משפחת הסהרוניים   Menispermaceae

משפחת הסהרוניים בסדרת הנוריתאים (Ranunculales, שבה גם ערטניתיים, נוריתיים, פרגיים ועוד 3 משפחות שאינן מיוצגות בישראל), כוללת כ-65 סוגים וכ-350 מינים. המשפחה התפתחה לפני כ-110 מיליון שנים ותפוצת מיניה בארצות הטרופיות.
המשפחה קרויה על שם הסוג סהרון, שם הנזכר לראשונה במילון לצמחי ארץ-ישראל, שיצא לאור בהוצאת ועד הלשון העברית, בשנת תש"ו (1946) ומאזכר את צורתם דמויית-הסהר של הזרעים (שמו המדעי של הסוג, Cocculus, מלטינית: coccum - "ענבה", על שום הפרי הכדורי). שמה המדעי של המשפחה גזור משמו של סוג אחר, Menispermum (ומכאן Menispermaceae), שגם זרעיו דמויי-סהר, מיוונית: mene - "ירח", "סהר", sperma  - "זרע" (אכן, שמה העממי האנגלי של המשפחה וסוגיה הוא "Moonseed", לאמור: "זרע-הסהר").
הסהרוניים הינם מטפסים מעוצים, או עשבוניים, לעתים עשבים רב-שנתיים בעלי-קנה-שורש זוחל, שיחים, או לעתים-רחוקות - עצים. העלים מסורגים, פשוטים, לעתים תלתניים, בעלי פטוטרות מזוותות, לעתים ניכרות כריות (pulvini) בבסיס הפטוטרת ובמקום חיבורה לטרף - כריות אלה הינן התעבויות רקמתיות, המאפשרות תנועת העלים ע"י  שינוי לחץ הטורגור, המביא לכיווץ או התארכות של הרקמה. עלי-לוואי חסרים. הטרפים תמימים, או מחולקים לאונות כעין-כף-יד, שוליהם תמימים. הפרחים על-פי רוב קטנים ובלתי-ניכרים, נכונים, ירוקים, או אדומים-דהויים, חד-מיניים והצמחים דו-ביתיים - פרחים זכריים ופרחים נקביים ערוכים על פרטים שונים, לעתים צומחים רחוק זה מזה. התפרחות שיבולים, אשכולות, או מכבדים בחיקי עלים. העטיף כפול, ערוך בדורים שהם כפולות של 3, עשוי 12-3 עלי-גביע (לעתים עלי-הגביע מרובים) ו-6-3 עלי-כותרת, או שעלי הכותרת חסרים (בסוג Cissampelos הפרחים אינם נכונים ומספר עלי העטיף שונה), בדרך-כלל הן עלי-הגביע והן עלי-הכותרת ערוכים ב-2 דורים. בפרחים הזכריים 12-3 אבקנים (בדרך-כלל מצויים 6 אבקנים, במינים אחדים האבקנים מרובים), לעתים זיריהם מאוחים לעמוד. המאבקים בני 2 לשכות, לעתים נראים כאילו יש בהם 4 לשכות, משחררות אבקה כלפי מרכז הפרח, דרך סדקים אורכיים, רוחביים או אלכסוניים שעל פני המאבק. בפרחים הנקביים השחלה עילית, עשויה 6-3 עלי-שחלה מפורדים, לעתים נפוחים בצדם, היוצרים מגורה אחת ובה 2 ביציות, אחת מהן עקרה. מהשחלה עולה עמוד-עלי קצר, כפוף, נושא צלקת אונתית, או תמימה. לעתים מצויים בפרחים הנקביים אבקנים מנוונים (סטמינודים). הפרי דמוי-בית-גלעין, לעתים בשרני ובו זרע אחד, המוקף, לעתים, בשכבת פרי פנימית (endocarp) מעוצה. הזרעים כרגיל דמויי-סהר, לעתים מכילים אנדוספרם. העובר זקוף, או כפוף ולו 2 פסיגים פרושים או גליליים.
מיני המשפחה מכילים אלקלואידים מגוונים ונודעת להם חשיבות ברפואה העממית. מסיבי אחדים מהמינים הגדלים במזרח הרחוק (Pericampylus glaucus, Sinomenium acutum)  קולעים רהיטי ראטן.
בישראל מיוצגת המשפחה על ידי סהרון משתלשל, הגדל במצוקים וסדקי סלעים, לעתים מטפס על עצים (דקלים ושיטים) במדבר החם בדרום הארץ.

כתב: דרור מלמד

מקורות:

  1. Hu, Q. Luo, X. Chen, T. & Gilbert M.G. Flora of China, Vol. 7 p. 166, Online
  2. Milliken, W. (2009). Neotropical Menispermaceae. In: Milliken, W., Klitgוrd, B. & Baracat, A. (2009 onwards), Neotropikey - Interactive key and information resources for flowering plants of the Neotropics. Kew Gardens website
  3. Rhodes, D.G. Flora of North America, Vol. 3, No. 18
  4. Siddiqi, M.A. Flora of Pakistan, Online
  5. Stevens, P. F. (2001 onwards). Angiosperm Phylogeny Website. Version 12, July 2012
  6. Watson, L., and Dallwitz, M.J. (1992 onwards). The families of flowering plants: descriptions, illustrations, identification, and information retrieval. Version: 8th December 2015. Menispermaceae Juss. Online Version
  7. Zohary, M. (1966). Flora Palaestina, Part One, pp. 215-216
  8. פינברון-דותן, נ. ודנין, א. (1998). המגדיר לצמחי בר בישראל. כנה, ירושלים
  9. שמידע, א. לקסיקון מפה- צמחי ישראל: המדריך השלם לצמחים ופרחים בארץ ישראל. מפה הוצאה לאור

חזרה למשפחות הצמחים

נמצאו 1 צמחים ששייכים למשפחת הסהרוניים
סהרון משתלשל


גינון חסכוני במים