הדפסה
אחירותם החורש

דיווחי פריחה ממונטנגרו

ארץ בעלת נוף פראי והרים שנושקים לים   29/05/2023

המטיילים במונטנגרו בחודש מאי, עלולים לחוות ימים גשומים וקרים, גם אלה לא הצליחו להעלים את יופיו של הטבע מעינינו. הטבע, יחד עם פשטותם של התושבים – לטוב ולרע, מהווים את יופיה הדרמטי וחינניותה של המדינה הצעירה הזו. 

 
מונטנגרו יושבת על חופו הים האגאי, היא מדינה קטנה והררית, השוכנת בדרום אירופה, בחלקו המערבי של הבלקן,  מונה מעט יותר מ- 600,000   איש, הייתה חלק מיוגוסלביה עד שהכריזה (לא בפעם ראשונה)  על  עצמאותה ב- 2006 . 
גלגולים רבים עבר חבל ארץ הררי יפהפה זה עד העצמאות האחרונה, ועדיין נחשבת המדינה  נחשלת/מדינת עולם שלישי (כך מרגישים המקומיים) 
שמה ניתן לה בגלל הנוף  ההררי שרובו הרים גבוהים ויערות שחורים, היורדים בתלילות  לים. 
90 אחוזים משטחה הוא הררי ובו צמחיה עבותה, החוף היפהפה מתפתל, ואכן המדינה נשענת בעיקר על הכנסה מתיירות וגם מסחר בצמחי מרפא ותבלין הנלקטים בבר.  
התושבים נחשבים הגבוהים באירופה, נעימים ונחמדים, אנשים פשוטים ובסיסיים. חלקם גרים בערים שיש בהם השפעה ונציאנית, וחלקם הגדול גרים בכפרים פזורים בהרים כמחרוזת שחרוזיה התפזרו לכל עבר, מגדלים את התוצרת החקלאית שלהם בעצמם. מטעים כמעט ואין.
 
בעונה זו פרחו ליד הבתים מספר עצים נשירים בבוסתנים: תפוחי עץ, אגסים, דובדבנים  וכו,  עצי גפן לבלבו על סוכות ובבוסתנים קטנים .
אזור החוף  המפורץ, משופע בעצים ימתיכוניים עתיקים : זיתים, גפנים, רימונים שקדים, תאנים ועוד. 
בנוסף גדלים שם העצים הללו  : טיליה (טרזה), עצי שדר, אשור, צפצפה, ערמונים , אגוזים , אורן שחור (המקומיים טוענים כי עץ זה הוא אנדמי לארצם - לא כך ראיתי בחיפושי ברחבי האינטנרט ) , דולב, מיני אדר,  רוביניה (בת שיטה ?) ועצים נוספים לא מוכרים בארץ. 
פרחו במאי שיחים רבים (בר) כולל עצי סמבוק , ורדי בר, שיח אברהם, אחירותם ושיח נוסף שפרחיו ריחניים שגדל כאן לממדי עץ – אולי פיטוספורם יפני?  
מים נמצאים שם בשפע, אגמים מתוקים, נחלים, ביצות, מפלים ושמורת טבע. באחת הערים יורדים כ- 5,000 מ"מ גשם בשנה....  
מכיוון שזה היה טיול מאורגן, לא התאפשר להתעמק בצמחים שפרחו ביערות ובצידי הדרכים, בכל זאת אי אפשר היה שלא להבחין במשטחי פריחה  ססגוניים. 
אם נוסיף לזאת שאין שם תואם אתר "צמח השדה",  מגדיר לצמחי בר, והמדריכים המקומיים לא ממש התענינו ולא ידעו את שמות הצמחים המקומיים של ארצם, הרי התרשמותי. 
איריסים סגולים- תכלכלים  שנראו מרחוק דומים לאיריס ארם-נהריים, וגם איריסים צהובים במשטחים גדולים שנראו לי דומים לאיריס ענף, פרחו ליד מקורות מים ובביצות.
באגמים ראיתי משטחי עלים של נימפיאות.  
ביערות גדלו דבוקות של חלבלובים גבוהים דומים לחלבלוב מול הלבנון, צמחי פרע פורחים (הללו כנראה צמחי מרפא המצויים כאן בשפע, נקטפים ונלקטים ישירות מהבר ונמכרים במיליונים ברחבי העולם) משטחים של חינניות, תלתנים, ציפורנית נפוחה, אפונת הים, מיני פרפרניים צהובים והמון צמחי אחירותם.
בנוסף הצלחתי לצלם באתרי התיירות חלק מהנ"ל ואת חלקם הקטן לזהות : (ראו בגלריה) 
מרגרטות (חרצית תרבותית בארץ) ,פעמוניות , חמציצים ורודים כמו אלו שבגינות בארץ, סוככיים בעלי פרחים צהובים, מצליבים שעליהם גדולים וצהובים, קערורית, ועוד.
נחמד לראות שצמחי הבר משמשים גם לגינון בבתים פרטיים ובמלונות. 
 
למזלי מצאתי באינטרנט כתבה, שנכתבה ע"י החברה האמריקאית לצמחי מרפא,  אודות  צמחי המרפא של מונטנגרו, 
כתבה זו מלמדת  על הצמחים בכלל, על צמחי המרפא ועל שורשי העם ותרבותו.
 
מונטנגרו נוסדה במאה השישית לפני הספירה  ע"י שבטים  איליריים, סלביים ועוד שנחשבו כבר אז ובשמם מוטמע הביטוי "המלקטים" .  הללו היו מלקטים בטבע את כל מזונם מעצי וצמחי בר: רימונים, תאנים, צמחי מרפא, צמחים ארומטיים ופטריות. 
 
במונטנגרו ישנו מבחר גדול של צמחים יחסית לשיטחה, הודות לאזוריה המגוונים: ימתיכוניים, אלפיניים וצמחייה אדריאטית. 

במנוטנגרו  3,136 מיני צמחי בר מתוכם  כ-660 הינם צמחי מרפא, רובם גדלים במרכז ובצפון ורק כ- 174 צמחי מרפא גדלים לאורך החופים

משהו על צמחי המרפא:
שלושה מתוך 15 מיני צמחי המרפא הנסחרים ביותר בשווקי העולם, מלוקטים במונטנגרו בטבע....  והם: פרע מסולסל , מין של ולריאנית רפואית ו- bilberry, (סוג של פירות דומים לאוכמניות). 
בנוסף גם נלקטים בטבע ונמכרים בהמוניהם :מרווה רפואית, שיח אברהם ועוד, שיש להם ביקוש רב בשווקי העולם. 
צמחי התבלין העיקריים הנלקטים ונמכרים בעולם במליוני טונות ודולרים:
מרוות, טימין, אורגנו, אזוב מצוי, עליהם של עצי הזית בשל סגולותיהם הרפואיות. 
ליד העיר בר  נמצא מטע בן חצי מליון עצי זית שהיה מוזנח זמן רב. בסיוע של ארגונים אמריקאים הוא מתוחזק מחדש והתאושש, מייצרים ממנו שמן זית ומייצאים גם עלים למרפא. 
עץ זית עתיק שהמקומיים טוענים שגילו כ 2,000 שנה מגודר קרוב לעיר ומוצג לתיירים כאטרקציה. 
 
במונטנגרו התפתח ידע ייחודי של רפואת צמחים ע"י משפחה מסוימת כבר לפני כ- 300 שנים, אותו ממשיכה  שושלתו של המייסד . המוצרים משלבים בתוכם חומרים אורגניים מצמחי הבר. מוצרים אורגניים אלה מיוצאים ונסחרים ברחבי העולם כשמנים, מוצרי קוסמטיקה, צמחי תה מיוחדים וכו .
 
סכנת הכחדה של צמחים 
בשנים האחרונות ישנן יוזמות חיצוניות ופנימיות של יחידים וארגונים לחינוך האוכלוסיה להגבלת הליקוט ולשימור  ולהגנה על הצמחים מפני הכחדה. 

לעיון נוסף בכתבה 

נקווה שיצליחו.
 
 ביקרה  וכתבה: שרה גולד
גינון חסכוני במים