הדפסה
אזוב  מצוי

עשרת הגדולים – כתבה 6: מגוון פעילויות

ד"ר עבּד ל. עזבּ   18/03/2024

לפניכם הכתבה השישית בסדרה המתפרסמת כאן, העוסקת בתכונות הרפואיות של צמחי בר מקומיים. הפעם הכתבה מתרכזת בחומרים בעלי פעילות בכמה תחומים. חומרי טבע אלה עשויים לשמש בסיס לפיתוח תרופות חדשות. חשוב לציין שהמידע המוצג בכתבה זאת איננו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע מחקרי בסיסי בלבד! 

כתבה זו היא שישית ואחרונה בסדרת הכתבות אודות הצמחים שקראנו להם "עשרת הגדולים", צמחי בר אכילים, הנצרכים ביותר בסביבות מגורי המחבר, וואדי עארה. הצמחים הם: אזוב מצוי, זוטה לבנה, חלמית גדולה, חרדל לבן, לוף ארצישראלי, מרווה משולשת, עולש מצוי, עכּובית הגלגלרקפת מצויה ושומר פשוט.
אל דאגה, יהיו בהמשך עוד כתבות אודות הצמחייה המופלאה של ארצנו וסביבתה.
בכל אחת מחמש הכתבות הראשונות עסקנו בפעילות מסוימת. לדוגמא, הכתבה הקודמת, החמישית, עסקה בפעילות של "עשרת הגדולים" כנוגדי-חיידקים ונוגדי-וירוסים. המאמר שעליו מבוססת כתבה זו כלל מגוון פעילויות, שמספר הפרסומים המדעיים אודות כל אחת מהן, נמוך באופן בולט מכל אחת מהפעילויות בחמשת המאמרים הראשונים. מבין פעילויות אלה נקדיש את הכתבה הזו לסגולות "עשרת הגדולים" בכל הנוגע למערכת הרבייה ומערכת העצבים.
מחקרים מראים באופן חד-משמעי ירידה בפוריות המין האנושי (Skakkebæk et al. 2022). יש לכך גורמים רבים מאוד שאינם בתחום עיסוקה של כתבה זו, אבל בארצות מסוימות הנושא מעורר דאגה רבה מאוד. טיפולי הפוריות התקדמו מאוד והם כוללים מגוון רחב של תחומי מדע, אבל תפקידם של צמחי המרפא, התרופה ששימשה את בני האדם משחר האנושות, נשאר במקום גבוה בסדר הטיפולים, במיוחד כאשר מדובר בבעיות פוריות קלות עד בינוניות.
בין "עשרת הגדולים", שומר פשוט דווח יותר מכל צמח אחר כמעודד פוריות הן של נשים והן של גברים. ניסויים רבים מאוד בצמח זה ומוצריו (תמציות ושמנים אתרים) נעשו כמובן ברמה של מבחנה (In vitro), בבעלי חיים, אבל גם בבני אדם. טיפול בבעיות חוסר-פוריות, במיוחד בקרב נשים, איננו מוגבל להגברת ביוץ (או שיפור ספירת ואיכות הזרע של גברים), אלא כולל טיפולים באי-סדירות או דימום יתר של המחזור החודשי, שלכך יש בסיס מוצק גם ברפואה המסורתית. לא פחות ואולי יותר חשוב, הקלה על מצוקות נפשיות הנובעות מאי-סדרים של מערכת הרבייה. לדוגמא, נשים עם דיסמנוריאה (Dysmenorrhea, כאבי מחזור קשים במיוחד) שטופלו בתמצית של פירות שומר פשוט, דיווחו על ירידה משמעותית בכאבים ושיפור ברור במצבן הנפשי.
בדומה לעלייה בבעיות מערכת הרבייה, גם בתחום של מחלות מערכת העצבים (2023) ובמיוחד מחלות זקנה (אלצהיימר, דמנציה, פרקינסון), נראתה עלייה ניכרת. גם בתחום זה תפקידם של צמחי מרפא התחיל משחר ההיסטוריה ומחקרים מודרניים מאשרים פעילויות אלה. לדוגמא, לתמצית של מרווה משולשת וכל אחד משבעת החומרים שהחוקרים בודדו ממנה, הראו פעילות ברורה של ויסות קולטני-GABA (ראו תרשים באיור מס 1). משמעות תוצאה זו היא אפשרות לשימוש בתמצית ו/או החומרים לטיפול במחלת האלצהיימר.
לסיום, ראוי לציין נקודה חשובה ביותר. כל פעילות/סגולה/תכונה של "עשרת הגדולים", שהוזכרו בכתבות עד כה, כמו גם במאמרים המקוריים, דווחה גם לגבי צמחים אחרים. לדוגמא, לתמצית של "אחותה" של המרווה המשולשת, מרווה רפואית (Salvia officinalis, בישראל היא צמח תרבות) שבה נמצאת התרכובת Salvigenin (איור 2), הביאה לשיפור בינוני בתפקוד הקוגניטיבי של חולי אלצהיימר. אגב, בטבע קיימות הכלאות בין שני המינים. ואילו תמצית של רגלת-הגינה (Portulaca oleracea), צמח מקסים שנקדיש לו כתבה מיוחדת בעתיד מכיוון שהוא "מככב" במחקרים לאחרונה), הפחיתה מאוד את ההשפעה השלילית של אקריל-אמיד על איכות וכמות הזרע של זכרי חולדות.
כתבה זו היא סיכום של מאמר של המחבר, כך שכל מי שמעוניין ללמוד על נושא הכתבה בהרחבה, מוזמן לקרוא את המאמר עצמו: 
 
Azab, A. (2024) Top Edible Wild Plants of Eastern Mediterranean Region. Part VI: Various Activities. World Journal of Pharmaceutical Research, 13:942-1002 
מקורות נוספים:
Skakkebæk N.E. et al. (2022) Environmental factors in declining human fertility. Nat Rev Endocrinol 18, 139–157
 
 Alzheimer's disease facts and figures- 2023 Alzheimers Dement. 19(4):1598-1695 
גינון חסכוני במים