הדפסה
סירה קוצנית

לקראת עונת הנביטה

סיכם עמרם אשל   20/09/2022

במחקר שנערך לפני מספר שנים על-ידי חוקרים ישראלים נתגלו עדויות להתפתחות התאמות של זרעי סירה קוצנית לאירועי שריפות שמחוללים בני האדם בארץ. מאז התיישבות האדם במזרח התיכון, השריפות מעשה ידי אדם הן גורם הפוגע קשות בצומח באזורנו. שלא כמו באזורים אחרים בעולם, בהם יש סופות קיץ של ברקים הגורמות לשריפות, אצלנו השריפות נגרמות על-ידי בני האדם, אם במזיד או בשוגג.

 השאלה המתעוררת היא אם לצמחים הגדלים במקומות המועדים לשריפה יש התאמות המסייעות להם להשתקם לאחר השריפה?
צמחים נמוכים כמו סירה קוצנית אינם מתחמקים מהשריפות אך נמצא שהן יכולים להתחדש מניצני שורש או מזרעים הקבורים בקרקע. מחקרים שנערכו באזורים בהם שורר אקלים ים-תיכוני ביבשות אחרות, קליפורניה, דרום-אפריקה ומערב-אוסטרליה, הראו שנביטה לאחר שריפה מוגברת כתוצאה מהשפעת חומרים הנפלטים בעשן, הנקראים קריקינים (karrikins) שהם תוצרי פירוק בחום של תאית וכנראה גם חומרים אחרים שלא זוהו עדיין.
במחקרים שנערכו בטורקיה נמצא שגם נביטה של סירה קוצנית מוגברת על-ידי חומרים הנפלטים בעשן. נבדקו מספר אוכלוסיות מדרום-מערב טורקיה והזרעים מכולן הגיבו באופן חיובי להשפעת מרכיבי העשן.
במחקר שנערך לפני מספר שנים על-ידי חוקרים ממרכז וולקני למחקר חקלאי ומוזיאון הטבע נבדקה השפעת התנאים שלאחר השריפה על הנביטה של סירה קוצנית הגדלה בעשרה מקומות לאורכה של הארץ, משטחי בתה וחורש מראש הנקרה ומקומות נוספים בגליל, עבור דרך גבעות במישור החוף ושולי הרי יהודה, עד ליתיר ותל-ערד בדרום. נבדקה ההשפעה של תמיסת מרכיבי עשן, המשמשת להכנת מזון מעושן, על נביטה של זרעי סירה קוצנית מהאוכלוסיות שנבדקו. לאחר השריה בתמיסת מרכיבי העשן, או במים כביקורת, נבדקה השפעת הטיפול על 100 זרעים מכל אוכלוסייה.
בין האוכלוסיות שנבדקו בארץ נמצאה תגובה לא אחידה להשפעת עשן על אחוזי הנביטה. באוכלוסיות מהחבל הים-תיכוני ממקומות בהם כמות הגשמים השנתית מעל 500 מ"מ, נמצאה הגברה בין פי שלושה עד פי תשעה באחוזי הנביטה. אך באוכלוסיות ממקמות בהם כמות הגשמים השנתית נמוכה מכך לא נמצאה הגברה מובהקת של הנביטה. הניתוח הראה קשר ישר בין מידת כיסוי השטח בצמחים לבין השפעת מיצוי מרכיבי עשן על הנביטה.
ההסבר המציעים החוקרים הוא שככל שהצומח בבית הגידול צפוף יותר, תדירות השריפות ועוצמתן גדולות יותר. העובדה שזרעים מהאוכלוסיות מאותם בתי גידול מגיבים באופן חיובי להשפעת העשן, מעידה על התאמה אבולוציונית שהתפתחה בהן בהשפעת שריפות מעשי ידי אדם. זה יכול לשמש עדות ללחץ הסלקציה החזק שמפעילות השריפות על הצומח ועל התגובה האבולוציונית המהירה יחסית ללחץ זה.
דוגמה זאת מוכיחה שוב את ההשפעה החזקה של פעילות האדם מצד אחד והבדלי האקלים ובעיקר המפל בכמות הגשמים שבין צפון הארץ לדרומה, על עיצוב דמותו של הצומח.

Golan, S., Waitz, Y., Ziffer-Berger, J., Barzilai, M., Hanin, N., Henkin, Z., & Barazani, O. (2019). Germination behavior of Sarcopoterium spinosum in response to smoke chemicals indicates adaptation to fire in the southeastern Mediterranean, Israel Journal of Plant Sciences, 66(1-2), 103-111

גינון חסכוני במים