הדפסה
מרווה משולשת

ד"ר עבד ל. עזבּ

עשרת הגדולים – כתבה 4: פעילות נוגדת-חמצון   14/01/2024

כתבה זאת היא הרביעית בסדרה המתפרסמת כאן, ועוסקת בתכונות הרפואיות של צמחי בר מקומיים. הפעם הכתבה מתרכזת בחומרים בעלי פעילות נוגדת חמצון של חומרים שבודדו מצמחי הבר. חשוב לציין שהמידע המוצג בכתבה זאת איננו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע מחקרי בסיסי בלבד! 

חמצון Oxidation הוא אחד מתהליכי היסוד של הטבע והוא המקור החשוב ביותר של אנרגיה, שנוצרת כתוצאה ממטבוליזם של חומרים באורגניזמים חיים או משרפת דלקים במנועים ובתעשייה. ואם יורשה לי שימוש בשפת הכימיה, הרי יצירה האנרגיה (Energy) בשריפת סוכר בגוף חי (משוואה 1) או גז טבעי ליצירת חשמל לדוגמא (משוואה 2), המוצגות באיור 1 דומות מאוד. חשוב לציין שללא תהליכי חמצון, גופנו הוא מכונה ללא דלק, ואין זה משנה מהו סוג הדלק.
אבל תהליכי חמצון בלתי-רצויים עבורנו מתרחשים באופן טבעי בתוך גופנו בפרט ובטבע בכלל. הדוגמא המוחשית והידועה ביותר היא יצירת חלודה של גופים העשויים מתכות כגון ברזל. בשנת 2021 לדוגמא, היווצרות חלודה מברזל הסבה נזק עולמי שעלותו שישה טריליון דולר.
מנקודת מבט בריאותית, הגורם העיקרי של תהליכי חמצון בלתי-רצויים הם Reactive Oxygen Species, ROS או בעברית "רדיקלים חופשיים של חמצן". אלה מולקולות הכוללות חמצן שנמצא במצב פעיל מאוד, ולכן הוא מגיב עם חומרים בסביבתו, בניגוד לחמצן שבמים, שנמצא במצב יציב. ROS נוצרים במגוון תהליכים, חלקם טבעיים וחלקם תוצאה של אורח חיים לא בריא או גורמים סביבתיים. התהליכים הגורמים ליצירת ROS מוצגים באיור 2.
תהליכי חמצון בלתי-רצויים יוצרים "עקת חמצון" Oxidative Stress שהוא גורם עיקרי למחלות רבות: סרטן, דלקת פרקים, שיגון, אספקת דם לא תקינה, לחץ דם גבוה, דלקות, מחסור בחמצן (Hypoxia), דכאון, אובדן זיכרון, מחלת פרקינסון, מחלות מעי דלקתיות, ספחת (Psoriasis), מחלת האלצהיימר, גָּרָב (אקזמה), קטרקט, קצרת (אסתמה), טרשת עורקים, כשל כלייתי, מחלות לב, הידבקות במחלות, סוכרת, הזדקנות, כיבים ומחלות ריאות חסימתיות (Bronchitis) כרוניות.
בגוף האנושי כמו ביתר היצורים החיים קיימים חומרים נוגדי-חמצון, שתפקידם להגן על הגוף מפני עקת-חמצון, אבל אינם מספיקים ללא אספקת נוגדי-חמצון מהמזון שאנו צורכים. נוגדי חמצון חזקים ביותר נמצאים בצמחים רבים, אבל גם במזון מהחי קיימים חומרים כאלה (לדוגמא, שני החלבונים הקצרים מאוד, L-Carnosine, L-Anserine).
הרפואה המסורתית לא התייחסה לנוגדי-חמצון כי המרפאים הקדמונים לא הכירו את המושג הזה, אבל הם הבינו את החשיבות של אכילת צמחים בעלי פעילות נוגדת-חמצון חזקה, כגון פירות יער, פירות משפחת הסולניים (עגבניות ופלפלים), עלים ירוקים, פירות הדר ועוד רבים מאוד.
הפעילות נוגדת-החמצון של "עשרת הגדולים" נעה בין בינונית (לוף ארץ-ישראלי, עולש מצוי, רקפת מצויה, עכובית הגלגל, אזוב מצויזוטה לבנה וחרדל לבן) לחזקה במיוחד (שומר פשוטחלמית גדולה ומרווה משולשת). 
נחתום סקירה זו בשלוש הערות.
א- מניעת מחלות חשובה יותר מהטיפול בהן, והיא מתחילה באורח חיים בריא הנשען על פעילות גופנית ותזונה נכונה ומאוזנת. תזונה כזו חייבת לכלול נוגדי-חמצון בשפע.
ב- ירקות ופירות עשירים בנוגדי-חמצון, ובין צמחי הבר האכילים שאינם בין "עשרת הגדולים", קיימים מספר צמחים עשרים בחומרים אלה כגון רגלת הגינה, גרגיר הנחליםאוג הבורסקאים (סומאק) וגדילן מצוי.
ג- בגלל סגולותיו הבריאותיות העצומות של שומר פשוט, מנסים בשנים האחרונות לפתח זנים המכילים ריכוזים גבוהים במיוחד של נוגדי-חמצון. אחד החומרים שזוכים להתעניינות גוברת בשנים האחרונות מופיע בתרשים 3.
* כתבה זו היא סיכום של מאמר של המחבר, כך שמי שמעוניין ללמוד על נושא הכתבה בהרחבה, מוזמן/ת לקרוא את המאמר עצמו: 
Azab, A., Top Edible Wild Plants of Eastern Mediterranean Region. Part V: Antioxidant Activity. World Journal of Pharmaceutical Research, 2024, 13, 1821-1868.
 
גינון חסכוני במים