סידה קוצנית

הדפסה
  Sida spinosa שם מדעי
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
עמקים, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח פולש

סידה קוצנית
צילום: © יהודה מרטה  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

סידה קוצנית היא צמח חד-שנתי קיצי המגיע לגובה של 60 ס"מ. הגבעולים מכוסים שערות רכות. העלים דמויי ביצה או אזמליים באורך כ-5 ס"מ שרוחבם כמחצית האורך, שפתם משוננת והעורקים בולטים מצידם התחתון. הם נישאים על פטוטרות באורך עד 3 ס"מ. לכל עלה שני עלי לוואי צרים כמחטים.
הפרחים בקבוצות קטנות נישאים על עוקצים הקצרים מפטוטרות העלים. קוטר הפרח כ-8 מ"מ, לכל פרח 5 עלי גביע, העוטפים גם את הפרי בזמן ההבשלה, 5 עלי כותרת בצבע צהוב בהיר עם דרכי דבש בצבע צהוב כהה. הבסיסים של זירי האבקנים מאוחים לצינור שבמרכזו עמוד העלי. הפרי מפרדת הכוללת 5 זרעים שלכל אחד מהם שני חודים.
מוצאו של הצמח באזורים הטרופיים בכל היבשות והוא צמח פולש בצפון אירופה, במערב התיכון ומדינות צפון-מזרח ארה"ב, ביפן, קוריאה, קנדה ובדרום-מזרח אוסטרליה. בארצות אלה הוא גדל בשדות, בגינות ולצידי דרכים.
עמרם אשל

יהודה מרתה ששלח את הצילומים כתב:
למעלה משלושים שנה אני מכיר את הצמח מצידי הדרכים במפרץ חיפה ודרך עכו . זיהיתי אותו לפי המגדיר ולפי ספרם של אמוץ דפני ודוד הלר ״צמחי בר גרים בישראל״  ובמגדיר
אספתי זרעים מהפרט האחרון שמצאתי לפני כ 5 שנים והנבטתי השנה כמה מהם . נבטו 2 פרטים. הצמח הגדל אצלי, פותח את פרחיו בשעה 09 בבוקר וסוגר אותם כעבור שעה בשעה 10. כל ההלקטים פוריים ועושים זרעים הבשלים כעבור 7-10 ימים .


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר