הדפסה
שקד  מצוי

פארק יער שוהם

טיול חורפי נחמד   22/01/2016

פינת חמד המציעה שילוב של פריחות, חורשות ובוסתנים, אתרים ארכיאולוגיים, תצפיות נוף, פינות פיקניק ומסלולי הליכה ורכיבה. כל השפע הזה נמצא במרכז הארץ, ממש מתחת לאף (במרכז)  , נגיש לכל רכב.

 פארק שוהם ממוקם מזרחית לשוהם, בצמוד לאזור התעשייה של חבל מודיעין, על הגבעות הטרשיות התוחמות את השומרון ממערב ומשקיפות על מישור החוף.
בפארק שטחים נרחבים של בתה טבעית, עצי פרי ועצי בר ותיקים, וגם בוסתנים וחורשות נטועי קק"ל.
פה ושם ישנם עצי שקד מצוי ( שקדיה) אנו לא מבטיחים שהללו יפרחו בטו בשבט אם כי כבר היו ניצני פריחה של שקדיות לפני שבועיים. ישנו עץ אחד סמוך לשלט גדול הפורח בפריחה שופעת מידי שנה
 (כשתראו אותו פורח דווחו לנו... 
בחלק מהפארק מותרת רעייה – הזדמנות למפגש עם עדרי צאן. בנוסף, פגשנו רוכב על סוסו וכמה רוכבי אופניים. בפארק עובר גם חלק משביל ישראל.
בימים אלה פארק יער שוהם מנוקד בפריחות מרשימות של כלניות (בעיקר לבנות ואדומות), רקפות (התחלה), נרקיסים (סוף), זהבית, קחוון, נץ חלב הררי, כתמה, ניסנית, עירית, סביון, ציפורני חתול, מסרק מזרחי ועוד ועוד. 
חובבי ציפורים וחובבי פרפרים ייהנו לתצפת כאן על המגוון המתעופף באוויר.
ועל הקרקע – שני אתרים ארכיאולוגיים: 'חורבת תנשמת' שראשיתה, ככל הנראה, בתקופת הברזל וסופה בתקופה העות'מאנית, ו'גבעת הספלולים' שבה גומות חצובות בסלע והיא נקודת תצפית מרהיבה על מישור החוף ממערב ועל גבעות השומרון ממזרח.
בחורבת תנשמת פסיפסים יפהפיים , בורות מים, קברים ושלטים שיסבירו הכל .  גבעת הספלולים הייתה בין השאר מקום המפגש של הזקנים ומקום רקיחת  תרופות וצמחי מרפא . במקום  נמצאות על הסלעים גומחות חצובות  ומצבת זיכרון .

בפארק חניונים, מתקני פיקניק וכיתות לימוד בחיק הטבע, דרכים כבושות עבירות לכל רכב, שבילי יער, מסלולים לרוכבי אופניים ונקודות תצפית יפות. הפארק משולט ומטופח, לרבות השרידים והשחזורים הארכיאולוגיים.
הדרך מעגלית, בסתיו ישנם אזורים  לוהבים בשלכת אדומה של אלה ארץ ישראלית, באביב זוהר הלבלוב של אותה אלה. נסיעה לאורכה תוביל את המטייל בחזרה, אל היציאה מן הפארק.
פארק שוהם מטופח כיער קהילתי בשיתוף פעולה של קק"ל ותושבי שוהם.
 איך מגיעים?
פונים מכביש מס' 444 (כביש ראש העין – מחלף בן שמן) מזרחה אל אזור התעשייה חבל מודיעין. כעבור כ-1 ק"מ רואים מצד ימין שלט הכוונה  לפארק יער שוהם. נוסעים ימינה (דרומה) ונכנסים אל הפארק. (כניסה נוספת מיועדת רק לרוכבי אופניים ולהולכי רגל).

במידה ולא תהיה שם פריחה של שקדיות נסו את מזלכם בתל חדיד או בבוסתני גמזו

כתבה : אסתר אייזנרייך

גינון חסכוני במים