הדפסה
קחוון פלישתי

מינים חדשים ונדירים ביערות קק"ל

עמרם אשל   04/01/2023

בעבר היו מי שהאשימו את יערות קק"ל שהם "מדבריות אורן" שאין בהם מינים אחרים של צמחי בר מקומיים. זאת הייתה תמונה מוטעית. פרויקט שסקר את המגוון הביולוגי ביערות קק"ל במשך שלוש שנים גילה מינים חדשים של צמחים בישראל ושינה את התמונה על נוכחות מינים שנחשבו לנדירים.

בשנים האחרונות קק"ל מפתחת שיטות לשימור המגוון הביולוגי של הצומח ביערות. שלא כמו שטחי בוּר, היער הוא שטח מנוהל המחייב טיפול שוטף על-מנת להבטיח את קיומם של העצים והתפתחותם, החל מהכנת השטח, הנטיעה הדילול והטיפול בהמשך הכוללים לעתים רעייה למניעת הצטברות של חומר יבש העלול לגרום להתפשטות שריפות. יחד עם זאת, ברבים משטחי היערות העבירות קשה ולכן התנועה בהם מועטה וצומח הבר בתת-היער מוגן מפני פגיעות של אדם ובעלי-חיים. היותם של היערות שטחים פתוחים המוגנים בפני עיבוד חקלאי ועבודות "פיתוח" של סלילת כבישים וכד' מעלה מאוד את ערכם כאזורים לשימור צמחי הבר.
במהלך שלוש השנים האחרונות, נסקרו שטחי יער המיועדים לדילול וחידוש כחלק מתוכנית העבודה השנתית של קק"ל. צוות ההיגוי לפרויקט זה כלל נציגים מקק"ל, מרט"ג וממכון דש"א. הסקרים כללו גם בתי-גידל לחים ובתי-גידול מיוחדים. סה"כ נסקר שטח של כ-35,000 דונם, שכללו כ-14,000 דונם של שטחי חידוש ו-21,000 דונם שטחי דילול. חלק משטחים אלו נסקרו מספר פעמים בעונות שונות.
מניתוח ממצאי הסקרים עולה שביערות קק"ל מתקיימים ערכי טבע ובתי-גידול ייחודיים רבים, שהמידע אודותיהם היה מועט מאד טרם ביצוע סקרים אלה. במסגרת הסקרים תועדו 1,404 תצפיות בערכי טבע, מתוכן 602 תצפיות ב-67 מיני צמחים בסכנת הכחדה. תצפיות אלו כוללות מינים חדשים לארץ, אוכלוסיות גדולות ויציבות של מינים בסכנת הכחדה שמתקיימות ביערות קק"ל, ותצפיות המרחיבות את גבולות התפוצה של מינים נדירים. מממצאי הסקרים עולה כי דילול היער מועיל למינים רבים, ובחלק מהמקרים מתרחש שיקום מהיר של הצומח בתת היער ושל מינים בסכנת הכחדה כתוצאה מכך.  
במהלך סקר ביער חדרה נמצא  מין חדש לארץ, זכריני הביצות (Myosotis laxa). ככל הידוע עד כה, מדובר באתר היחיד שבו הוא גדל בישראל. מין זה צומח באזורים פתוחים ועמוקים בבריכת החורף ביער, בעומק ממוצע של כ-50 ס"מ. מין חדש נוסף באותו סוג, זיכריני דו-גוני (Myosotis discolor) נמצא בשלושה אתרים – שניים מהם ביערות בראון ואלוני הבשן בהם הצמח גדל על קרקע בזלתית אלוביאלית באחו עשבוני לח בשולי מקוה מים עונתי. מין חדש שלישי שהתגלה במהלך הסקרים הוא אספסת סורית (Medicago syriaca) שנמצאה בארבעה אתרים במהלך הסקר בצפון-מזרח רמת הגולן. מין זה גדל על קרקע בזלתית אלוביאלית ובבריכות חורף ובאחו לח.
מינים בסכנת הכחדה שנפוצים ביערות קק"ל הם קחוון פלישתי  (Anthemis philistea) ודבקת פלשת (Galium philistaeum)  שני מינים בסכנת הכחדה שצומחים בקרקעות חוליות, ואנדמיים למישור החוף של ישראל. שניהם מופיעים באופן תדיר ביערות של מישור חוף הנגב והתגלו אוכלוסיות גדולות מאוד שלהם במסגרת סקרים לפני חידוש יערני ולפני דילול בשנת 2022.
אחת ממסקנות הסקר היא שפתיחת היער על-ידי דילול מועילה למינים רבים, ובחלק מהמקרים מתרחש שיקום מהיר של תת היער ושל מינים בסכנת הכחדה כתוצאה מהדילול, כפי שהומחש על-ידי הלבלוב המואץ של צלען הגליל ביער חניתה, בניטור הטיפולים בנזקי השלגים ביער ביריה, 2017 ,וכן ביער אלוני הבשן. על כן, חיוני לא לפגוע במאמצי השימור תוך כדי התהליך של דילול היער
לאחר שלוש שנות פיילוט, סקר ערכי טבע ביערות קק"ל עתיד להתבצע מידי שנה באופן שוטף, על-פי הפורמט שגובש ופותח במהלך הפיילוט. מהממצאים שהוצגו לעיל, ניכר כי ביצוע סקרי ערכי טבע לפני עבודות דילול וחידוש יערני מועילות להגנה ושמירה על ערכי הטבע שביערות מבלי לפגוע משמעותית בביצוע העבודות.
 
מקור
לב רמתי, ד. ואח' (2022) פיתוח כלים ושיטות למיפוי, סקר וסימון ערכי טבע מוגנים ביערות קק"ל המיועדים לדילול או לחידוש. אגף הייעור, קק"ל.
גינון חסכוני במים