הדפסה
נורית המים

אל בריכת צ'רטה ובריכת ברקת

אל שלוליות - בריכות החורף   07/04/2019

באזור התעשייה החדש של שוהם נותרו למרות הפיתוח, שתי בריכות – חורף (שלוליות) הצופנות בחובן טבע רגוע , שרידים לבריכות חורף רבות שהיו בעבר, צמחי מים וצמחים אחרים נדירים ומיוחדים וגם בעלי חיים ודו-חיים. זהו מקום יפה קטן, חוויה לאוהבי טבע. בחורף מתכסות הבריכות: בריכת צ'רטה ובריכת ברקת בשמיכה לבנה של נוריות מים חינניות.
 

בריכת צ'רטה נוצרה מחפיר של מחצבה שגודלו כ 50 מ"ר, שריד לבריכות חורף רבות שהיו בעבר. בחורף,  נאגרים בה מים למשך מספר חודשים, כך גם בריכת ברקת.
מיוחד לשתי הבריכות שהינן די סמוכות מבחינה גיאוגרפית שלכל אחת יש צמח ייחודי לה שאינו צומח בבריכה השניה.
בשתי הבריכות צומחים נורית המים, דמסון כוכבני, אולם בבריכת צ'רטה צומחים כרים יפים של בצעוני מצוי שלא נמצא כלל בבריכת ברקת ובבריכת ברקת צומחים צמחי כף צפרדע אזמלני שאינם  נמצאים בבריכת צ'רטה.
מבחינת בעלי החיים: הדו-חי היחיד שמתרבה בבריכת ברקת היא האילנית המצויה ולעומת זאת בבריכת צ'רטה מתרבים שלושה דו חיים: קרפדה ירוקה, אילנית מצויה והיו שמועות  ודיווחים על טריטון הפסים. אני טרם פגשתי בו שם.
בנוסף  יש את חרקי וסרטני המים הקטנים של הבריכות (תריסן הקשקש, זימרגל, דפניות ועוד).
מי שמגיע בשקט יכול לזכות גם לצפות במספר עופות מים שבאות לדוג.

הזמן המומלץ ביותר להגיע  לכאן הוא בחודשים פברואר ומרץ.
מפאת הגשמים המרובים נמנעתי להגיע השנה (עוד מעט תבינו למה)
כיום באפריל: נוריות המים כבר מפשילות ראש (כן מתקפלות) ומסיימות את העונה, אך אל דאגה ,יש עדיין הרבה מה  לראות .
ביצעוני מצוי ממלאים את הבריכה ומשתקפים בה בצורה יפה לצילום.
קרפדות מקרקרות שם בכיף במקהלה וראשנים משייטים בשולי הבריכה בהמוניהם.
השטח סביב הבריכות הינה בתה כמעט לא נגועה ורק מעט מופרת (שיטה כחלחלה כבר הצליחה לפלוש לכאן).
כשנגיע לבריכת צ'רטה נשב בנחת על שפת הבריכה, על המדרגות המסותתות או מולן, נחווה את השקט היחסי (הכבישים בסיסב סואנים: כביש 6 וכביש 444) אחר כך, נסתובב סביב לבריכה במניפה רחבה ונגלה סביב לבריכה  אוסף  צמחים  מיוחד ומגון:
מיני תלתנים ובהם תלתן האלמוות בעל הפרחים הלבנים קרמים, תלתן הארגמן, קחוונים עליזים, אפון מצוי שכבר נותן פרי ראוי למאכל, עכנאי יהודה, נץ-חלב צרפתי, חד-שפה מצוי, זוטה מעורקת, מרווה משולשת תלווה אותנו בשביל העולה מהכביש לבריכה, ועוד מעט יפרחו כאן המוני פרחי געדה כריתית
גם מקומם של הדגניים לא נפקד: שעורת התבור, שעורת הבולבוסין, שעורה מכחילה (שעורת העכבר)  העכבר ומין של מלעניאל.
גולת הכותרת: מצפון לבריכה פורח בשיאו יסמין שיחני בפרחיו הצהובים.

איך מגיעים?
הבריכות נמצאות באזור תעשייה של שוהם, נוסעים על כביש 444 לכיוון ראש העין ומול שוהם פונים בצומת המשולטת מחצבות אבן וסיד או פונים בצומת שבה כדורים עיצוביים ענקיים לכיוון מזרח.
נוסעים ישר עד שמגיעים לכיכר, אחרי הכיכר  ממשיכים ישר ומיד לאחר מכן מצד ימין יש את הבריכה הראשונה ברכת ברקת, מזהים על פי השלט שקשה לראותו ...ואין מקום נח לחניה .

לבריכת צ'רטה  ממשיכים ישר, עוברים מתחת לכביש 6 ומיד לפני הכניסה למחצבות לוקחים שמאלה על דרך עפר שמהר הופכת לדרך סלולה באספלט, נוסעים ישר עד שרואים את ברכת צ'רטה מצד ימין,

לבאים מכיוון ראש העין, יש לנסוע בכביש 444 ולעבור את הכניסה לאלעד. במרחק 2.4 ק"מ דרומה נמצאת צומת גבעת כ"ח. ממשיכים ישר בכביש 444, ולאחר 2.4 ק"מ נוספים פונים שמאלה בצומת מרומזרת בפנייה המשולטת לאזור התעשייה שוהם.

 יש חידוש !
התקינו שביל "דק" נח לעבר בריכת ברקת. סעו לאט , לפני הכיכר  שימו לב לשלט ושביל המוביל לעבר ברכת ברקת 

טיילו ואל תשכחו במקום פסולת.
לא רק זאת הצטיידו בשקית אשפה וקחו עימכם פסולת מהמקום אם תמצא.

בהנאה !!!

גינון חסכוני במים