ולריינה איטלקית

הדפסה
  Valeriana dioscoridis שם מדעי
  Italian Valerian Common name
נארדין סונבול שם ערבי
  ناردين سنبل أللّغة آلعربيّة
ולריניים
Valerianaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
חורש בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, גלבוע, כרמל, הרי יהודה, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה צופני

ולריינה איטלקית
צילום: © שרה גולד   חרמון , 5-2019
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ריח תרופת הוָלֶרְיַאן (בַּלְדְרִיַאן) עודו מלווה את זכרוני מימי הילדות: החובש בטיול היה נושא עמו בקבוקון של ולריאן, וסיפרו שאם חלילה מטייל מתעלף או מת – נותנים לו להריח ואלריאן, והוא מיד מזנק וקם לתחיה מעוצמת הריח הנורא. וכמובן שהבקבוקון תמיד נשבר בתיקו של החובש, והתיק כולו נדף למרחוק ריח מעורר-מתים. כל חלקי הצמח, בעיקר קני-השורש, מכילים שמנים אתריים עם ריח חריף.
ולריאנה איטלקית הוא צמח עשבוני רב-שנתי (גיאופיט) זקוף וגבוה, עד 80 ס"מ. מתוך קנה-השורש יוצא גבעול יחיד שאינו מסתעף. בבסיס הצמח ערוכים עלים פשוטים בשושנת; לאורך גבעול-הפריחה ערוכים עלים מנוצים, ההולכים וקטנים כלפי מעלה הגבעול.
פורח באביב המוקדם, מפברואר עד אפריל. הפרחים בצבע לבן–ורדרד, והם ערוכים בראש גבעול-הפריחה בתפרחת כדורית צפופה (הולכת ומתרווחת עם התקדמות הפריחה), מזכירה תפרחת של שום. הפרח ריחני, דמוי מסמר, היינו בחלקו התחתון מאוחים עלי הכותרת לצינור, ובחלקו העליון (האוגן) הם מפורדים לאונות פרושות. האוגן בלתי-נכון במקצת, עם 5 אונות בלתי שוות, ודרבן או גבנון שנאגר בו צוף. השחלה תחתית. ההאבקה זרה, בזכות הבשלה מוקדמת של האבקנים: בראשית חיי הפרח בולטים ממנו המאבקים; בהמשך בולטות הצלקות (מספרן 2–3), בעוד המאבקים הריקים פונים הצידה. הזרעון פחוס, והוא נושא בראשו ציצית שערות-משי מנוצות ועדינות, המסייעות בהפצה ברוח.
בית-גידולו הם סלעים וצוקים. נפוץ בבית-גידול זה בהרים בצפון הארץ, בעיקר בגליל, בכרמל ובגלבוע. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות מזרח הים התיכון. באירופה מגדלים אותו כצמח-רפואה (נוסף על המין ולריאנה רפואית, שאינו גדל בר בארץ). לא ידוע על שימושים ברפואה העממית בארץ!
בסוג 300 מינים.

משפחת הולריאניים היא משפחה קטנה (10 סוגים, 350 מינים), קרובה למורכבים, ממוקמת בין שלמוניים ליערתיים. אמנם תפרחת הואלריאנה מזכירה דווקא תפרחת של שום, אך זה דמיון חיצוני בלבד. סוגים נוספים במשפחה זו הם חד-אבקן ו-ולריאנית.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר