הדפסה
חרדל לבן

עשרת הגדולים – כתבה 1: פעילות אנטי-סרטנית

ד"ר עבּד ל. עזבּ   12/09/2023

מייחסים להיפוקרטס (Hippocrates), הרופא היווני בן העת העתיקה, את האמירה: יהא מזונך תרופתך, לפני שתרופתך תהיה מזונך. כוונתו של הרופא הדגול הזה, שנחשב לאבי הרפואה המערבית, היא הדגשת החשיבות של תזונה נכונה במניעת מחלות והטיפול בהן. הכתבה הזאת היא ראשונה בסדרה שתתפרסם כאן אודות התכונות הרפואיות של צמחי בר מקומיים. חשוב לציין שהמידע המוצג בכתבה זאת איננו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע מחקרי בסיסי בלבד!

אנו התברכנו בחיים באחד האזורים שבהם התזונה המקובלת, היא אחת הטובות והבריאוֹת ביותר, התזונה הים תיכונית, ובמיוחד מזרח הים התיכון. המחקרים המאשרים עובדה זו רבים מאוד. בסדרת כתבות שזו הראשונה שבהן, נציג סגולות בריאותיות של "עשרת הגדולים", שפירושו עשרת צמחי הבר הנאכלים ביותר באזור שלנו והם (לפי סדר א, ב של שמותיהם המדעיים): לוף ארצישראלי (Arum palaestinum لوف فلسطيني), עולש מצוי (Cichorium pumilum علك، هندباء), רקפת מצויה (Cyclamen persicum عصا الراعي), שומר פשוט (Foeniculum vulgare شومر شائع), עכּובית הגלגל (Gundelia tournefortii عكّوب، كعوب), אזוב מצוי (Majorana syriaca زعتر), חלמית גדולה (Malva Sylvestris خبّيزة كبرى), זוטה לבנה (Micromeria fruticosa زوفا), מרווה משולשת (Salvia fruticosa ميرمية، قصعين لبنان), חרדל לבן (Sinapis alba خردل أبيض).
הקביעה כי אלה "עשרת הגדולים" או עשרת צמחי הבר הנאכלים ביותר באזורנו, איננה מתבססת על סטטיסטיקה מדעית, אלא על ניסיונו האישי של המחבר, אשר משקף את הרגלי האכילה של האזור שבו הוא חי בו, וואדי עארה. בסדרת המאמרים שעוסקת בסגולות הרפואיות של "עשרת הגדולים", קראנו להם The Deca-Plants, או בקיצור D-P.
ואחרי ההקדמה הארוכה מאוד, בואו ניגש לעניין. נתחיל באופן השימוש בכל אחד מהצמחים לצורכי תזונה. אנא עיינו בטבלה המוצגת בתמונה מס' 1.
השימוש של צמחי D-P ברפואה המסורתית לטיפול במחלת הסרטן איננו אחיד, כי לחלקם ידועות סגולות ריפוי גבוהות, ולאחרים פחות מכך. אנא עיינו בטבלה המוצגת בתמונה מס' 2.
המחקר המודרני גילה עניין רב בסגולות האנטי-סרטניות של P-D , ובתחילת הדרך הייתה התעניינות רבה מאוד בלוף ארצישראלי, מכיוון שברפואה המסורתית הוא ידוע כאחד הצמחים העיקריים בעלי תכונה זו. אבל ככל שהמחקר התקדם, סגולותיו של הלוף זכו לאישור, אך קם לו מתחרה שאף עלה עליו: שומר פשוט. להלן מספר המאמרים המדעיים שפורסמו אודות הפעילות האנטי-סרטנית של כל צמח, נכון לאמצע שנת 2023:
אזוב מצוי 7, זוטה לבנה 6, חלמית גדולה 5, חרדל לבן 4, לוף ארצישראלי 10, מרווה משולשת 10, עולש מצוי 4, עכובית הגלגל 5, רקפת מצויה 4, שומר פשוט 20.
לגבי החומרים הכימיים האחראים על הפעילות האנטי-סרטנית בכל צמח, המחקר לא התייחס אליהם באופן אחיד. בחלקם חומרים אלה זוהו ואף נחקר מנגנון הפעילות של כל אחד מהם, כמו בלוף ארצישראלי, לדוגמא; ואילו בצמחים אחרים, רב הנסתר על הידוע. זו ללא ספק נקודת תורפה של המחקרים עד היום וזאת משני טעמים עיקריים.
א- זיהוי החומר/ים הפעיל/ים, מאפשרת לחוקרים לתכנן מוצרים צמחיים (תמציות לדוגמא) שבהם חומרים אלה מצויים בריכוזים גבוהים יחסית, והטיפול בעזרת מוצרים אלה הופך ליעיל יותר.
ב- זיהוי חומרים פעילים מאפשר פיתוח אנלוגים סינתטיים בעלי יכולות ריפוי הרבה יותר חזקות מאלה של החומרים הטבעיים.
נציין לבסוף שלגבי חלק מהצמחים, הפעילות האנטי-סרטנית הנמוכה טעונה מחקר מעמיק ומקיף, ונסתפק בדוגמא אחת. סיניגרין (Sinigrin) הוא אחד המרכיבים הפעילים בחרדל לבן, ולמעשה בכל משפחת המצליבים (Brassicaceae). מחקרים רבים הראו כי לחומר זה פעילות אנטי-סרטנית גבוהה. יתרה מזו, בצמחים ממשפחת המצליבים קיים אנזים (Myrosinase) המפרק סינגרין. אחד מתוצרי הפירוק הוא החומר Allyl isothiocyanate שגם לו פעילות אנטי-סרטנית גבוהה, כפי שהוכיחו מחקרים רבים (ראו את הנוסחה של הפירוק בתמונה מס' 3). לכן, סביר להניח ששימוש נכון בחרדל לבן ומוצריו יביאו בעתיד לפעילות אנטי-סרטנית גבוהה יותר מזו הידועה עד היום.
 
* כתבה זו היא סיכום של מאמר של המחבר שהתפרסם השנה. כל המעוניין ללמוד על נושא הכתבה בהרחבה, מוזמן לקרוא את המאמר המקורי:
 Azab, A., Top Edible Wild Plants of Eastern Mediterranean Region. Part I: Anticancer Activity, 
European Journal of Medicinal Plants, 2023, 6, 29-51. 
DOI: 10.9734/EJMP/2023/v34i61143
 
גינון חסכוני במים