הדפסה

על גאון קטלוני שיצירותיו הושפעו מהטבע

האדם הינו תבנית נוף מולדתו   10/05/2016

אנטוניו גאודי נולד בעיירה ראוס בחבל קטלוניה.  בילדותו היה חולני ולכן לא ביקר בבית הספר, זמן זה נוצל על ידו להתבוננות והתפעלות  מהטבע  הסובב אותו, הוא חקר את גלי הים, הקמטוטים הנוצרים על שפת הים , הצדפים,  הגלים, הסלעים, דיונות החול, העצים פרפרים והפרחים.

מהתבוננותו בטבע הסיק גאודי כי הקווים השולטים בו מתפתלים כצמחים מטפסים ומתעגלים כגלי הים.
את כל אלו  ספג והטביע בנפשו, ובבניינים אותם תכנן ובנה השתמש בקווים מתעגלים, בקשתות,  את הטבע הזה הוא הביא לעבודת., מבניות מיוחדת שפתחה את עידן הארט-נובו באדריכלות , או "סגנון גאודי".

כשסיים את הפקולטה לאדריכלות אמר הרקטור: הוא או גאון או משוגע ימים יגידו. נראה שהיה בו משני המאפיינים הללו .

גאודי עבד תוך כדי לימודיו, הוא התרוצץ כל העת בין המבנים כדי להשגיח על הבניה.
בזמנו עדיין התרחשה המהפכה התעשייתית התפתח מעמד בורגני של מתעשרים (מתעשיית שמן הזית בעיקר) , שיכלו להרשות לעצמם להזמין  אצל גאודי תכנון של ביתם הפרטי .
העיר ברצלונה משובצת בפרוייקטים "מיוחדים ומשוגעים" נוספים שלו כמו בתים פרטיים, שלרוב הסתכסך עם בעליהם. לדוגמא:  כאשר ביקשו ממנו לבנות חדר מוזיקה בנה כוך... וכשנשאל כיצד יכנס לשם פסנתר ענה כי עדיף שינגנו בחליל...

כמו כן "פארק גואל" אותו תכנן, הפך לאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו

גולת הכותרת של יצירותיו ( הבלתי גמורה) היא כנסיית המשפחה הקדושה  שבברצלונה..
ביצירה "משוגעת" זו שילב ב מוטיבים צמחיים  מהטבע, פירות, עץ ברוש, ענפי דקל וושינגטוניה, ומוטיבים אחרים אותם ספג וחקר בילדותו.  בעת בניית הכנסייה הוא גר פיזית באתר הבניה, לא שם לב ללבושו ולצורתו החיצונית, את כל ישותו השקיע באיסוף כספים לבניית הכנסייה, עד כדי כך שלא שם לב ונדרס ע"י חשמלית  ברחוב, ואף אחד לא זיהה אותו.
לעומת זאת לאחר שזוהה  נוצר תור באורך של כ 4 ק"מ אנשים כדי לעבור על ארונו וללוותו בדרכו האחרונה.

בספרד ישנם 5 סוגי אקלים, החל מאקלים יובשני ומדברי  עד ארקטי... וגם אקלים וצמחים ים-תיכוניים.
צומחים  בה  מעל ל 8,000 מיני צמחים!!!! כאשר כ 15 אחוזים מהם הינם צמחים אנדמיים לספרד!!!

אז מה היה לנו בקטלוניה - מחוז לידתו ופעילותו  של גאודי ?
הוא נולד וגדל מדרום לברצלונה ראוס שב"קוסטה דורדה ".
הטופוגרפיה: חוף  ים ארוך מחורץ ומפורץ ורכסי הרים , חלקם נושקים לים, וכמובן את הדלתה הנודעת של נהר האברו הנשפך לים התיכון. דלתה זו היא הגדולה ביותר באזור הים התיכון, מגדלים בה שפע של אורז, צמחיה יחודית ומגוון רחב של מיני עופות ודגים.

רוב הצמחייה בקוסטה דורדה  הינה ים-תיכונית, כאשר זיתים (לתעשיית שמן-זית) וגפנים (לתעשיית היין ) הינם עיקר פרנסתם של התושבים ( מלבד תיירות) . 
צמחים רבים מוכרים לנו מהחלק הים-תיכוני בארץ :
עצי תמר ואורן רבים,  עצי חרוב,  שקד, אלות ואלונים (אלון השעם הינו צמח תעשייתי נפוץ  כאן)  שיחי אחירותם רבים פרחו בחודש מאי, לוע ארי, עירית נבובה בהמוניה בכמויות מדהימות,  רוזמרין רפואי גדל לאורך החופים בכמויות,  טופח ספרדי (כמה נחמד היה לפגוש אותו בחוף הים משתרג על צמחים אחרים ) מיני לחך, משטחי פרגים בצבע בהיר מהפרג האגסני היותר נפוץ במשטחים בארצנו. צמחים ממשפחת החלמיתיים, באפריל פרחו מיני לוטם, ורד הכלב, מיני חלבלובים,  ועוד צמחים מוכרים.
ראו את האלבום הנ"ל –רובם מוכרים לנו 

בקטלוניה באזורים בהם טיילנו היו צמחים מעטים שאינם מוכרים מהארץ .
בניגוד לארצינו השחונה,  המשקעים באזור זה הינם כמעט פי שניים מאשר בארץ, כ 1000 מ"מ לשנה ועונת הגשמים ארוכה יותר מזו שבארץ, כמו-כן הטמפרטורות נמוכות יותר, לכן  הנוף ירוק  יותר ברוב ימות השנה.
איך לא נקנה כשהדשא של השכן הימתיכוני ירוק יותר?

כל המזהים את הצמחים בגלריה מוזמנים לשלוח במייל  (ל "צור קשר" באתר צמח השדה)  את הזיהוי – תודה

גינון חסכוני במים