שטחים מצמצמים. עליו אליפטיים או אזמלניים, תפרחותיו מכוסות בחפים קרומיים בגוון הכסף, והן בולטות לעין. הפריחה בחודשים ינואר-יולי. הפרחים קטנים וערוכים בקרקפות כדוריות. חלקי הצמח העל-קרקעיים נותרים על הקרקע זמן רב לאחר הפריחה ולאחר הבשלת הפירות. הופעתו המכסיפה של הצמח וכושרו לשמור על צורתו, הם שהקנו לו את השם "אלמוות הכסף". מועד האיסוף: פברואר-אוגוסט.

רפואה עממית: הצמח נחשב ליעיל ביותר לטיפול בעצירות בדרכי השתן ובאבנים בכליות. ברפואה העממית של הערבים בארץ-ישראל, קושרים לו כתרי תהילה בתחום זה, ואכן – הוא מוכיח את עצמו ביעילות רבה, וחבל שהרפואה המודרנית עדיין לא אימצה את הצמח לטיפול במחלות אלה.

אופן השימוש: קוטפים חופן עלים, גבעולים ותפרחות – יבשים או ירוקים – ומבשלים בליטר מים, במשך חצי שעה. מסננים, מקררים ושותים כתה. הכמות: 5-4 כוסות ביום. אפשר להכין כמות גדולה של מרתח על אותו בסיס, ולשמור אותה בקירור במכלי פלסטיק. תמיסה זו טעימה ונטולה טעמי-לוואי. משך הטיפול – כשבועיים עד חודש. הקלה ושיפור מורגשים כבר בשלבים הראשונים של הטיפול.

מתוך ילקוט הצמחים של נסים קריספיל



גינון חסכוני במים