הדפסה
אוג הבורסקאים

אֵלָתִיִּים: צבע, טעם, רפואה וכימיה מיוחדת

ד"ר עבּד ל. עזבּ   09/06/2024

לפניכם הכתבה השמינית בסדרה המתפרסמת כאן, העוסקת בתכונות הרפואיות של צמחי בר מקומיים. הפעם הכתבה מתרכזת בעצים ושיחיחם ממשפחת האלתיים, העשירים בחומרי טבע חשובים ששימשו את בני האדם באזורנו משחר ההיסטוריה. חשוב לציין שהמידע המוצג בכתבה זאת איננו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע מחקרי בסיסי בלבד! 

משפחת האֵלָתִיִּים, ששמם המדעי הוא Anacardiaceae, באנגלית Sumac or Cashew family ובערבית البُطميات, כוללת בארץ שמונה מיני עצים (לפי שמותיהם המדעיים): אלה אטלנטית, אלה פרסית, אלת המסטיק, אלה ארץ-ישראלית, אוג הבורסקאים, אוג קוצניפלפלון דמוי-אלה ואוג מחומש. מוצאו של הפלפלון דמוי אלה הוא ברזיל, הוא הובא לארץ מאירופה כדי לשמש עץ נוי, ולפי פרופ' אבינועם דנין ז"ל, אין זה ברור מתי החלו להכליל אותו בצמחיית הארץ. למרות סגולותיו הביולוגיות-רפואיות והכימיה המעניינת מאוד שלו, לא נתייחס אליו בהמשך כתבה זו, אבל אפשר לקרוא אודותיו בהרחבה במאמר המקור.
הארכיאולוגיה של המזרח התיכון וסביבתו מעידה שעצי משפחת האלתיים שישמשו את האדם החל מהתקופה הניאוליתית, ובמצרים העתיקה, שימש שרף אלת המסטיק בתהליך חניטת המתים, עובדה שהוכחה בעזרת אנליזה כימית. המצרים הקדמונים השתמשו גם בצבעים שהופקו מעצים אלה, וזהו למעשה מקור שמו העברי של אוג הבורסקאים, ששימש לעיבוד עורות. הרפואה המסורתית השתמשה בעצים אלה ומוצריהם בשלל צורות, צבע, רפואה ומעל הכל, כתבלינים, כאשר הבולט שבהם הוא הסומאק - אוג הבורסקאים - הנותן למאכלים רבים את צבעו המיוחד וטעמו החמצמץ, והוא תוספת חובה למאכלים כמו המְסַחָּ'ן (مسخّن، محمّر). השרף המופק מעצים אלה שימש ברפואה העממית למגוון עצום של טיפולים כגון טיפול בפצעים, חיטוי, הקלה על כאבי שיניים, ואילו תמציות עלי העצים, שימשו בעיקר לטיפול בבעיות של מערכת העיכול.
בין שבעת העצים המקומיים של משפחה זו, האלה האטלנטית ואלת המסטיק הן הנחקרות ביותר לפי מספר המאמרים המדעיים שהתפרסמו אודותיהן. מספר הסגולות הרפואיות שלהן עצום, כאשר מכל חלקי העץ הופקו תמציות ושמנים אתריים שהראו פעילויות שונות. וכמו ברפואה המסורתית, שרף של העצים זכה למספר גדול מאוד של פרסומים מדעיים בעקבות הפעילויות הרפואיות שלו. בין הפעילויות הבולטות אפשר למצוא אנטי-חיידקית, ריפוי פצעים ונגד כיב קיבה (Ulcer).
כאמור, אוג הבורסקאים משמש את האנושות מזה אלפי שנים למטרות שונות ומגוונות, והמחקרים המודרניים אישרו וביססו את העובדה, שהייתה ידועה ברפואה המסורתית אבל ההתייחסות אליה הייתה שולית: פירות עץ זה ניתנים לא ק לבני אדם כמזון, אלא גם לבעלי חיים. כתוצאה מכך, בריאותן של החיות מתחזקת ואם הן משמשות כמקור לבשר עבור בני אדם, הרי שאיכות בשר זה גבוהה וכך גם סגולותיו הבריאותיות. בחלק גדול יחסית מהמאמרים המדעיים שהראו סגולות רפואיות של אוג הבורסקאים, החוקרים מייחסים זאת לפעילות נוגדת-החימצון (Antioxidant). פעילות זו קיימת בכל חלקי ומוצרי הצמח, לרבות הפירות, העלים, השרף, תמציותיהם והשמנים המופקים מהם. חשוב להדגיש שגם התבלין הנקרא סומאק הוא בעל סגולות בריאותיות גבוהות מאוד, לרבות פעילות נוגדת-חימצון.
אחת התופעות הראויות לתשומת לב ושנחקרה עמוקות בהקשר לעצים אלה, היא העפצים (Galls) המופיעים על העלים, ואשר נגרמים בדרך כלל כתוצאה מפעילות של חרקים כמו כנימות-עפצית-הקרן (Baizongia pistaciae) היוצרת עפצים דמויי בננה על ענפי האלה הארץ-ישראלית. לבליטות אלה הרכבים כימיים שונים מאוד מהרכבי העלים הנושאים אותם, ועובדה זו הביאה לפיתוח טיפולים מיוחדים הנגזרים מעפצים אלה. עפצי העלים נפוצים על עלי אלה ארצישראלית יותר מכל שאר עצי משפחה זו בארץ.
לסיום, הכימיה של עצים אלה היא מיוחדת מאוד וכוללת מספר עצום של חומרי טבע בעלי מבנים מיוחדים. כדוגמא מוצגת בתמונה המצורפת נוסחת המבנה של Rhuspartin, פּולי-פנול (Polyphenol) בעל פעילות נוגדת-חימצון חזקה מאוד, נגד הווירוס שגורם לדלקת כבד מסוג B (Hepatitis B) ושבודד לראשונה מאוג קוצני.
* כתבה זו היא סיכום של מאמר של המחבר, כך שקורא/ת המעוניין/ת ללמוד על נושא הכתבה בהרחבה, מוזמן/ת לקרוא את המאמר עצמו:
Azab, A., Anacardiaceae Trees of Israel and Palestine – Color, Taste, Medicine and Unique Chemistry, World Journal of Pharmaceutical Research, 2024, 13(11), 1614-1700.
DOI:10.20959/wjpr202411-32641
 
Danin, A. The inclusion of adventive plants in the second edition of Flora Palaestina. Willdenowia, 30(2):305-314  
גינון חסכוני במים