הדפסה
מורינגה רותמית

שמן מורינגה רותמית ושימושיו בעת העתיקה

זוהר עמר ואלרון זבטני   18/02/2023

זוהר עמר ואלרון זבטני ממשיכים לחקור את שימושיהם העתיקים של צמחי האזור ולהפיק מהם את החומרים אותם הפיקו מהם במשך ולפני אלפי שנים.  מאמר המצורף כולו בקובץ למטה , שופך אור על מקומו ושימושיו של הצמח מורינגה רותמית שתפוצתו כיום היא בעיקר במדבר יהודה.

 
המחקר מתמקד בסקירת מגוון שימושיו של הצמח למאור, לתעשיית הבשמים ולתרופות. במרחב של ארץ ישראל מהתקופה הקדומה ועד ימינו, לאור מקורות היסטוריים וארכיאולוגיים, במרחב הארץ־ישראלי שהלך והצטמצם עם השנים, הן בגלל היותו צמח בסכנת הכחדה. במחקר מתוארת גם המורינגה המכונפת בשל עליית קרנה לאחר שיובאה לישראך בשנים האחרונות.
שחזור מעשי של הפקת שמן מפירות מורינגה הרותמית על בסיס מרשמים קדומים מימי הביניים. עיקר תרומתו של המחקר בהצגת תמונה רב־תקופתית, מקיפה וכוללת של המורינגה בהיסטוריה המקומית, ובניסיון לשחזר את הפקת השמן כפי שהופק בעת העתיקה.
למורינגה הרותמית היה מקום חשוב בכל התקופות בעת העתיקה. חשיבות זו באה לידי ביטוי באזכורים מתקופת מצרים העתיקה ועד לעת החדשה. השימוש העיקרי בשמן שהופק מזרעיה היה לצורכי בשמים, רפואה ומאור. כיום הפקת שמן מהמורינגה הרותמית אינה מצויה במרחב הארץ־ישראלי, אך היא עדיין קיימת בערב הסעודית ובעומאן, אם כי בהיקף מצומצם יותר מבעבר. 
נראה ששיטות הפקה מודרניות לבשמים תרמו גם הן לירידת קרנה. מטרת מחקר זה הייתה להחזיר את כבודה האבוד של המורינגה הרותמית הגדלה במרחב הארץ־ישראלי ולהאירה באור חדש. חידוש הפקת השמן ממורינגה רותמית בישראל הוא אבן דרך משמעותית, בבחינת "חדש ימינו כקדם". 
 
המורינגה כיום בישראל
בשנת 2004 הביא ד"ר דוד מייקין לארץ את המורינגה המכונפת, ובשנת 2008 הקים את החברה להפצת מורינגה במושב כפר חיים שבעמק חפר. מין זה של המורינגה נחקר ונלמד ברחבי העולם, והוא, על כלל חלקיו, נחשב מזון־על. כיום בארץ קמו חברות נוספות המגדלות את המורינגה המכונפת, ובין המוצרים שהן מוכרות ניתן למצוא זרעים הנמכרים כמות שהם שמן המופק מהם, אבקת עלי מורינגה מיובשים, טבליות, סבון, קרם, חליטה ואף שתילים של מורינגה מכונפת. 
בכפר חיים מגדלים גם מורינגה רותמית, אם כי בהיקף מצומצם, ומציעים למכירה את זרעיה. נראה שהמורינגה המכונפת התרבותית תפסה את מקומה החשוב של המורינגה הרותמית הגדלה בר בארץ. 

למאמר השלם שמן מורינגה רותמית  ושימושיו הארץ-ישראליים בעת העתיקה – הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון  
 
גינון חסכוני במים