נענע משובלת - צמח מרפא

 

תיאור הצמח : עשב רב-שנתי ממשפחת השפתניים, שגובהו 60.40 ס"מ. הוא ליד מעיינות ועל גדות נחלים ותעלות מים מתוקים בגולן, בגליל, בהרי יהודה ובמדבר יהודה. מאורכים ומכוסים בשערות רכות, ביניהן חבויות שערות בלוטיות המכילות שמן ריחני וחריף. הפריחה בחודשים יוני-אוקטובר. הפרחים סגולים וקטנים, ערוכים בשיבולים ארוכות וצפופות - ומכאן שם המין. הריבוי נעשה; בדרך-כלל, באמצעות שלוחות תת-קרקעיות ושלוחות על- קרקעיות. האיסוף: כל ימות השנה.

הנענה מופיעה במקורותינו בשמה הלטיני והערבי. אבותינו גידלו אותה בגינת הירק, והכירו את דרך ריבויה באמצעות קטעי שלוחות שורש: "שרשי המינתא והפיגם... שעקרן לשתלן" (עוקצין א', ב').

רפואה עממית: מלבד השימוש הנעשה בצמח כתבלין לתה, הוא משמש צמח מרפא חשוב ברפואה העממית של ישראל ושל הערבים בארץ. יעיל כ לדלקות עיניים חריפות, לשיעול חזק, לכאבי בטן, לנפיחות בגוף, לבחילות והקאות, לתולעים בבטן, להפגת ריח רע מהפה, לכאבי ראש, לחולשה ולעייפות כרונית; כמו-כן הוא יעיל להורדת חום אצל תינוקות.  

אופן השימוש: דרך השימוש הפשוטה והיעילה ביותר היא בצורת תה. חולטים שלושה חופני עלים בליטר מים חמים, משהים את העלים כ-3 דקות, ושותים 5-4 כוסות ביום. תה זה יעיל מאוד לאלה הסובלים מעייפות כרונית, מכאבי ראש, מכאבי בטן, מתולעים בבטן, מבחילה ומהקאות.
להורדת חום אצל תינוקות: משקים אותם ב-5 כפות תה ביום. להרחקת ריח רע מהפה: חולטים עלי נענה משובלת בכוס מים רותחים, משהים את העלים כ-5 דקות, מסננים את המשרה ומוסיפים לה כוס יין, ממלאים את חלל הפה במשרה, מגרגרים ובולעים את המשרה, תרופה זו מונעת גם דלקות בפה.  

לדלקות עיניים, חריפות: חולטים שני חופני עלים בכוס מים רותחים, משהים קמעא, טובלים צמר-גפן במשרה ומנגבים בו את שמורות העיניים, משרה זו יעילה ביותר להורדת נפיחויות בגוף בדרך של קומפרס; מניחים תחבושת ספוגה במשרה על האזור הנפוח.
מתוך ילקוט הצמחים של נסים קריספיל



גינון חסכוני במים