הדפסה
שומר  פשוט

עשרת הגדולים – כתבה 5: פעילות אנטי-חיידקית ואנטי-ויראלית

ד"ר עבּד ל. עזבּ   31/01/2024

כתבה זאת היא החמישית בסדרה המתפרסמת כאן, ועוסקת בתכונות הרפואיות של צמחי בר מקומיים. הפעם הכתבה מתרכזת בחומרים בעלי פעילות אנטי-חיידקית ואנטי-וויראלית שבודדו מצמחי הבר. החיידקים והווירוסים הם מחוללי המחלות העיקריים בבני אדם ולכן כל חומר הנוגד את פעולתם יש לו חשיבות מדעית רבה. חומרי טבע אלה עשויים לשמש בסיס לפיתוח תרופות אנטי-ביוטיות ואנטי-וויראליות חדשות. חשוב לציין שהמידע המוצג בכתבה זאת איננו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע מחקרי בסיסי בלבד! 

מגפת הקורונה שהתפרצה בשנת 2019 (COVID-19), נחלשה מאוד כבר בשנת 2022, אבל היא עדיין עמנו ומאיימת להתפרץ שוב, הזכירה לכולנו את המלחמה הנצחית של האנושות נגד "היצורים הקטנים" כפי ש- A. van Leeuwenhoek כינה את החיידקים, שהוא גילה בשנת 1677. אבל הקורונה איננה נגרמת על-ידי חיידקים אלא היא מחלה ויראלית, ומחולליה הווירוסים, הרבה יותר קטנים מחיידקים, שאינם נחשבים ליצורים חיים. הם התגלו ע"י D.I. Ivanovsky בשנת 1892. בין התאריכים שצוינו לעיל, גבתה מגפת הקורונה את חייהם של מעל 6.9 מיליון בני אדם. אבל התפרצויות מחלות חיידקיות וויראליות מלוות את האנושות מאז ראשיתה, כפי שמעידים מחקרים ארכיאולוגיים רבים. בין הדוגמאות הבולטות נציין את התפרצות "המוות השחור" שנגרם ע"י החיידק Yersinia pestis, שגרמה בין השנים 1347-51 למותם של כ- 140 מיליון בני אדם. לסיום הקדמה זו נציין שלוש עובדות חשובות.
א. האנושות נמצאת במרוץ נגד השעון בפיתוח חומרים אנטיביוטיים חדשים מכיוון שחיידקים מפתחים באופן קבוע עמידות בפני תרופות אנטיביוטיות קיימות.
ב. ההוצאה העולמית השנתית הממוצעת של תרופות אנטיביוטיות היא מעל 10 מיליארד דולרים.
ג. לחלק מהתרופות האנטיביוטיות תופעות לוואי קשות, ולא מעט מהן גורמות לזיהומים סביבתיים חמורים, בעיקר למי השתייה.
בין "עשרת הגדולים", עשרת צמחי הבר של אזורנו המשמשים כצמחי מרפא עיקריים, בולט כרגיל חלקו של שומר פשוט (Foeniculum vulgare). לשמן האתרי שלו ולתמציותיו, יש פעילות אנטי-חיידקית ואנטי-ויראלית חזקה ביותר. לחלמית גדולה (Malva sylvestris), מרווה משולשת (Salvia fruticosa) ואזוב מצוי (Majorana syriaca) פעילות דומה, והם במקום השני, במרחק ניכר. גם לחרדל לבן (Sinapis alba) פעילות בולטת בתחום זה.
בכל צמח מ"עשרת הגדולים" יש חלק מהצמח, שניתן להפיק ממנו מוצרים (שמן אתרי, תמציות או חומרים נקיים שבודדו ממנו) שהם בעלי פעילות חזקה יותר מאשר של שאר החלקים. לדוגמא, בשומר-פשוט וחרדל-לבן אלה הם הזרעים ואילו בחלמית גדולה, מרווה משולשת ואזוב מצוי, העלים הראו פעילות גבוהה במיוחד. 
מחקרים מודרניים מנסים לבדוק את הפעילות של כל חלקי הצמח, ביחד (Whole plant) או של כל חלק לחוד. בהקשר זה, ראוי לציין שהתמצית המתאנולית (Methanolic extract) של גבעולי שומר-פשוט הראו פעילות אנטי-חיידקית חזקה יחסית, והסתבר שקיימים בתמצית זו שישה חומרים (לפחות) האחראים לפעילות זו, אשר מבניהם הכימיים מופיעים בתרשים המוצג באיור מס' 1.
חשוב מאוד לציין, ולא רק לגבי הפעילות הנדונה במאמר הזה, כי ההרכב הכימי של צמח אשר אחראי לפעילותו כצמח מרפא, הוא תוצאה של גורמים רבים בסביבתו של הצמח שהשפיעו עליו במהלך חייו: סוג הקרקע, סביבת הגידול - בר או תרבות, כמות המים, האקלים, ומעל זאת, מידת הבשלה של הצמח וחלקיו. לדוגמא, ההרכב הכימי של זרעים לא-בשלים של שומר-פשוט שונה באופן בולט מההרכב של זרעים בשלים. בהתאם לכך תשתנה הפעילות, ואז ייראה שוני ו"חוסר עקביות" בדיווח.
כתבה זו היא סיכום של מאמר של המחבר. כל המעוניינים ללמוד על נושא הכתבה בהרחבה, מוזמנים לקרוא את המאמר עצמו:
Azab, A., Top Edible Wild Plants of Eastern Mediterranean Region. Part IV: Antimicrobial and Antiviral Activities. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, 2024, 15, 81-119. 
 
גינון חסכוני במים